nybliven mamma med körig mage
har en tik som valpar 3 juni o det har gått väldigt bra ..det ända är att hennes mage är "sur" oavsätt vad hon äter ( valpfodret hon gått på tidigare), extra mat kött, ben , eller vet foder Id mat blir det löst o luktar surt … hon e lite snuvig o snorig frågan om det är det ?? jag har inte skrivit här innan men tänkte att någon ville ge mig nått råd …
Eftersom hon diar o hennes valpar växer så det knakar verkar det vara ok… men jag blir lite fundersam över om ett virus kan orsaka det ?
prata med vetrinär o han sa att bara hon verkar ok… han kände att hennes allmän tillstånd va den viktiga… ivanliga fall hade jag ju svält henne o kört risavkok .. men nu känns det inte läge …
ka det vara nått fel på valpfodret ..köpte ny säck nyss ??
Åt hon många moderkakor ?
åt hon även samma foder före valpningen ?
hon åt alla moderkakor o magen stabilisera sig efter det men se'n blev hon kass igen …
Är samma valpfoder som hon åt dom sista dräcktiga veckorna ..
Började det efter nya säcken mat så kan ju det vara problemet, kolla med säljaren/affären du köpte maten.
Jag skulle nog i första hand prova Forti-Flora (finns på Apoteket) som hjälper magen med snälla bakterier och att lugna den.
Hon har innan gått på extraskonsant foder o nu kan hon bli känslig för valpfodret … Hon får riskok o foder i mindre portioner fler gånger får se hur det fungerar ! Forti flora kan va nått Tack för svaret !
I bland kan det bli för mycket av det goda. Hon har alltså stoppat i sej 8 efterbörder! Då blir man lätt dålig i magen. Och så vill man gärna stoppa i dom lite extra och då brakar magen ihop.
Dra ner pytte lite på maten några dagar. Vid 3 veckor ger dom som mest di och behöver massor av mat. Då är det bra om magen är okey.
Tack för ditt svar det var nog för bra
…Blåbärs purree gjorde susen o tiden det fick rätt på't
jag har börjat ge henne torrfoder med risblandning …
hittade ett paket Pannaminut ris som jag har blandat in i torrfodret … hållt mig till lite köttfärs var dag o bara vanlig mat ..
nu är det bara att vänta o börja ge dom små valpisarna mat o hoppas deras magar klara det ,… men det blir senare i veckan …
håll tummarna
Jag brukar börja med att ge valparna välling och när jag ser att det fungerar bra så blöter jag upp valpfoder och blandar i vällingen. Jag kanske är lite larvig men tar det lite lugnt i början. Sen ökar jag på med måltiderna alltefter dom växer.
Jag håller tummarna
Välling är inte hundmat tycker jag. Det är typ bara kolhydrater, precis det de inte är gjorda för att äta… Köttfärs med äggula brukar de "gamla" uppfödarna tipsa om och det har jag gett till mina sista kullar som första mat. Dock är det ju inte komplett på något sätt (saknar bl a kalk), så jag går snabbt över till Vomoghundemat färskfoder. Senare får de även BARF och torrt torrfoder (blött vill de inte ha…). Man får inte glömma att ge dem vatten så fort de börjar äta annat än modersmjölken!
Mina vuxna hundar får aldrig torrfoder, men valparna får lite eftersom många valpköpare tyvärr vill ge det.
#8 Bra att du rättar mej. Välling ger jag bara de första målen. Sen blir det köttfärs och uppblött torrfoder. Förr tog vi hand om slaktrester och malde, men vi har tyvärr inte tid för det längre. Men det jätte bra.
Visst är det så att man endast ger äggulan och ingen äggvita? Jag ger bara äggulan.
Torrfoder får dom nog av bekvämlighets skäl och dåligt med utrymme. Vi ger ett par av hundarna lite blandat färskfoder och torrfoder. Dom som är lite mer kinkiga. Vi har för nuvarande 12 hundar här. Och då går det åt mat. Helst skulle jag vilja ge allihop färskfoder då jag tycker det är jätte bra.
Äter de torrfoder hellre än färskfoder alltså? Det gör inte mina! Äggvita kan man ge, men då ska den vara tillagad. Mina får ofta löskokta ägg (hela, med skal). Det har de mycket roligt med
.
Jag har en lång serie bilder med Önska och det där ägget! Ni kan se den här:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150208178531547.311966.578091546&type=3&l=33d6a27a1d (Inte världens bästa bilder dock då de är tagna genom fönstret…)
#10 Nej, det skulle nog välja att äta färskfoder hela bunten. Men av utrymmesskäl så kan vi inte ge alla det. Men vi har till ett par som är lite kinkiga i maten.
Oj vilka härliga och roliga bilder. Tänk vad ägg kan vara bra i många lägen
Jag ger aldrig en valp välling, då det faktiskt är mer svårsmält än t ex rått kött. Hundar är köttätare och har svårare att smälta kolhydrater och främst som valpar.
Jag ger rå nötfärs med äggula till små valpar som start och introducerar torrfoder senare (ger färskfoder mest, men lite torrfoder ifall t ex valpköpare vill fortsätta med det)
jag kommer börja med köttfärs … tror det blir lättast dom slickar gärna mina fingrar redan nu när jag gett tiken sina kött portioner…
kommer blanda i valpfoder så dom vänjer sig o vill gärna ge kött ben ska in på BARF forumet o höra vad för ben som är mest valpvänliga …
alla tips mottages tacksamt !
Det där med välling… har jag aldrig haft en tanke på faktiskt. Men det har inte gått någon nöd på någon än så länge. Har nu tagit 57 kullar och har den 58 på G. Men ska tänka över det. Tycker välling är bra då dom får vätska i sej ordentligt.
Jag har anmält mej till Foder kursen genom min uppfödarutbildning men nu kommer det nog inte starta förrän i höst.
Jo jag vet många "gamla" uppfödare kört mycket med välling till små valpar och så även tills långt efter de har flyttat hemifrån. För mig däremot så känns det helt onödigt, då det ihnte är något naturligt över huvud taget för en valp
Bästa BARFen för valpar är kycklingvingar! Mina blir som galna när det serveras, det är en fröjd att se! Har man en seriös köttkvarn vore ju idealet att mala både kött och ben. Tyvärr har inte jag det, därav färskfoder till valparna! Men kycklingvingar har de fått prova på vid sisådär 5 veckors ålder. Och ägg ännu tidigare!