valparna slupar i sig !
Det är lung't nu på morgonen … lite som med bebisar verkar valparna köra med tiken på natten o he trött o jätte hungrig … efter ett evigt buffande o knölande är det alltid några som somnar som stockar o andra som är mer pigga o vakna, det är olika valpar o jag brukar passa på att umgås lite med dom…
jag hade innan varit i köket o tinat några bitar färs som jag skrev innan gör jag platta kuber som man lätt kan bryta av .. dom tinar snabbt o tiken uppskattar sin extra mat på morgonen letta luktade nu 2 valpar o börja slicka o bita på mina händer ( tänderna är på väg o det är ett "smakade" på allt) jag bröt av en del av kättfärsen den tinar fort i mina varma händer o lät dom smaka .. detta var klart uppskattat .. dom fick väl i sig en halv tsk allt som allt så jag tror detta får kallas för en smakportion ….
Till min fråga …. mängden mat för dessa små? jag kan tänka mig att eftersom dom diar är dom glupska men deras små magar ska ju klara av det oxå, i min tik finns det ingen botten hon äter snabbt o allt som står framme…
finns det något bra sätt att räkna på deras portioner .. på deras vikt eller liknande … jag ska ju bara börja introdusera mat o då vill jag inte detta ska störa diandet för mycket
känner att jag snabbt tänker som en ammande mamma som jag var för en tid se'n o jag tror att man måste hjälpa långsamt att valparna få i sig annat men att detta inte ska störa deras diande det är ju viktigt ett tag till…
tänker jag rätt ?
men ca 1/2- 1 tsk färs borde magarna klara på en gång … o sen hur ofta?
det känns som att valparna är i 3 olika stadier några är mer vakna o tultar bökar o stökar
några andra är vakna kortare tid o mest gå tränar
o några mest äter o sover …
nu är jag ju inte hos dom 24/7 så visst varierar dom sig under dagen men om vissa inte är mat intresserade kan man väl bara regitrera detta o ge dom lite tid inte sant ?
om någon orkar läsa o svara så behöver svaret inte vara lika långt .. men såhär på morgonen blir man lite fundersam o det är ensamt om mina tankar… här hemma är det ingen som är uppe o mina barn är inte jätte bra på detta.
Vi gör nog lite olika, vi som har valpkullar här.
Jag brukar börja med att dom får sitt första mål vid 2,5-3 veckor beroende på om dom är så pass att dom går och står och hur mycket mat tiken har till valparna. Och då får dom välling, vilket några här sa inte var så bra. Och dom har säkert rätt. Men vi börjar med det för att få en mjuk övergång. Efter ett par dagar när vi ser att det fungerar bra, får dom uppblött torrfoder och köttfärs. Så ökar vi ut det hela vecka för vecka. Men första veckan får dom bara ett mål av oss och resten av tiken (beorende på hur mycket mat tiken har)
Sen tar vi över utfodringen mer och mer.
Ärligt talat är det svårt när någon frågar, för man gör det här utan att tänka
Det går liksom på automatik. Jag kan tänka mej att din tik behöver mer avlastning än våra mindre raser. Vi har 3 raser, stövare, spets och Tax och dom är lite olika i utvecklingen som valp.
Men var beredd på att dom grisar ner när dom äter. Dom försöker nämligen suga upp maten genom öron, tassar och resten av kroppen. Ibland hamnar något även i munnen, mest av misstag
Hoppas du får ett mer utförligt svar av fler här
Tack för svaret jag kan tänka mig att det går av bara farten …
Jag har gett dom köttfärs nu i 2 dagar det har gått kanon dom är klart glupska men det blir mini korvar eller små mumsbidar … dom kladdar inte så mycket eftersom dom får av mig peronligen en bit i taget …
Det är svårt att mata alla samtidigt då dom sällan e vakna samtidigt ,…det blir utfodring på morgonen då vi väger o städar … idag blev det i två omgångar eftersom det sovs djupt ….
tiken är oxå med o vill gärna äta hon oxå hennes aptit är större o alla äter o diar bra … men vad jag förstår är det inte förrän dom e 5-6 veckor då dom får vara över på mat … så det blir nog en bra övergång … det är 2 som har fått bissingar ..det händer mycket fort nu tycker jag!