Hjälp, fodervärdsfrågor!!
Hej, vi har en hane på 4 mån på foder som vi inte kan ha kvar längre. Nu ska han säljas vidare pga en kula. Dem vill att vi ska kolla upp ena hans öra som han haft svamp i och besikiga honom.
Vem ska stå för kostnaderna??
/Benita
Uppfödaren!
Även fast han bor kvar hos hos tills han flyttar om 1 ½ vecka??
/Benita
Absolut, om uppfödaren ska ha pengarna för honom.
Annars hade du ju fått honom (ev när fodervärdstiden gått ut, men han kan ju varken ha valpar eller ställas ut som krypt). Väljer uppfödaren att ge hunden till dig redan nu så är ju försäljningen och allt som hör till den ditt ansvar, och även pengarna. Men så verkar inte vara fallet vad jag kan förstå?
Du lämnar tillbaka hunden till uppfödaren och ni tillsammans river fodervärdsavtalet. Svårare än så är det inte
Eftersom det inte är du som äger hunden, så ska inte heller du stå för omkostnadaer som gäller försäljning eller liknande och du har rätt att lämna tillbaka hunden när du vill.
# 4 Något OT, men en kommentar till ditt inlägg.
Jag hittar ingen stans i mitt fodervärdskontrakt att jag skulle kunna lämna tillbaks hunden när jag vill. Som jag förstått det så har ägaren inget med hunden att göra, förutom hans sperma. Om jag skulle dö eller bli så skadad at jag inte kan ha kvar hnden så blir det ägarens angelägenhet att ta hand om hunden, på alla andra sätt är hunden min.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jodå, punkt 10 i avtalet:
10. Om fodervärden inte kan ha hunden kvar är överlåtaren skyldig att återta hunden. Ingendera av parterna skall därvid utge ersättning till den andra parten.
# 4 Vill inte att han ska till ägaren först och sen ut igen till en annan person, då får han hellre va kvar tills han flyttar om 1½vecka.
#3 Ja det känns inte så kul att betala veterinärskostnader på honom då vi inte ska ha kvar honom. Han ska ju säljas till en annan person än oss.
/Benita
Tack Katti, har jag missat. Jag får mer o mer förståelse för att uppfödare inte vill lämna ut hundar på foder.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 - men ni ska inte betala. Det är helt upp till ägaren om denne ska sälja hunden besiktigad eller obesiktigad (och förhoppningsvis köper ingen den obesiktigad). Det är inte din sak att göra.
Hade ni inte valt att lämna tillbaka hunden så hade, som jag sagt tidigare, uppfödaren fått skänka honom till er. Så detta blir pengar i fickan och då ska uppfödaren självklart betala vad det kostar också!
Ägaren tänker nu betala besiktningen, men ska dem också betala kollen för örat??
/Benita
Kollen kan väl göras i samband med besiktningen och lär knappast kosta något extra - öronen kollas ju ändå vid besiktningen..