Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 6224 ggr
[Freefalling]
0

Kennelnamn

Hejsan.

Jag sitter i fantasi-kläm. 
Försöker tänka vad jag vill ha för kennel namn.

Jag har rasen italiensk CaneCorso som är en ståtligt mäktig ras.
Vill ha ett mäktigt namn som speglar rasen, gärna på italienska då rasen är italiensk. 

Jag hade en namn innan "Lavore Di Core Cane Corso" ( Cane corso från arbetande hjärta ) 

Men min Man tycker inte det är ett bra namn, det är för långt och jobbigt.  Har ni några tips/råd hur jag ska få till ett bra namn ?

Inga svenska namn såsom, litussen, bäverboet, skogens, osv :P

HJÄLP :P

Katti
0

Om man någon gång byter ras (eller skaffar en till) så blir det det väldigt konstigt om man har "bundit upp sig" på en ras i sitt kennelnamn. Tycker jag! Det finns många exempel.

Foxterrier
0

Att binda kennelnamnet till en speciell ras är ofta ett tokigt val i det långa loppet, väldigt många börjar avla på ytterligare en ras eller rent av byter ras efter ett antal år även om de från början bara varit intresserade av sin första ras.

Du kan gärna ha ett italienskt namn som speglar något hos din nuvarande ras, men undivk att ha med delar av rasnamnet. Det är också bra att undvika namn som speglar rent rasspecifika saker, som att de vaktar, vallar, jagar eller tex deras pälsfärg. Det låter så tokigt med tex en vallare som heter 'Hunters …'.

Kennelnamnet bör inte heller vara allt för långt då det finns bestämmelser om hur långt ett valpnamn får vara, minns inte exakt men tror gränsen går vid omkring 35 tecken inklusive kennelnamn, mellanslag och eventuella apostrofer.

Har du läst kennelnamnsbestämmelserna? Och kolla gärna på FCIs hemsida om dina förslag redan är upptagna eller för lika redan existerande namn.

Jag funderar också på något lämpligt kennelnamn och har redan fått avlag på ett par förslag. Det är verkligen inte lätt att hitta bra kennelnamn som är lediga.

[Freefalling]
0

Tack bra tips, ja jag kanske inte ska binda namnet för nära rasen ska tänka på det. Jo jag har varit inne och skumläst lite inför valet av namn, men vill ha lite förslag i huvudet. 

Jag är helt frälst i min ras och kommer aldrig helt byta ut den, kanske någon annan ras långt långt fram, men cane corso är nog huvudrasen i mitt liv :) HELT frälst i rasen!

Det är riktigt vakt hundar så något ord i jämförelse med vakt vore häftigt :)

Michaela-N
0

Kan man inte byta namn?

Foxterrier
0

#4 Om det inte finns valpar registrerade får man byta namn 1 gång, men det kostar har jag för mig. Har du däremot hunnit registrera valpar går det inte att byta namn.

Michaela-N
0

Men man borde ju ändå kunna bara ta bort namnet och skapa ett nytt. Blir ju som att byta namn. Eller så ger man bort det. Det kan man göra tror jag.

[CaneCorso]1
0

Jag har funderat nu :)

Kom på ett skit bra namn La Vida Cane Corso   =  Cane Corso Liv

Sökte på FCI om det var ledigt,  Hittade en som hetter LaVida ihop men är det samma sak?  suttit i 4dagar för att komma på nått bra …

Svårt detta, vill ha en namn som är för svårt, lockande och visar lite seriösitet.

Michaela-N
0

Hm jag tycker det är lite långt som kennelnamn… tänk att det kommer till namnet på hunden efter detta

Katti
3

Ett kennelnamn kan aldrig avregistreras. Enda sättet att "bli av med" det är att någon annan övertar det (vilket kostar). Man kan heller inte vara delägare i flera kennlar. Så nej, det går inte att "byta" kennelnamn!

Som jag ser det är kennelnamnet en kvalitetssymbol, laddat med vad du stoppar i det. Så sitt kennelnamn ska man vara rädd om och stolt över!

russin
0

Du får heller inte ha med ett helt rasnamn i ett kennelnamn.

[CaneCorso]1
0

namnet är La Vida kennel. :) 

Men vet inte om det är upptaget,

russin
0

#11 - ah, trodde även ordet cane corso skulle vara med. Det var därför jag reageradeFlört

Bara kolla FCI:s sida om det är upptaget FCI kennelregister

russin
0

Det är upptaget, men som helt namn Lavida. Så det lär du troligtvis inte få ta

russin
0

Lavore Di Core däremot finns inget liknande. Det närmaste som finns är Lavorer och det är inte likt. Så skynda Flört

Jag tycker personlige inte Lavore Di Core är speciellt långt. Man får bara tänka på att inte ha för långa namn efter kennelnamnetGlad

Man får bara tänka efter före om man vill ha enkla namn efter kennelnamnet eller om man vill ha långa och bestämma kennelnamn efter det.

Mitt kennelnamn är bara några bokstäver kortare än detta och jag får plats med rätt många bokstäver i namnen.

Jag har ju en kull som heter följande:

Heffaklumpens Räv Bakom Örat
Heffaklumpens Fjärilar I Magen
Heffaklumpens Tröst För Tigerhjärta
Heffaklumpens Ulv I Fårakläder

Så man får plats med ganska mycketGlad

[CaneCorso]1
0

Ja jag såg det, såsynd för jag gillade La Vida :)

Lavore di core är bra tycker jag! Ska försöka få igenom det för min sambo som måste vara enad med mig :P Inte lättaste.

Lavore Di Core Your the one

Lavore Di Core Ewa

Lavore Di Core Bob Marley

Kan Funka :D

[CaneCorso]1
0

Lavorare di cuore rätt stavat