Att tänka på vid foderhund?
Jag har beslutat att ta en hund på vår i höst. Som det ser ut på helfoder. Vad är viktigt att tänka på?
Mvh Hannasjessie. :)
Är det en tik eller en hane? Det gör skilnad, det blir ganska stor skillnad där eftersom tiken måste vara hos uppfödaren minst 10 veckor i samband med valpningen samt åka i väg för att paras. I fodervärdsavtalet är det inskrivet två kullar för en tik och ett visst antal parningar för hane, nya/förtydligande av regler för hanar, finns att läsa hos SKK.
Är det en hund som kräver särskild pälsvård inför utställning? Klipp- eller timhund? Då får du räkna med massor med timmar på pälsvård, om du inte kan göra grunderna själv så måste hunden till uppfödaren för detta samt för putsningen inför utställning. Pälsvård är roligt men det tar tid att få fram en pälshund i utställningspäls. Somliga uppfödare ser gärna att fodervärden kan göra en del av pälsvården, finare vardagspäls som uppfödaren kan jobba med inför utställning. Oavsett vilket så tar pälsvården massor med tid.
Uppfödaren står för de kostnader som har med aveln att göra samt kostnader för utställning om uppfödaren även har utställningsrätten, samma om uppfödaren har tävlings-/provrätten. Försäkringen är det olika, det skriver ni in i avtalet vem som betalar.
Alla andra kostnader som rör hunden står du själv för, mat, veterinärbesök, vaccinationer mm.
Att ha en foderhund är ett stort ansvar, det är inte någon gratis hund utan det kräver en hel del av fodervärden och det är viktigt att tänka på. Du ska ställa hunden till förfogande när uppfödaren behöver den, låter enkelt men kan bli jobbigt om man inte riktigt kommer överens vilket är mycket vanligt. Uppfödaren och du kommer sällan att ha samma åsiker om saker och ting, tex vilket foder hunden ska få och när den är i lagom hull och mycket annat. Är det en tik har uppfödaren ofta krav på vilket foder hunden ska få, detta för att det ska vara lätt för uppfödaren att ha hunden hemma när det behövs och för att uppfödaren tror på en viss typ av foder.
Är du själv alls intresserad av uppfödning? Om du inte är det är risken stor att du lagom tills det är dags för tiken att ha sin första kull kommer på vilka risker som finns. Det kan tex hända att du förlorar din kära tik på grund av komplikationer, att hon blir förändrad (kan vara positivt och negativt) i psyket efter valpkullen. Den chanstagningen känns mycket svårare om du inte själv är intresserad av att hunden ska ha en kull valpar, inte känns det bättre av vetskapen att du inte har något val.
Är du däremot intresserad av avel kan andra problem dyka upp. Som att uppfödaren måste ha rätt till sin den av kontraktet innan du kan ta en kull. Eller att du med din nya erfarenhet inte tycker att tiken borde ha en kull alls, att hon inte är något bra avelsmaterial. Uppfödaren kanske inte tycker likadant och ska ta en kull, hur bra känns det? Det lär skapa konflikter.
Nu låter det som att det bara är negativt att vara fodervärd, men det behöver det inte vara. Att vara fodervärd kan vara att få tillgång till en guldgruva av kunskap och erfarenheter. Du kan få följa med på utställningar, tävlingar och annat skoj som pälsvårdsaktiviteter om rasen kräver sånt. Har du tur och vill kan du få bra insyn i hur livet för en uppfödare är, hur de tänker med aveln, få veta vad uppfödaren planerar för just din hund, allt sånt är jätteskoj om man är intresserad och har rätt uppfödare.
Jag är själv fodervärd till en tik, det mesta är positivt och jag får vara med om alla roliga saker jag skrivit om och har lärt mig massor under denna tid vilket är guld värt! Men visst finns det några negativa punkter också, i mitt fall är det mest det att uppfödaren och jag inte har samma åsikter när det gäller foder. Uppfödaren vill att jag ger torrfoder och jag skulle hellre ge BARF men där får jag stå tillbaka, det känns inte bra men det får jag helt enkelt leva med och istället koncentrera mig på allt annat som är roligare. :)
Nu har jag säkert missat massor med saker, det finns så mycket att tänka på. Skyller på en varm och stressig utställningsdag, roligt men jobbigt. :P
Det är en Hane jag tänkte ta. Skulle inte fungera att lämna bort tiken länge eftersom jag tävlar på hög nivå. Jag är utställningsintresserad och har ställt ut förut. Kan hantera hundens pälsvård genom trimning osv. Tänkt att ha hunden som tävlingshund då alltså. Är intresserad av avel också faktiskt på en liten kant. Uppfödaren är en god vän så jag litar på henne också. :) Har just nu en kastrerad tik på 4 år hemma.
Om ni har lika syn på hunderiet är det jättebra att du känner uppfödaren redan innan, då vet ni förmodligen var ni står. Värt att tänka på är att det finns de som varit vänner innan fodervärdsskapet men inte längre är det just pga meningsskiljaktigheter gällande fodervärdshunden/fodervärdsskapet, inte sagt att det blir så för er men det är bra att vara medveten om risken. Fodervärdsskapet blir sällan så smidigt och smärtfritt som man tror i början, det gäller båda parter.
Eftersom jag själv har en fodertik är jag lite dåligt insatt i vad som gäller hanarna, tänker på när han ska para en eventuell tik och om det sker hos dig eller hos uppfödaren samt var tiken ska bo om hon ska stanna över natten för att paras fler gånger. Kolla gärna upp det så du vet i förväg hur det blir.
Lycka till! :)
Jag precis. Jag har turen att uppfödaren bor 30 min från mig, så om han iväg på parning är det inte så långt! :)