Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 5467 ggr
faw
2012-02-24 20:40
0

Halvfodervärd - parning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har egentligen bara en fråga som jag måste räta ur ett frågetecken på.

Jag är halvfodervärd åt en liten finsk lapphund.
Vilket betyder (som dem flesta vet) att uppfödaren har rätt på ett antal parningar med denna killen då. Tror att det är 3.

Men nu till frågan, NÄR dom har tagit dessa kullar (om) på min finska lappis, så övergår ju ägandet helt och hållet till mig.

Och då är min fråga, kan jag då para honom utan att uppfödaren säger något? Eller utan att bryta några "regler"/paragrafer?

Vi följer SKK;s avtal som finns på skk.se.

Passar även på att bjuda på en bild när han fått sitt första råa märgben :)

[Doglovers]
2012-02-24 20:55
0

Underbar bildSkrattande

När hunden övergår i ditt ägarskap så bestämmer du själv över den. MEN du ska ha koll på hur det ser ut med avelsbestämmelserna inom just din ras. Det kan vara så att det bara får tas 3 kullar från en och samma hane, så kolla upp det ordentligt. Det kan finnas såna bestämmelser inom små raser. Det kan du nog kolla upp med avelsrådet. Det kan även stå i hundens rasstandard.

faw
2012-02-24 20:58
0

#1 Tackar!

Jag har inte en blekaste om vad du menar med något, för jag fattar nada. Utom första meningen den fatta jag ;)

[Doglovers]
2012-02-24 21:00
0

Hahaha, oj då…!

Misstänker att du har ett avtal skrivet med uppfödaren. Kika på det och så berättar du mer om det så kanske någon kan ge dej tips.

faw
2012-02-26 01:22
0

#3 överdrev lite kan man nog säga.. :)

Hur kollar jag upp det med avelsrådet då? :)
Avtalet, vad jag har för mig nämner ingenting om vad som händer efter :p

Katti
2012-02-26 01:50
0

Man kan utan problem ta fler kullar än så på finsk lapphund. Det registreras ganska många, så det är ingen fara!

När han är din kan du mycket väl låta honom gå i avel själv. Men det är ju ändå bra att göra det i samråd med uppfödaren som ju förhoppningsvis kan rasen bra Skrattande.

vallhund
2012-02-26 01:57
1

Det finns inte längre något som heter halvfodervärd, nu för tiden heter det köp med bibehållen avelsrätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

faw
2012-02-26 11:39
0

#6 riktigt pain in the ass börjar du bli. Jag vet mycket väl vad det heter & är väldigt upplyst om det. Då jag skriver halvfodervärd är det för att dom flesta vet vad det är & det är ett inetsat(stavning?) ord i hund frågor..

Jo, självklart är det ju så att det är bra att göra det i samråd med uppfödaren. Vilket ju är tanken i sånt fall, men jag tänkte om uppfödaren inte var så glad över att jag skulle ta egna kullar på honom efter dom har tagit sina. Jag har faktiskt inte en aning om hur dem skulle reagera på det, jag har ju inte tagit upp det heller & tänker inte göra förän det är aktuellt :)

Tack för svaret!!

Sen undrar jag speciellt till dig Katti, som jag vet är uppfödare av finska lappar, i vilken ålder/åldrar (genomsnittet) brukar man para hanen? :)

Katti
2012-02-26 13:57
0

Det är nog väldigt olika när hanen får para. Har man inte egna tikar som han ska para så får man ju vänta tills någon frågar Glad. Har inte uppfödaren många hundar så är det ju stor risk att dennes egna tikar är släkt med hanen. Så det är inte alls säkert att han kommer att ha sina tre parningar innan tiden för kontraktet löper ut. Det är ju inte ens säkert att han blir bra nog för att gå i avel alls, sånt vet man aldrig med en valp. Men uppfödaren måste ju i alla fall trott på honom, eftersom han är på foder!

[Doglovers]
2012-02-26 15:41
0

Kanske ska förklara mej lite. Vi föder upp 3 olika raser som är rätt små. Så därför har vi restrektioner på hur många valpar/kullar man får ta på hanarna. Alllt för att det ska bli så lite inavel som möjligtFlört

faw
2012-02-26 23:54
0

#8 Dom har både stort utbud "hos sig" då deras kennel har typ 34 hundar. Men det är sällan dom parar med "varandras", utan brukar använda någon som inte är släkt. :) Dom verkar dessutom ha väldigt mycket kontakter när det gäller kennlar, både utomlands & i sverige :)
Jo, uppfödaren trodde på honom, må man säga :)

#9, jaha, då förstår jag :)
Får man fråga vilka raser? Då jag vet Kattis men inte dina :)

vallhund
2012-02-27 02:40
0

#7 Huruvida jag är a pain in your ars eller inte så är det bäst att använda korrekt terminologi. Speciellt eftersom det finns SKK anslutna uppfödare som ff använder sig av halvfoderkontrakten o inte vet att det inte heter så längre.

faw
2012-02-27 08:46
0

okej, tack för upplysningen då :)

vallhund
2012-02-27 12:42
0

Så lite så.

Btw, pälsbollen i fråga är ljuvlig, ser fram emot bildbombning.

faw
2012-02-27 14:58
0

Haha, ja det är han! :)
Han tackar nog!

[Doglovers]
2012-02-27 17:38
0

Jag tror jag läste om den uppfödningen någonstans. Dom kommer från Danmark va?

IdaT
2012-02-27 19:35
0

I avelsrekommendationerna får du i alla fall svar på restriktioner angående antal kullar och hur gammal hanen bör vara när han börjar para.
"Hund/tik bör vara minst 24 månader gammal vid avelsdebut. Denna ras utvecklas sent och lever länge. Det är viktigt att tiken/hanen är både psykiskt och fysiskt mogen för att användas i avel, därav minst 2 års ålder för avelsdebuten.
En hane bör ej ha mer än 6 kullar efter sig vid 5 års ålder."
När jag läste vidare hittade jag det här också:
"Vid försäljning och överlåtande ska skk´s kontrakt användas.

Det finns 2 typer av överlåtande på hanhund det ena som av många kallas halvfoder är: Köpeavtal med bibehållen avelsrätt

Då kostar hanvalpen/hanhunden halva priset av köpesumman och överlåtaren har rätten till 3 parningar inom 5 år. Helfodervärds kontrakt rekommenderas till 6 parningar och till 5 års ålder. Vid undantag då hunden anses ha mer värde så är det max 10 parningar på helfoder, med maxtid 7 års ålder på hanen. Anledningen är att överlåtaren ej ska överanvända hanen. Att fodervärden ska kunna ha möjlighet att använda sin hane till avel själv då avelsrätten tillfaller fodervärden. För en hane på rasen kan vara produktiv sent i ålder.

En tik med fodervärdskontrakt innebär att överlåtaren förbehåller sig rätt till max 2 valpkullar på helfoder till 5 års ålder.

"

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

faw
2012-02-27 20:07
0

#15 Jajjemensan! :)
Dock fick jag inget svar på vilka raser du föder upp :)

Tackar, för hjälpen! :)
Läste även jag det där på slk.nu tidigare idag! :)

wenanders
2012-07-19 13:22
0

Ja det kan du.

Dessutom kan du även använda honom under tiden (om du frågar uppfödaren först) Efter dessa 3 (brukar vara 5) gångerna han parat så är han dinj - du gör vad du vill med din hund.

Lycka till