Hjälp mig hitta...
…en bra kennel som föder upp Collie.
Vet av två stycken varav ena är en seriös uppfödare (Nightairy's) men har för närvarande en lite luddig hemsida. Den andra (Seabound's) har jag ingen erfarenhet av.
Någon med erfarenhet utav en riktigt seriös uppfödare för Collie? Gärna som ögonlyser sina valpar samt höft & armbågs röntgar föräldrarna innan parning.
Jag tycker att om Nightairy's har en luddig hemsida så ring eller mejla henne och fråga. :) Som jag sa på hundar.ifokus så har jag ingen koll på collieuppfödarna längre, men ska absolut höra av mig om jag snappar upp något!
Just collie är en ras där uppfödarna inte alls är eniga om hur en bra individ av rasen ska vara. Vi pratar här i första hand om mentalitet. För 10-20 år sedan fanns det fortfarande collies (jag pratar nu om den långhåriga varianten) som kunde hävda sig bland eliten i bruks- och lydnadssammanhang. Det finns det inte längre. Man kan diskutera anledningen i all oändlighet, men det ska jag inte göra här! Det har varit en hel del skriverier i Hundsport om bl a detta.
Det har i många år varit krav på att föräldrarna höftledsröntgas, så där har uppfödarna ingen valfrihet. Är båda föräldrarna inte röntgade och fria så går det inte att registrera valparna. Att röntga även fram är dock frivilligt såvitt jag förstår efter en snabb koll i RAS.
Som jag ser det så ligger colliens svaghet på det mentala planet. Så mitt råd till dig är att (om du inte redan kan det) lära dig att tyda MH-resultat och sedan tillbringa timmar och dagar framför SKKs Hunddata och Avelsdata (orkar inte länka här just nu, men de nås lätt från www.skk.se.
Leta bland hemsidor, spara de du fastnar för och sök på deras hundar! Det kan verka jobbigt, men jag lovar att du kommer lära dig massor!
#2 Jo jag gjorde samma sak när jag tog valp från Nightairys men vill gärna kolla runt hos andra uååfödare också innan jag kontaktar någon.

Vet inte om du redan hunnit finna ngn men annars kan du ju alltid kolla upp denna kennel, seriösiteten märker du ju snart om du kollar av dom lite, denna är medlem i min klubb bara så jag vet inte hur bra dom har koll på sin Collier uppfödning men…