Kennel iFokus

Kennel

Etikett: juridik
Läst 7048 ggr
sholle
0

Kennelkostnader och beskattning

Jag skulle vilja be er alla erfarna kennelägare om råd/tips/hjälp.

Jag och min sambo ska starta en kennel och undrar lite hur det fungerar med att beskatta eventuell vinst?

Vilka är utgifterna (är det allt inom ett år eller bara gällande själva valpkullen)?

HUR GÖR MAN?

Tack för all hjälp!!!!!

Katti
5

Utgifterna är alla utgifter du har för hundarna under ett år. Har du ingen stor verksamhet (jag vet dock inte exakt var gränsen går) så behöver du inte ha eget företag, men momsregistrerad måste du vara om omsättningen (det du säljer för under ett år) överstiger ett visst belopp. I de flesta fall är man där redan när man säljer sin första kull. Man kan alltid ringa Skatteverket och fråga. De är jättebra att ha att göra med!

Redovisar du moms så är 20% av valppriset moms, d v s dessa pengar ska direkt till Skatteverket/staten. Å andra sidan får du dra av momsen på allt som du köper in (foder, tillbehör mm). Dock är det ofta så att t ex hanhundsägare inte redovisar moms, så på parningsavgiften finns oftast inget att dra av.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms.4.18e1b10334ebe8bc80005374.html