Avel kring patella
Hejhej!
Kom på att detta ju är perfekta stället att vända sig till med min funderingar.
Det är så att jag har lite funderingar på att eventuellt ta en kull valpar på min hane. Men det är en del saker som gör att jag tvivlar på att han verkligen passar som avelsmaterial. Den primära anledningen till mina tvivel är att hans kullbror har diagnostiserats med patella grad 2 (medialt). Han är själv undersökt och fri, lika så hans kullsyster (som jag också äger). Den sista brorsan i kullen är inte undersökt, båda föräldrarna är fria. Jag har tagit mig en titt längre bak i stamtavlan och har hittills inte hittat några andra hundar med konstaterad patella, det är dock väldigt många hundar som inte är undersökta. Jag har skrivit endel om detta på min blogg som ni gärna får ta en titt på för att få en bättre bild/förståelse.
Vad anser ni; är han i denna aspekten lämplig att ta kull på? (bortse allt annat och anta att han i övrigt passar ypperligt som avelshund)
Själv är jag väldigt kluven då informationen kring patella, både i rasen och i hans stam, är väldigt tunn. Jag anser att man med den statistik som finns inte kan veta hur pass utbrett detta problem är inom rasen. Det känns därför inte helt etiskt att använda en hund vars bror har konstateratd patella, av högre grad dessutom.