Kennel iFokus

Kennel

Etikettutfodring
Läst 11066 ggr
wesdi
3

Valpars mat, rå köttfärs och sedan... torrfoder?

Hejsan!

Jag måste få fråga här en sak jag länge funderat på när det gäller uppfödare och mat till valpar.

De allra flesta uppfödare verkar börja ge rå nöt/kalvfärs, ev lite äggula till valparna som start på "riktig mat".  Enligt vissa "för att efterlikna så naturlig mat som möjligt". Låter jättebra i mina öron Glad.

Men…. så händer något. Inte hos alla men gissningsvis hos många uppfödare, den råa maten försvinner allt mer och ersätts av torrfoder.
Varför? Varför fortsätter inte uppfödaren på *det naturliga tänket* och ger t.ex. fryst färskfoder (om man inte vill hålla på med barf)?

En vild gissning från mig men jag gissar ju att uppfödarens råd om foder följs av många valpköpare. Så…. har uppfödaren fortsatt gett valparna rå mat (råfodrat helt eller fryst färskfoder) så … tror jag många valpköpare följer det rådet.
Går uppfödaren över till torrfoder så… kommer nog många valpköpare köpa samma torrfoder.

Med andra ord så har uppfödaren en rätt stor och viktig roll här - valpens framtida mat.

En nyfiken fråga från mig.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Changrila
1

Det man bör tänka på är att det absolut inte är alla som har möjlighet att fodra med färskfoder. Om jag skulle köpa valp av någon som gav färskfoder så skulle jag utan tvekan börja byta över till torrfoder samma dag som valpen kom hem.

Vad som däremot skulle vara bättre i så fall, om nu uppfödaren skulle vilja att jag fodrade med färskfoder, är ju att enkelt berätta för mig att h*n föredrar just det och gärna ser att jag ger det om möjligheten finns.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Katti
0

Jag har undrat över precis samma sak som TS. Hur tänker man? Jag skäms över att erkänna det, men jag har (i ett tidigare liv!) ifrågasatt varför dessa uppfödare gett färs och äggula. Hunden får ju gubevars inte i sig allt den behöver (vilket jag i många många år har trott att de fick med torrfoder…). Jag var i alla fall konsekvent när jag gav torrfoder från första tuggan Flört.

Numer får mina valpar omväxlande torrfoder, färskfoder och BARF just för att valpköparna ska få chansen att välja väg själva. Men jag talar mig varm för i första hand BARF och i andra hand färskfoder!

wesdi
1

#1 Jo det förstår jag men … varför börjar man då över huvudtaget att ge rå nötfärs m.m.?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Changrila
0

De uppfödare jag vet som gör så, de ger köttfärs först för att hundarna tycker det är gott och det är lätt för dem att få det i sig. Lite lättare för minivalpisar att äta köttfärs än torrfoderkulor.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Belethien
3

Plus att en mer varierad kost hjälper tarmfloran att utvecklas än att direkt och enbart ge sterilt torrfoder.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

A_KickEm
1

40gram nötfärs m 10% fetthalt + en normalstor äggula ger samma fett o proteinhalt som modersmjölk. Det är lättsmält jmf torrfoder. Vid den tid de flesta börjar mata på är magarna fortfarande omogna och de har ännu inte de enzymer so behövs för att bryta ner kolhydraterna. "Babyfoder" i torrfoderform är vansinne!

Valpar som föds upp enbart på torrfoder/burkfoder får sämre tarmflora o därmed sämre immunförsvar. Ännu värre är det om tiken får enbart torrfoder. Torrfoder/konserver är steril mat som saknar viktiga naturliga vitaminer och levande enzymer. tarmfloran tar också stryk av ensidig utfodrig av vilket foder som helst, även färskfoder av olika slag. En varierad kost ger en bättre tarmflora = bättre immunförsvar.

När jag levererar valpar eller kattungar äter dom flera sorters torrfoder, färskt kött av olika slag samt Mjau/Bozita i tetrapack. Att enbart ge färsk mat är riskabelt då många köpare  - oavsett vad man säger - kommer att ge enbart torrfoder och det kan leda till magproblem hos valpen/kattungen.

StrongHearts
0

cola verkade inte ge tillräckligt med di så jag började med majsvälling tidigt. sen blev det burkmat (minns ej märket) med körrfärs/ris blandat med a fil tills deras magar hade vant sig.  nästa steg blev valpfoder uppblött med vatten+ a fil

sen vande jag dem av med filmjölken tills de gick på valpfoder helt och hållet. sista veckan med alla hemma (vecka 7) så började jag ge dem torrfoder istället

ansåg att det vore bättre att de kunde äta torrfoder än att man skulle hålla på att fiffla med att mjuka upp maten :)

när de började få tänder fick de två leksaker i lådan+ jag köpte hen såna tunna malda ben som de fick ett par om dagen :)