Kennel iFokus

Kennel

Etikettklubbar-och-föreningar
Läst 3232 ggr
IdaT
2

Nya avtal för uppfödare

SKK har arbetat fram nya avtal för uppfödare. Det är köpeavtal, köpeavtal med bibehållen avelsrätt samt fodervärdsavtal som är omarbetade. Vad tycker du om dom nya avtalen? Är dom förändrade till det bättre eller sämre? Vad är bra och vad är dåligt?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Michaela-N
2

Den är jättebra tycker jag! Glad Bättre än det förra. Här är reglerna mycket tydligare.

vallhund
0

Håller med # 1

Det jag gillar är att köpare med bibehållen avelsrätt inte kan köpa ut sina hundar, samt att vad som är perning faktiskt specificeras, dvs överevande valp o inte antalet parningstillfällen per se.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Erlingsdotter
0

Tycker det är bra att man tydliggör vad som faktiskt menas så båda parter kan känna sig trygga i vad som gäller!Glad

Magrat
0

Jag köpte min valp med bibehållen avelsrätt bara månader innan det här nya kom ut, men det står klart och tydligt i det att det ska vara minst en levande valp (till och med upp till fem veckors ålder) för attt det ska gälla. Jag har i alla fall tagit det för givet att upplåta henne flera gånger om hon exempelvis skulle gå tom eller ingen valp överlever. Det stycket tycker jag ändå var väldiggt tydligt och det vette fåglarna hur man kan missuppfatta det.

Däremot tycker jag att det nya tillägget om att man som köpare inte har rätt att köpa ut hunden är ett otroligt bra tillägg. Jag kände själv att jag som köpare med det gamla kontraktet på något sätt fick en större fördel från det gamla och att uppfödaren lätt skulle kunna bli blåst på rätten till en valpkull genom att jag skulle kunna hitta på något att skylla på och bara betala resterande summa. Jag menar, en valp som säljs med det kontraktet är ju ändå en valp som uppfödaren har förhoppningar ska bli en bra hund, och som kontraktet såg ut tyckte jag att det verkade ge mig som köpare en större fördel.

Jag är självklart otroligt glad över att ha fått möjligheten att köpa den här valpen, men jag reagerade som sagt lite över att det gamla kontraktet gav mig betydligt större fördelar. Jag hade gärna skrivit under det nya kontraktet då det verkar vara tydligare än tidigare var och dessutom väger det inte över till det bättre för mig som köpare. Hela tanken med det avtalet måste ju grunda sig i att köpare och uppfödare tillsammans tror på hunden och faktiskt vill att det ska bli så pass bra att hunden kan ge bra avkommor. I alla fall hoppas ju jag att min tös ska bli så fin att uppfödaren faktiskt vill använda avelsrätten i framtiden.

Däremot är jag förvånad över att det faktiskt verkar vara väldigt många som använde det gamla avtalet, det är nämligen lite luddigt på sina ställen, men just det om att det är en överlevande valp är tydlig. Det krävs ju ändå ett enormt förtroende mellan köpare och uppfödare med tanke på att det inte blir samma sak som att "bara" sälja valpen eller sätta ut den på foder. Skulle parterna bli oense så är det ju knepigt då det å ena sidan är min hund och å andra sidan har uppfödaren kvar rättighet till att avla på hunden. Det gäller nog extra mycket att dela samma syn på vad som är bra och vad som inte är det, för att inte tala om att personkemin måste stämma.

Hoppas det inte blev alldeles för rörigt nu, poängen var ju den att jag som köpare med bibehållen avelsrätt också tycker att ändringarna är otroligt bra.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell