beteende?
Hur beter sig en hund dygnet före hon föder??

Ja du jag är inne på samma fråga. Har inte tempat min men tempen ska sjunka och sedan stiga. Hunden kan sluta äts, börja bädda och sova mkt om jag har förstått rätt. Min rik har sitt 63 dygn nu om jag räknat rätt och hon har inte visat nått intresse för att bädda. Hon har haft frossa så jag antar att tempel har dippat, hon äger fortfarande som en häst om hon får men kvällsmålet krältes hon upp. Min tik vill bara gp ut och kissa sen fort in igen hon vill ligga på eller brevid MIG och hon ser allmänt besvärad ut. Själv ligger jag i sängen och vet inte om hon är på gång eller om jag vpgar sova:S hoppas att mitt svamleri hjälpte något. :)
Ett litet råd är att inte ha tiken i sängen när hon valpar, för då får du slänga allt vad du har i sängen sedan. Blod, fostervatten och efterbörder och kladd.
Tiken har lite frossa , vill inte äta och är allmänt rastlös. pinkar inne och även bajsar kan hon göra eftersom det trycker på. Men då får man inte skälla på dom. Bäddar gör dom. Jag brukar ha en valplåda där jag lägger tidningar i botten och några gamla påslakan som hon kan slita och dra i. När hon häschar (flämtar) och bäddar ilsket och gnäller är det nära. Sen lägger hon sej och pustar ut. Och efter det kan det komma igång. Men ingen valpning är den andra lik. Jag har varit med när en tik har fått 6 valpar på ett par timmar och nu i söndag fick jag en kull på 8 valpar från 03,00 till 19,00. Jobbigt för både mej och tiken.
Lycka till

Min tik vill bara ligga och sova. Hon vill inte gå ut igår kväll när jag tvingat ut henne stog hon och såg sig omkring och typ bara såg dum ut…försökte locka med henne men hon ville bara in igen och vägrade att uträtta sina behov. Kan hormoner inför att hon ska valpa göra att jon ser "yttervärlden" som ett hot eller nått och det är därför hon inte vill ut? Konstig fråga kanske men min hund blir bara konstigare för varje dag som går.. funderar på att besöka vet idag med henne men vet inte riktigt vad xd skulle kunna göra.. orolig som åttan att hon har fått nån knäpp eller att det är nått fel med henne…:(
Vilket dygn är hon på? Hur länge har hon legat i lådan?
Tiken vill inte gå ifrån sin trygga "lya" när det väl kommit igång. Anteckna och prata med en veterinär så du kan känna dej lugn igen. Att hon bara vill sova kan vara att hon ligger och samlar kraft till det hon har framför sej. Det är inget ovanligt att tiken går över tiden några dagar. Men veterinärerna brukar säga att man ska höra av sej när hon gått över till 65 dygn, för en liten kontroll bara. Några av våra tikar har valpat på dygn 68-69 och det har gått fint. Beroende på när dom hade ägglossning. Men kolla med veterinären.
Nu ser jag att du skrev i morse så hon kanske redan är i gång och valpar. Berätta gärna
Om hon inte har det så kika lite i din andra tråd där jag skrivit lite vad du kan behöva under valpningen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag anser att man ska tempa någon gång om dagen från dygn 55 eller så, och senare flera gånger om dagen. Har tempen dippat och återgått till normal igen så ska förlossningen komma igång ganska snart. Sånt kan vara viktigt att veta när/om man ringer veterinären, för att de ska kunna göra en bedömning av om man ska komma eller om allt är normalt.
#5 Det där med att tempa har du alldeles rätt i.
Själv har jag gjort det en gång och det var den första, men jag tyckte bara det blev rörigt och nervöst. Men det är viktigt som du säger att göra det så man har lite fakta när veterinären ska kontaktas.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Första gången är rörig och nervös
. Jag tror knappast att det var tempningens fel!
Herregud, jag var så nervös att jag höll på att gå i bitar. Och efteråt var man totalt slut både fysiskt och psykiskt
Man lär sej med tiden, men det är precis lika spännande och pirrigt varenda gång även om jag nu tagit hand om 55 valpningar. Men lika nervös är jag inte längre tack och lov
Får hoppas att allt gått bra med den här valpningen och att vi får höra hur det gått.

Än har inget hänt. Jag hade räknat fel tydligen så 63 dygn är påmåndag. Pratade med vet igår ska tydligen inte oroa mig men kan inte låta bli . Hennes mage är så stor så man tror att den ska spricka…
Fint att du kontaktat veterinären. Då kanske du kan känna dej lite lugnare.
Tiken som valpade här senast var enorm. En tax och hade 8 valpar, så du kan tänka dej att magen var stoooor. I början vägde jag tikarna för att på det sättet klura ut hur många valpar per kilo dom har i magen. Bara för skojs skull. Kom fram till att en taxtik går upp cirka 1 kilo per valp. Valpen väger ungefär 300 gram lite från och till, plus efterbörd och fostervatten. Taxen får förhållandes vis stora valpar för sin storlek.
Det blir spännande att se hur många din lilla tik får. Har du kontakt med veterinären om du behöver hjälp?
Hej, vi var i Spanien för ungefär en månad sedan, och medan vi var borta så löpte våran hund (Lady en engelsk cocerspaniel ) och nu när vi har varit hemma har min ena dotter eller ja hon tror att hon är med valpar, men jag är inte riktigt säker, min dotter säger att det känns lite spänt över buken, och att hennes bröst har blivit större samt magen då. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tro vi har inte ringt en vet. I själva beteendet så vill hon sova för det mesta men hon äter normalt eller kanske lite mer än normalt 🙂Men ja hon springer och allt som vanligt men hon är väldigt trött för övrigt, hon ligger i sin korg och sover (eller i soffan, som hon inte får 😉) Och pappan ( Lufsen ) det är min mans dotter alltså min halv dotters hund hon passade lady medan vi var borta och vi tror att det är då det hände. Men när han ska komma nära henne blir hon bara sur och morrar, och hon vill ha maten för sig själv och vil helst ligga på sin plats utan honom, han bor här nu för tillfället när hon då söker en lägenhet :) Men ja skulle vara tacksam för svar och vill veta vad du tycker vi ska göra, samt hon är väldigt nära oss hela tiden springer efter oss om vi går på toa och lite sånt när vi står och lagar mat ligger hon där under fötterna på en haha.. hon ska vara över allt där vi är efter oss som hon sitter fast och dras med ;)
PS: vi har aldrig haft valpar med henne eller någon annan hund vi har haft ( hon blir 5 år i år )
Engla beteende sig som alltid.. En halvtimme innan gick hon o la sig i min säng. Jag la ner henne i valplådan men vips så var hon i sängen igen.. Ja, o sedan födde hon, fortfarande i min säng :)
#11, börja med ett veterinärbesök för att få reda på om hon är dräktig. Hon kan ju vara skendräktig också och i så fall ska hon ha mindre mat och mer motion, medan hon så klart ska ha mer mat om hon är dräktig!
Skulle det vara valpar på gång så rekommenderar jag dig att låna någon bok om valpning och hunduppfödning på biblioteket. Det är mycket att tänka på! Självklart går det bra att fråga här också, men det är nog ingen som har tid att sitta och skriva ner allt som har med dräktighet, valpning och uppfödningen av valparna att göra🙂.
Jag tempar inte - tycke det är alldeles för stökigt för tiken att hålla på och störa med det och det är ändå inget säkert hjälpmedel. Man se ändå när det är dax på tikens beteende🙂
Min förra tik sluta helt enkelt äta sista kvällen före valpningen men var för övrigt som vanligt. Men då hon ätit bra hela dräktigheten, så förstod jag något var på gång. Väckte mig mitt i natten och var orolig och efter några timmar satte det igång och 4 valpar föddes.
Jag tycker att man ska tempa. Om det skulle gå på tok och man måste åka till veterinär är det väldigt bra att veta när tempen dippade för att kunna bedöma var i förlossningsskedet tiken är!
Dock ska man självklart också se till hennes beteende och inte bara gå efter tempen!