Avelsålder, måste fråga
Ja, skk reggade kennlar får väl inte para sina tikar förrän dom är 2 år?
Undrade mest för att jag ser att jordbruksverket skriver 18 månader. Och så har jag kommit fram till att många parar sina tikar när dom precis fyllt 18 månader. Dom är väl inte mogna för kull så tidigt? Jag syftar på att dom fortfarande är så valpiga då och dessutom inte 100% färdigväxta. Vill gärna ha era åsikter.
i skk's grundregler står det:
3:3 att inte i avel använda hanhund/tik förrän vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen individs fysiska mognad och beteende. att inte para en tik vid för hög ålder. Här bör rasspecifika hänsyn tas.
Själv anser jag att man inte ska para sin hund oavsett om det är tik eller hane innan 2½ års ålder (en del sjukdomar visar sig inte innan 2 års ålder), ibland kan man få vänta längre om hunden inte är mogen.
Men som sagt eftersom jordbruksverket säger att det är ok vid 18 månaders ålder och tidigast vid andra löpet så finns det nog många uppfödare (som i mina ögon inte är speciellt seriösa) som ser det som helt ok att para en så ung hund. Och eftersom jordbruksverket säger att det är ok så kan inte skk säga så mycket om det…
Fast du har en storvuxen ras myra82. De mognar betydligt senare än små raser framför allt fysiskt men faktiskt även psykiskt.
Jag tycker inte det finns någon anledning att ha bråttom, men sunt förnuft säger att vissa individer klarar en kull tidigare än andra. Det ska man som uppfödare kunna bedöma. Självklart inom det regelverk som finns.