Valpen stannar längre
Hur gör ni om en valpköpare vill tinga valpen, men hämta den först om två veckor (eller en månad)?
Jag har fått frågan ett antal gånger nu när jag har nio valpar (varav flera osålda). Det känns inte bra, för jag har mycket stora krav på mig själv vad gäller miljöträning av olika slag med valpar som är över leveransålder. Så jag vill ju kunna ägna mig åt de osålda. Dessutom skulle jag som valpköpare absolut inte vilja lämna över den roliga och viktiga biten till någon annan!
Tidigare har jag aldrig sett det som ett problem, men då har jag varken haft så stora kullar eller egna osålda valpar.
Då har valpen fått vara kvar den tiden. Men vi har aldrig haft några valpar kvar, så vi har i stället tyckt att det kan vara trevligt för tiken och valpen att få rå om varandra lite extra en tid.
Vi har sagt så här, att det är bättre att den är kvar här än att valpköparen ska hämta valpen och sedan hålla på att krångla med hundvakt och annat. Så valpen har fått vara kvar för sin egen skull.
Men jag förstår dej till 100% Jösses vad jobbigt du måste ha nu. Är det ingen efterfrågan på din ras?
Oj, svårt. Som jag ser det finns det egentligen tre alternativ.
1) Man inhyser valpen som vanligt och uppfostrar den som resterande valpar. När köparen är redo så hämtar denne valpen som avtalat.
2) Man tar ut en extra avgift, som kan vara alltifrån symbolisk till "hundpensionat". Detta pga extra matkostnader och extra jobb.
3) Man säger nej, köparen får hämta valparna vid åtta veckor då det inte är ens eget problem att de inte har tid just då. Det här alternativet är väl dock uteslutet om man vill ha fler köpare i framtiden :P.
Jag tycker alternativ två hade varit vettigt i ditt fall, men vet inte riktigt hur det fungerar ihop med köpkontrakt och annat.
Vi tog ut en avgift några gånger. Men det kändes inget bra. Men därimot om hunden kommer hem till oss då familjen ska ut och resa, då får dom betala samma som på ett hungpang.
#2, ja, det är precis i de banorna jag har tänkt. Till de som var här igår sa jag att jag vill ha full betalning för valpen när de bestämmer sig, men att den kan vara kvar här tills de har möjlighet att hämta den (vilket var till midsommar, d v s 4 veckor bort…).
#4. Bra att du ville ha full betalning. Tänkte precis på att "tja, vad händer om de ångrar sig då". Om det är svårt att sälja 8-veckorsvalpar är det väl rimligen ännu lite svårare att sälja valpar som är +12-veckor. Stämmer det?
#4 När jag skrev mitt inlägg utgick ifrån att valpen var fullt betald. Hoppas du får valpisarna sålda snart.
#5, tyvärr inte lite svårare utan bra mycket svårare
.
Hade jag haft valpar tingade och blivit ombedd att ha kvar dom en tid så hade jag utan tvekan bett om hela köpesumman direkt. Och gjort klart alla papper direkt också. Då är det mindre risk att köparna ångrar sig, och får de med sig ägarbytespapprena hem så känns det mer som en egen hund som är på semester kan jag tänka mig