Låna ut tik
Hej!
Om man lånar ut en tik till avel, vad får man för ersättning? Är det detsamma som om man lånar en hane? Bara nyfiken! 
Det beror på vad man kommer överens om. Det finns inga färdiga mallar som det gör för till exempel fodervärdsskap.
#1 Jaha okej tack
För har läst att hon hanen brukar man få en valp, eller språng avgift + antal levande valpar..
Det är väldigt olika inom olika raser hur mycket man betalar till hanhunden också.
Genom skk finns det olika formulär du behöver fylla i om du lånar ut din tik för avel. Så allt är klart innan parning. Arvode kommer du och den som ska låna henne överens med INNAN och se till att du får allt nedskrivet och underskrivet.
Är du med i skk kan du kontakta en jurist och fråga om råd hur du ska lägga upp det hela.
Olika raser och olika uppfödare brukar göra lite som de vill.
För hanar: Vissa tar en språngavgift + avgift per levande valp. Vissa tar en fast avgift oavsett hur många valpar det blir. Vissa tar en hel levande valp (och ev. betalar extra mellanskillnaden eftersom ex. i vår ras så blir det för en normalstor kull med valpar språngavgift + pris per valp = mellan 4-6 000kr medan en valp faktiskt kostar hela 12 000kr).
För tikar gäller samma sak. Men leasar man ut en tik så blir det klart ett lite större bekymmer med att räkna ut vad som är en rimlig ersättning. Eftersom varje valp är lite mer värd då (en hane har ju alla spermier i världen att göra sig av med - en tik har bara ett visst antal ägg och begränsad mängd med kullar!). Vanligt är att det blir viss ersättning per valp plus att köparen ansvarar för alla kostnader omkring parning/valpning. Eller att man har bestämt en viss fast summa oavsett antalet valpar alternativt en valp i utbyte.
Hur man gör med ersättning är precis som det gamla talesättet smaken är som baken - delad! :)
Det är jätte viktigt att man INNAN kommer överens. Det kan uppkomma saker efter hand som man kanske inte räknat med så som kejsarsnitt eller annat. Fel kön på valparna så dom blir svårsålda. Jaa, allt möjligt. Man kanske blir osams med tikägaren unde resans gång. Så det gäller alltid att ligga steget före. Tiken kanske inte överlever, vem tar hand om valparna då mm mm.
#5 Många raser har begränsade parningar på hanarna med. För att hålla ner inanvelsgraden så mycket som möjligt. Annars finns risken att samma hane till slut finns i varenda stamtavla. Tänk den dag då det kommer fram att han nedärver till exempel EP eller PRA. Då blir det katastrof för rasen.
(sjukdomarna var bara exempel på vad som kan hända och som även hänt i vissa raser tyvärr)
Nja det är skillnad på rekommendationer och begränsningar. Rasklubbarna kan säga att man inte ska ta mer en si så många valpar per hane och vägra valphänvisning men SKK har inga sådana restriktioner på någon ras mig veterligen? De rekommenderar bara att en hane inte ska bli far till mer än 25% av populationen i en 5 års period.
Tack så mycket :)
#7 det var intressant att få reda på. Tack för informationen. Jag ska ta reda på mer fakta om detta i kväll på uppfödar utbildningen. Men jag hoppas ju på att folk tänker sej för, men många glömmer lätt när det blir tal om ersättningar genom parningar. Har ett exempel på en hund som hade flera hundra avkommor och sedan visade det sej att den lämnade ep efter sej. Katastrof. Den vovven finns överallt och ep, n med tyvärr. Och detta visade sej inte förrän det var försent. Därför jobbar rasklubbarna väldigt klokt även om vissa spottar och fräser imellan åt. Vi måste vara rädda om våra raser.
#7 Fast SKK har begränsningar på antalet kullar för hanar i vissa raser. Så här står det i avelsdata på min hunds farfara farfar "Avelsförbud. Har 25 eller fler registrerade avkommor.". För en tik kan det stå "Avelsförbud. Har maximala 5 kullar registrerade. Här ingår tikens samtliga kullar, även utländska och de födda före 1990.". Det är en svensk lapphund jag har.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#7 25% låter väldigt mycket.
Nu blir jag förvirrad vissa ställen läser jag att man tar språngavgift plus att man får en valp el priset av vad en valp kostar att köpa. Men har nu läst att man får 1500 per levande valp. Ganska stor skillnad på 1500 och 12000. Vilket är det man brukar gå på när man lånar ut en sheltie hane för parning????
Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)
Det är nog olika, men 10% av valppriset för parningen och sedan lika mycket per valp är vanligt. Det var också vad som gällde när jag hade sheltie, men det var ett antal år sedan nu!
Jag betalade rekordmycket för att para min portistik. 3000 för parningen och 2500 per valp vilket blev 23000:- till hanhundsägaren! Valppriset i rasen ligger på 15 000:-.
Hoppade in på ert forum för att ställa samma fråga som TS. Min BC-tik skall ev få valpar hos uppfödaren i vår och som jag har förstått det så ska jag få 1150 per valp om det är fem valpar. Är det sex eller flera får jag ett valppris. Är detta rimligt? Ska uppfödaren stå för alla avgifter runt parningen? Jag har ju stått för meritering och höftledsröntgen.
Vad säger ni?
Jag kan tycka att det är lite snålt om det blir en liten kull. Skulle du ha varit "halvfodervärd", (köpeavtal med bibehållen avelsrätt) så hade du ju bara betalat halva priset för din hund och uppfödaren har rätt till en kull. Jag hade som uppfödare betalat ett halvt valppris för att få försöka. Alltså oavsett vad det blir. Sedan kan man ju lägga till en summa för varje valp över ett visst antal om man vill. Man har ju trots allt inte haft en enda krona i utlägg för hunden fram till parningen, så det tycker jag är en bra deal. Självklart står uppfödaren för alla kostnader, inklusive resor o s v.
Tack Katti! Det känns snålt och om inte dealen blir bättre ställer jag in det hela. Min tik är underbar på alla sätt och vis, meriterad och med A-höfter och allt detta har ju jag stått för!