Lämna kullen ensam hemma
Jag har hört att uppfödaren skäligt nog bör vara hemma så länge kullen är kvar hemma. (eller någon annan med god uppsikt?)
Är detta nåt allmänt känt och som uppfödare ska följa?
Om det är en registrerad kennel som lämnar mammavovve med valpar och några andra hundar ensamma hemma och sen far iväg och jobbar som "vanligt", säger det nåt om uppfödaren då?
Är det olika OK vid olika åldrar på valparna?
Som valpspekulant tvekar jag lite. Men hur mycket betyder det egentligen? Bör jag oroa mig?
Hur går era tankar?
Många frågor. :)

Personligen så både förstår jag och inte förstår hur man kan lämna en kull så. Att jobba fulla dagar och lämna hundar oavsett ålder tycker jag inte är ok alls. Men jag kan förstå om man som uppfödare har lite svårt att vara hemma 10-12 veckor på heltid.
Å andra sidan så tycker jag att det är väldigt vanskligt att lämna tik och valpar ensamma i början med tanke på hur fort tiken kan bli sjuk i eklampsi tex.
Om du är valp spekulant och vet att uppfödaren lämnar valpar och tik väldigt länge kan du ju alltid be uppfödaren motivera varför eller tala om hur hon tänker.
Är det en seriös uppfödare eller är det en uppfödare som föder upp gatukorsningar i ladugården?
Seriös registrerad…

Jag hittar inget om att man inte får lämna en kull så, men här finns lite mer info.
Länken fungerar tyvärr inte. Men jag antar att man får använda sin goda magkänsla och en nypa sunt förnuft när man är ute och valpspekulerar. Det brukar man komma en bra bit på vägen med. :)

Hm jag hittade infon på skk's sida. Var en pdf, kanske är därför den inte fungerar.
Jag tycker inte att man kan lämna tik och valpar alls (annat än för att åka och handla, ut med de andra hundarna o dyl, d v s max någon timme i taget) första veckan, och heller inte från ungefär 5 veckors ålder och tills de flyttar. I början för att man behöver ha koll på dem och när de blir större för att vara med dem när de är vakna och inte minst städa, städa, städa…