Råd ang att köpa defekt valp
Hej alla :)
Jag är inte någon uppfödare men väl insatt i det mesta som rör hundar.
Iaf så skulle jag vilja ha lite råd/synpunkter ang ett ev. köp av en defekt valp. Killen som vi är intresserade utav har nämligen en kroksvans, det är troligtvis inget han kommer att lida av i sitt liv men han kan inte ställas ut, avlas på utan "bara" vara en aktiv sällskapshund. Sen kan han ju inte försäkras för just detta så skulle det bli nått problem så får man ju stå för det själv/alt att uppfödaren gör det.
Uppfödaren säger att hon vill ha fullt pris (12000 kr) då detta inte är en skada han kommer lida av & skulle det hända något med svansen så kommer hon stå för den kostnaden. Är det rimligt att betala fult pris för en defekt hund? Hur skulle ni uppfödare ställa er i en sån situation?
Som jag kännner så är det viktigaste inte hur vovven ser ut & avel, utställning kan jag hålla mig ifrån men jag köper ev. ändå en defekt hund. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i denna fråga, köpa eller köpa en utan defekt men för samma pris :/
Tacksam för råd å tips :)
Jag skulle aldrig betala fullpris för en defekt valp.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
kroksvans bör ge avdrag på priset och jag skulle inte heller betala fullpris oavsett om den kommer ha ett fullgott liv. Men det är upp til uppfödaren att sätta priset och upp till valpköparen om denne vill betala fullpris eller inte…tyvärr.

Jag hade ju aldrig betalat fullt pris för en valp jag varken kan ställa ut eller avla på. Även om jag inte när jag köper valpen har planer på det så kan det ändras och dessutom så är ju hunden "defekt". Inte betalar du väl fullt pris på ett kylskåp som har en stör repa på dörren bara för att repan inte påverkar hur kylskåpet fungerar? En defekt valp brukar alltid vara något prissänkt och vill uppfödaren ändå ha fullt betalt så får hon leta reda på någon som kan tänka sig att betala fullpris då. Sen om det blir du eller någon annan är ju hennes bekymmer.
Det här med att hon står för ev kostnader av svansen i framtiden är lurigt. Det kan bli en tvist om vad som ska göras den dagen något måste göras och hon kan slippa betala av olika anledningar och då står du där och får betala allt själv. Så ett lägre pris vore på sin plats om du frågar mig!
Tack alla för era åsikter :)
Håller ju med om att det känns väldigt knasigt att betala full pris för en defekt "vara" så jag tänker inte köpa valpen för fullt pris men ville ha andras åsikter så det inte bara var jag som tyckte det lät fel :)
Ha det gott alla!!
Vi fick en gång en valp med kroksvans och satte avlesförbud på den och sänkte även priset.
Beroende på hur kraftig krok det är så vet man ju inte om det kan ställa till några problem. En veterinär berättade en gång att dom var tvungna att operera bort en del av svansen då hunden varje gång den blev glad, snodde in allt som var hängande, i svansen. Telefon sladdar och annat
Förr sades det att en kroksvans även kunde ha problem med ryggraden, men en chefsveterinär jag talat med säger att detta inte stämmer.
Men kolla upp med skk och se hur dom ställer sej till frågan. Där får du nog bäst svar.
Lycka till