Kan hundar vara vegetarianer?
Behöver redan ut en liten tvist- kan en hund må gott på vegetarisk kost? (även om den säkert hellre själv skulle välja kött-diet)..
Jag är själv vegetarian, men skulle presonligen aldrig kunna ge min hund samma kost.
Kött är en naturlig del av hundens kost och den är dessutom nödvändig.
Det finns förstås icke kött-baserat foder för hundar, innehåller oftast laxolja, men detta foder är för hundar som är allergiska mot kött.
Vissa hundar kan tåla "rent" kött - men får allergiska reaktioner när det kommer i "foderform".
Då kan en hund självklart må bäst av den kosten, men när det inte alls är nödvändigt mår hunden mycket bättre av en köttbaserad kost!
Där ser man. Trodde det var katter som ej klarade en veg-baserad kost Tack för svar då..
Det finns vegetarisk helfoder för både hundar o katter, i kattmaten är taurin tillsatt.
Fast jag förstår för mitt liv inte varför man vill ge detta till sina djur om det inte är allergiskt mot alla animaliska proteiner o fetter. Jag vet att hundar kan vara det, men det är väldigt sällsynt.
Långtidseffekten av vegetarisk mat för hundar tror jag inte är studerat. Var en tråd om det för något år sedan på BARFifokus. BARFmycat kanske minns?
Här är tråden:
se/discussions/4d7141d8b9cb462239058352-vegansktvegetariskt-djurfoder
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hej!
Nej, jag tror inte hundar kan leva ett fullt liv på bara vegetarisk mat! Kött är ju en naturlig del av Hundens kost, och det är ett måste att den behöver ha i sig. Det är samma med oss människor, Vi behöver de vitaminerna som finns i kött, men de som är vegetarianer måste ju ersätta de vitaminerna i tabletter eller böner ( om jag inte minns fel? ), för vi behöver ju de vitaminerna för att vi ska klara oss i livet. Så nej, en hund ska inte leva på bara vegetariansk mat!
Det finns ju knappa studier på det, men de lilla som finns tyder på att de inte bara överlever utan också frodas av veg. kost.
Den hunden som just nu innehar världsrekordet i livslängd för hund var vegetarian.
Bland de som ligger i täten starx efter denna så finns vegetarianer. Det är inte så pass att en kan dra vetenskapliga slutsatser av det, men det väcker förstås tanken på att det är skillnad på ett hunddjur i naturen (som ofta inte äter dagligen samt rör sig betydligt mer) och en tamhund som äter dagligen, oftast flera gånger per dag.
För mig är det inte lika konstigt som för er här i tråden. Jag har ju föräldrar från sydligare delar i europa, ute på landet, och där lever de flesta hundarna på det viset att de väldigt sällan äter kött. Det kan hända att dagens mer "primitiva" förhållanden säjer en del om vad tamhunden levt på under många tusen år. Detta har förmodligen varierat enormt från plats till plats.
Vad jag förstår är det flesta veg.hundar just veg.hundar för att de är allergiska eller "allergiska" mot animalier och väldigt sällan pga husses/mattes etiska inställning till dagens köttproduktion.
Majoriteten av vegetarianer och veganer (om vi ser till exemplevis vegan.nu och motsavarnde forum) väljer att ge sina hundar och ffa katter kött-mat även om det finns veg. helfoder.
Jag har inte mycket koll på det där med vegetarisk mat till hundar, men jag har en vän som varit tvungen att ge sin hund just sådant. Han är en afghan och behöver äta 2 liter(!) foder per dag av det vegetariska. Trots detta har han glanslös päls nu och man märker verkligen att fodret inte är det bästa för honom.
Som tur är så börjar de nu kunna ge lite foder med kött igen. 10 kulor standardt vilt per dag närmare bestämt. Det kommer mycket, mycket, mycket sakta att utökas men förhoppningsvis kommer han kunna äta det fodret i framtiden. Det är i så fall väldigt troligt att han skulle må bättre av det än den vegetariska maten.
Så nej. Jag tänker aldrig ge någon hund enbart vegetarisk mat om det inte är pga allergi eller så. Detta trots att jag är vegetarian själv sedan 6-7 år tillbaka. Vad jag helst skulle göra, om man bara tänker på köttet, är att kunna ge ett foder där jag vet att djuren som dödats har levt ett bra liv, med ordentlig utevistelse osv.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag ställer mig mycket frågande till att man väljer att ge en allergisk hund torrfoder (även om det är ett holistiskt sådant). Det är ju upphettat och långt igrån vad som är naturligt för hunddjur. Varför inte ge den råa köttiga ben och inälvor?
Etiskt sett är väl det bästa av det bästa att de får sådant att äta som annars skulle ha slängts. Det äter mina hundar till säkert 75%! Är man lite om sig och kring sig så kan man köpa grisfötter, -knorrar och andra spillbitar billigt. Jag har även turen att få köpa kalkonskrov och får ibland (gratis!) diverse spill inklusive organ efter nötslakt samt olika delar av vilt. Ägg (självklart från frigående höns utomhus) och lite annat är väl det jag ger dem som är för människokonsumtion!
Jag tror vissa kan ha svårt att få tag på just denna födan till sina hundar. Och då jag själv varit vegetarian i 10 års tid skulle jag nog aldrig klara av att ge min hund detta.
Förstår dock vad du menar och tycker din syn på det är väldigt intressant och bra - men det finns också hundar som inte tål kött, oavsett vad det kommer i för form eller färg.
------
Jag skulle aldrig kunna ge ett vegetariskt alternativ till foder (om jag inte var tvungen) och jag har endast haft foderproblem med min hund en gång - detta pga att han fick vidriga gaser, men sedan jag bytte foder har han haft hur fin matsmältning som helst. Pälsen är glansigare och han håller sig bra i hullet!
Så jag tror att bara man är uppmärksam på hundens fysiska och psykiska mående så vet man vilket foder som faktiskt är bra för hunden. Som ett exempel så läste jag Ceasar Millán's bok i vintras, där berättade han att de hundar de hade på gården praktiskt taget var vilda - de jagade sin föda och fick ibland diverse rester och ben utav Ceasars pappa.
Hundarna i dagens samhälle har vant sig vid torrfoder och annat - därför anser jag att det inte spelar någon större roll om man väljer att ge torrfoder ist "färsk" kost. Det fodret ena hunden kan må bra av, kanske inte är tillräckligt för den andra hunden. Kort och gott.
Jag skulle gärna ge sådant till mina hundar, men som det är nu finns det ingen möjlighet till det. Jag har svårt bara att få plats med några vanliga märgben i frysen och det känns ju lite överdrivet jobbigt att gå och köpa något för varje enskild gång som hundarna ska ha mat.
---------
Jag tänkte framför allt på hunden som #7 skriver om, som är allergisk mot det mesta. Då tycker jag det verker logiskt att testa med en fullständigt naturlig sak taget när den ska få börja prova på animalier! Med ett fullfoder får man ju en blandning av en massa olika saker och det räcker ju med att hunden inte tål en av dem för att den ska bli dålig.
#11, det var jag som skrev om den hunden ;) Och de har provat med ett kött i taget. Just standardt vilt innehåller hjort och lite gris. That's it. Med andra ord är det inte många olika animalier man behöver testa för att se om hunden kan äta det fodret och uppenbarligen fungerar det att ge hunden fodret också, för än så länge har de inte stött på några problem. (och inte heller min vän som har hunden har möjlighet att ge BARF)
---------
Jag vet en liten hund som inte tycker om kött ;) Så man kan säga att den hunden enligt sig själv är vegiterian, hehe. JAg tror inte att en hund förstå att vanligt torrfoder innehåller kött. Det gör iaf inte denhär hunden :)

Hundar är skapta för att äta kött vilket vi inte är och därför kan vi ta upp vegetabiliskt protein bättre än vad hundar kan. Men sen vart köttet kommer ifrån kan man ju välja..
# 14 vad ger du din hund för foder?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.