Lekhage
Idag är mina valpar 5 och 4 veckor gamla. Jag har ju en ensam valp (finsk lapphund) och hans två adopterade bröder som är en vecka yngre och portugisiska vattenhundar. De sover i valplådan (och portisvalparna är fortfarande där en hel del när de är vakna också). Tyvärr är Dumle, lapphunden, ganska hård mot sina syskon när han leker. Inte konstigt med tanke på att han är äldre och större, men det blir ju synd om dem ifall jag inte skulle vara där och ta bort honom direkt. Så idag har han fått en egen lekhage, mer passande för en 5-veckorsvalp. Såhär blev det!
Den blev jätte fin och rymmlig. (Är det parkett..?)
Jag har så förspännt att vi tar ut dom i hundgården med hage där dom kan härja bäst dom vill, och så tar jag in dom varje dag så dom får inomhus miljö också.
Det blir lite konstigt när man har valpar i varierande ålder och storlek. Man ser vad någon vecka kan göra skillnad i den här åldern.
Har du alla tingade?
Du har verkligen jobb med 2 kullar. Det är jobbig med 1
Det är parkett under och en parkettliknande plastmatta i valphagen! Mina är också ute mycket. Det ser jag som en självklarhet. Dörren i valphagen går ut till den inhägnade delen av tomten med både plattor, gräs och skog, så det är helt perfekt! Fattar faktiskt inte hur man kan föda upp valpar som bara får vara inomhus och tycker på allvar att det borde vara olagligt.
Av alla 9 valpar är det tyvärr bara två tikar. Som är tingade så klart
. Hanarna är det måttligt intresse för…
Det är inte alls jobbigt med så mycket valpar faktiskt. Portisen med 6 vapar bor hos min mamma
. Fast jag kör ju som en skottspole mellan förstås!
Håller med om att det inte är så jobbigt. Så länge det är kul så glömmer man skitiga golv och pipiga nätter
Du verkar ha det perfekt för dina fina valpar.
Något jag inte förstår är hur köparna ser på valpkönet. En tik löper 2 gånger på år och är då rätt snurriga och har man tankar på ajkt eller andra tävlingar så går ju mycket i stöpet, då tiken är expert på att lyckas pricka in löpet exakt vid tävling/jaktprov. Hanarna är så mycket enklare att hantera. Enkla på alla sätt.
När det gäller nobsen så har det faktiskt vänt och det är hanarna som är tingade först. Dom är lite tidigare i mognad när det gäller jakt.
De allra flesta tror att tikarna är lättare att fostra. Att hanarna är mycket hårdare… Vet inte vad man ska göra för att ändra på det. Några idéer någon?
Jag gör genast en egen tråd om detta!!!
är dom portugiska vattenhundarna till salu? och hur mycke kåstar dom isåfall? ricktigt söta!!!!!! <3
De är drygt 4 månader nu och alla är sålda. Men tyvärr verkar det som om jag kommer att få tillbaka en, men det är inte riktigt bestämt ännu.
okej! är det en hane eller en hona? om den kommer tilldaka så är jag lite smått intresserade! gudomliga!