Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 3644 ggr
idaah
0

Funderingar om labradoren

Hej!

Jag har några frågor om labradoren.

1. Jag vill kunna ställa ut valpen, så vet ni någon bra kennel som man kan lita på?

2. Vad ska jag tänka på när jag skaffar mig en labrador valp?

3. När man ska välja valp, finns det då olika "problem" för olika färger? Det finns ju svart, brun och gul labrador, det jag menar det är om det är något man ska tänka på för dom olika färgerna?

Just nu så har vi 3 hundar här hemma 2 14 åriga blandraser (en liten och en stor), och 1 welsh springer spaniel. Om ni har något mer som är viktigt att tänka på så får ni mer än gärna skriva det! :)

Om det blev fel grupp så får ni ändra!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Wellcraft
0

Är inte jätte erfaren, men detta är mina erfarenheter

1. Jag vill kunna ställa ut valpen, så vet ni någon bra kennel som man kan lita på?

Min hund jag hjälper till med kommer från Colas, hon har ställts ut och gjort jaktprov med bra resultat, hon har altid varit frisk under sina fem år. Är pigg med mycket will to please vilja och livsgnista.

Bra uppfödare är såklart a-o, ta gärna kontakt med flera olika uppfödare och hälsa på föräldradjuren, kolla upp stamtavlorna m.m Föräldrarnas meriter kan även vara intressant om du ska ägna dig åt utställning.

3. När man ska välja valp, finns det då olika "problem" för olika färger? Det finns ju svart, brun och gul labrador, det jag menar det är om det är något man ska tänka på för dom olika färgerna?

Nej inte vad jag erfarat eller vet om, jag har bara haft brun dock. Svarta blir varmare under sommaren när solen ligger på.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

idaah
0

#1 Tack för dit svar. Ska se om jag hittar den kenneln/uppfödaren som du tipsar om. :)

Mvh Ida med djuren!

Kelin
1

Gå in på labradorklubbens hemsida kolla olika uppfödare sär ser du om dem ställer ut och vad dem har för resultat.. Sedan får du ringa runt till de uppfödare du intresserat dig för och kolla vad dem tänker på med sin avel osv.. Fråga ALLT du vill veta. Om dem avlar bara för utställning eller jakt osv.. Finns ju jakt labbar, utställnings labbar osv. Sätt dig och kolla på olika hemsidor så vet du sedan vad du vill ha för hund. Även va du vill att den ska ha exteriört. Jag personlig gillar ej de bruna då de är få som har den nyansen och jämna färg jag önskar. Men det är smaksak så Googla runt.

idaah
0

#3 Jag kollar på labradorklubben nästan varje dag.

Tack för dina tips, och jag vet redan att jag vill ha en labbe som går att visa på utställningar.

Mvh Ida med djuren!

Kelin
0

Jag må låta ytlig.. Men kolla utställnings resultaten så ser du vilka kennlar som har framgångsrika hundar.. Men var noga när du kollar släkten MWs höfter osånt.. Men även IEC skulle jag kolla efter :)

idaah
0

#5 Utställnings resultaten kollar jag också efter. Men vad är IEC? :)

Mvh Ida med djuren!

Kelin
1

EIC* Hunden får svårt att anstränga sig, kan trilla omkull efter ansträngning räcker med 5-15 min.. Har för mig att det är nerv och gen som inte når fram me signalerna(?) Googla på det borde komma upp ganska mycket.. Tror USA har rätt mycket utav denna gen. Men som sagt Googla, tycker det är en viktig sak att veta om labradoren. Läs om de olika sjukdomarna så är du förberedd och vet vad du ska kolla efter :)

idaah
0

#7 Oj, det låter inte så kul med EIC.

Det får jag göra, tack :).

Mvh Ida med djuren!

Beautyandbrains
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla på labradorklubbens hemsida på uppfödare i din närhet. Kika runt lite på uppfödarnas hemsida och se om dom faller dig i smaken, ta då kontakt med denne och be att få komma på besök och träffa dennes hundar. Var noga med att berätta vad du har för mål med din valp så hjälper uppfödaren dig att plocka ut den som verkar mest lovande för det du vill.

Linjerna bakom valpen, att uppfödaren är bra och att du känner att du kommer få det stöd och den hjälpen du vill ha. Läs på om labradoren som ras!

Det är en smak sak! Har själv 2 bruna och 1 svart, är inte så stor skillnad på dom förutom färgen. Märker inte av att den svarta ska vara mer värmekänslig än dom bruna. 

Hoppas du hittar en uppfödare som passar dig!

*BREEDER OF DUAL PURPOSE LABRADOR RETRIEVER*

idaah
0

#9 Jag kollar på labrador klubben 1 gång i veckan (om inte mer), sen har jag börjat att läsa lite smått om labben. Men tack för ditt svar :).

Mvh Ida med djuren!