Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 3027 ggr
Katti
0

Ensamhetsträning

Hur mycket anser ni att valpar i olika åldrar kan vara ensamma? Jag har en text på min hemsida om att skaffa valp där jag skriver att:

"En hund under ett år ska inte lämnas ensam mer än högst några timmar om dagen. Alltså om dagen! Man kan inte åka och jobba, vara borta 3 timmar, komma hem på lunchen och ta ut hunden en sväng för att sedan åka och jobba igen! Hunden är ett flockdjur och det är djurplågeri att lämna en hund ensam för länge. Den vuxna hunden, som under trygga förhållanden har fått lära sig att vara ensam, lider inte av några timmars ensamhet om dagen men en unghund som plötsligt lämnas kommer nästan ofelbart att börja "gråta", dvs skälla eller yla för att påkalla uppmärksamhet. Och hemmet ser troligen inte likadant ut när du kommer hem som när du åkte! Om valpen har en hundkompis hos sig kan den, efter träning, vara ensam lite längre, alltså fortfarande långt ifrån heltid."

Denna text gör att jag får en hel del mail, både med trevliga frågor och arga kommentarer om att jag minsann tycker att nästan ingen ska kunna ha hund…

Vad tycker ni, och vad har ni för krav på era valpköpare när det gäller att vara närvarande i hundens liv?

Facklan
0

Jag har funderat lite över detta med ensamhet träning ..eftersom jag träffar många valpägare som inte tänker att det går att planera in träningen tidigt o tryggt…

Jag jobbar oregelbundet o maken har 8-17 tider så hunden är inte ensam särskillt långa stunder men när jag var hemma med valpen.. börja jag träna detta så valpen tryggt kunde vara själv utan att "behöva mig 24/7 …

eftersom jag har barn som är hundvana var dom inget problem men kompisarna dom är ju inte lika bra med valp så att begränsa deras utrymme har varit vår räddning … både för valpen o kompisarna …

alla kan tryggt på var sin sida umgås eller ignorera varandra leka o vila …