Kennel iFokus

Kennel

Etikettärftlighet-genetik
Läst 17508 ggr
Katti
2011-09-21 13:44
2

Räkna ut inavelsgraden

Ibland kan man inte använda sig av Avelsdata för att räkna ut inavelsgraden, till exempel om man vill se utländska djur eller djur som inte är födda ännu.

Jag har hittat en sida som på ett enkelt sätt förklarar hur man räknar. På det här sättet får man ingen exakt siffra utan räknar på en individ i taget, men det är klart användbart. Och inte minst bra för att förstå hur man kommer fram till siffrorna.

http://www.wredes.com/Bas/Inavel-kalkyl.pdf

Keso
2011-09-21 18:35
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanondokument!

[Doglovers]
2011-09-21 18:37
0

Vad bra. Jag har inte läst igenom den än (måste ge alla 8 valpar mat)

Vi använder ofta avelsmatrial från norge och då kan jag ju inte använda avelsdata. Och jag har funderat över hur norges avelsråd klurar ut avels graden. Men här kanske förklaringen kommerObestämd

Annette
2013-03-30 21:27
0

Det länkade dokumentet är mycket bra :)

Jag avlar inte hundar utan hästar men principen är ju densamma.
Hur många generationer bör man räkna på? I exemplen i dokumentet är det 5 generationer.

I dokumentet står det _" när man skall beräkna inavelsgraden för en individ så markerar man de individer som förekommer hos båda föräldrarna".
_Jag har en fölunge vars mor är linjeavlad men några av de linjerna förekommer inte hos fadern. Skall jag inte räkna med moderns linjeavel då?

Tacksam för hjälp 🙂

Katti
2013-04-02 16:42
2

Inavel på ena sidan kan inte innebära dubblade gener hos avkomman om inte samma individ finns även på den andra sidan. Så det behöver du inte räkna med!

Annette
2013-04-02 20:32
0

#4. Tack så mycket för svaret 🙂. Då är jag betydligt säkrare på att jag gjort rätt och att inavelsgraden på hennes avkommor sjunkit rejält.

Hur många generationer bör man räkna på?

Ninne_2010
2020-01-19 10:16
0

hm, jag  kan inte logga in på den länken som fått så med beröm. Har den kanske flyttat?

Katti
2020-04-28 22:41
0

Det fungerar för mig nu i alla fall!