Skicka fryst sperma.
Jag har pratat med en kennel utomlands som ska skicka deras hanes sperma till mig. Då det är för långt att åka med hundarna. .
Vad för viktiga detaljer ska jag tänka på?
Hur länge håller sperma sig fryst ?
Kan man begära Blodprov med skickat så man kan göra DNA analys ?
Våran första planerad kull för sommaren 2013.
Vore bra med lite svar. MVH
Är också lite nyfiken på denna fråga så jag hoppas någon kunnig kan bidra med deras kunskap :)
Ringde SKK och hörde lite vad gällande regler kring inseminering.
Förr var det så att man inte fick inseminera en tik som inte haft kullar innan. Men nu går det bra. Då min tik inte haft valpar innan. Så det frågan i viktiga frågor är klar. :P
Mer glömde jag fråga. haha
Ska höra med veterinären på Torsdag. :)
Det är inte alla veterinärer som har rättigheten att inseminera om jag förstått vår veterinär rätt. Hon är en specialutbildad vet, inom hundens fertilitet.
Lycka till och berätta gärna hur det går med all planering. Det låter väldigt intressant.
Ta kontakt med JORDBRUKSVERKET!
Har fixat allt och har en veterinär här som ska utföra insemineringen.
Hanen är klar och nu är det planering och planering som återstår :D
Ska bli riktigt spännande.
Spännande. Jag vill gärna höra mer om detta om det går bra. Och även hur stora utgifterna blir. För det är ju så, att när man har en liten ras så behöver man sträcka sej över gränserna och då är detta en väldigt bra lösning.
Hoppas allt går bra
Ska bli riktigt spännande, och jag får se hur allt går.
Jag har inte fått utgifterna jag måste lägga för kylväskan och vet kostnaderna i bulgarien. Men man får räkna med ca:20 000kr för hela paketet. Hanen kostar en hel del sen all veterinär kostnad, Sen är det ju inte gratis att ha valparna. Så sparar för fullt nu för nästa år. :)
Jag uppdaterar tråden med info jag får genom veterinären och SKK/SJV.