Kennel iFokus

Kennel

Etikett: lite-allt-möjligt
Läst 4457 ggr
myra82
3

I dag börjar jag min uppfödarkurs!

Som sagt så börjar uppfödarkursen i dag - juridik boken. Är taggad till tusen och ska bli jätte roligt Glad

Vet inte riktigt hur det är men jag har iaf fått för mig att de flesta som går denna har ändå redan tagit iaf en kull innan så jag känner mig väldigt okunnig då jag aldrig har haft en kull….

Den tidigaste kulle jag själv ska ta kommer ju inte vara förrän tidigast om ca 3 år men jag känner att det är så otroligt mycket att lära sig så därför börjar jag redan nu Glad

Som sagt är jag taggad till tusen och var tvungen att skriva av mig lite..

Katti
1

Jag tycker att du ska vara stolt över att du går kursen innan du börjar föda upp, det tyder på seriositet och planering Skrattande. Hoppas kursen lever upp till förväntningarna och att de andra deltagarna är trevliga! Berätta gärna lite om den och vad ni får lära er.

myra82
0

Det är ju såååå mycket att lära sig så det känns bra att börja tidigt :)

Första träffen har jag nu varit på och att juridik kan vara så intressant trodde jag inte, längtar tills nästa träff redan :)

[Doglovers]
0

Oj vad spännande. Jag ska börja i november med genetikenGlad Ska även anmäla mej till juridiken så fort den kommer ut. Och även dom andra delkurserna så klart.

Du är verkligen duktig måste jag säga. En sån som dej köper jag väldigt gärna valp ifrånSkrattande

myra82
0

Tack ska du ha, roligt att höra Glad

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gick den kursen för några år sen och var den enda där som inte haft någon kull innan. Jag ser det som att börja i rätt ände! Man lär sig av dom andras misstag samtidigt som man kan ta del av deras positiva erfarenheter! Så är man bara lyhörd så lär man sig otroligt mycket! Lycka till och ha så kul! Jag saknar den utbildningen!

myra82
0

I dag var det sista gången på kursen så nu har jag gjort både juridiken och maten. En mycket bra kurs som jag tycker att alla hundägare ska gå - även om du inte är uppfödare! Längtar redan till våren då jag ska fortsätta med två kurser till.

Tessan 91
0

Lycka till med kursen, en givande kursSkrattande

Ketang
0

#6 Sista gången!? Men det kan väl ändå inte ha varit hela skk's uppfödarutbildning? Jag gick i två år!

[Doglovers]
0

Jag håller på med Genetiken nu och hjälp vad mycket nyttigt det är. Har anmält mej till Juridiken som börjar 16/1 också.

Ketang
0

Ah! Sorry! Såg att ni fortsätter i vår!

myra82
0

Ja som sagt så fortsätter jag i vår Glad det var bara juridiken och maten som jag var klar med nu så det återstår en hel del till innan hela kursen är klar. Skrattande

myra82
0

I dag var jag på första kurstillfället med anatomin. Hjälp vad svårt! Jag har så otroligt svårt för att komma ihåg alla namn på de olika sener, muskler, ben osv. men får väl traggla det så fastnar det förhoppningsvis till slut…

vallhund
1

# 12

Det viktigaste är inte att komma ihåg namnen, det viktiga är att komma ihåg o förstå funktioenen o samspelet mellan senor/muskler/skelett, det som kallas för fysiologi (inom humanmedicinen iaf). Inte kommer jag ihåg alla namn från min ssk utbildning, de viktigaste nöts in med tid o erfarenhet.

Fö skall du ha en eloge som går utbildningen innan du tar en kull!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Katti
0

Vilken vinkel var det på mat-delen om jag får vara nyfiken och fråga? Det är ju ett ämne som intresserar mig mycket, så det skulle vara kul med en snabb resumé om du har tid och lust (väldigt snabb alltså!).

[Doglovers]
0

#12 jag har nu gått juridik, genetik och parning/valpning. Så jag har kvar anatomin. Och det ska bli intressant. Jag tycker verkligen du är duktig som går den här utbildningen innan du tagit en kull. En sån uppfödare vill Jag köpa valp av ;0))

myra82
0

Tack, ja för mig är det självklart att man utbildar sig (oavsett vad du ska göra) först och tar reda på så mycket som möjligt i ämnet innan man utför det praktiskt Glad

#14 vinkel? hur menar du? Vi gick igenom vad maten innehåller och vad rekomenderat protein och fett halt det ska innehålla under hundens alla stadier. Jämförde olika slags foder, torr, blöt och egentillverkad. Matens hela väg igenom hunden. Valpfoder eller inte, köttfärs eller inte osv. Hoppas att du fick ett svar på det du undrade.

Katti
0

Vad jag funderade på var om man pratade om vad hundar är gjorda för att äta, d v s råa bytesdjur, eller om man man även från SKKs sida är köpta av foderindustrin och rekommenderar spannmål Flört.

myra82
0

jo vi pratade en del om det också men mest om vanligt torrfoder tyvärr.

Ketang
0

När jag gick min uppfödarutbildning för ett par år sen så pratade vi nästan bara om torrfoder. Vi pratade lite om färskfoder men inget om Barf. Rätt tråkigt faktiskt. Men det var ju en studiecirkel och ingen av oss som var i gruppen hade några större kunskaper om just barf.

Katti
3

Man går väl inte uppfödarutbildning för att man är fullärd heller. I min värld känns det självklart att kursledaren ska fylla i deltagarnas kunskapsluckor, så det är bara en ännu större anledning att ta upp BARF!

Ketang
0

Men utbildningen är en studiecirkel (den jag gick var det i alla fall) och då finns det ingen lärare utan bara en i gruppen som styr upp det (kursledare). Kursledaren hade inte mer kunskap än vi andra.

[Doglovers]
0

#21 Ojdå…Kan den då räknas som utbildning?

Det jag går på är genom studiefrämjandet genom skk och i Juridiken hade vi en jurist inom hund som höll i den delkursen

I Genetiken/avel var det en genetiker.

Och parning/valpning var det en veterinär som är specialutbildad i fertiliteten hos hundar.

Nu kommer nästa och är om foder och det kommer då vara en som jobbar inom det.

Än så länge har alla våra kursledare kunnat svara på alla våra frågor och är väldigt utbildade och duktiga att lära ut. Våran utbildning ställer krav på oss "elever" och det är både läxor, grupparbeten och redovisningar.

Jag tycker faktiskt att delkurserna är billiga om man tänker på hur bra kursledare vi har och hur mycket vi faktiskt lär oss. 550 kr/kurs och då ingår även kursboken.

#20 Kommer jag ihåg så ska jag fråga om Barf.  Om kursledaren inte tar upp det ändå vill säga.

Ketang
0

#22 Den räknas som utbildning. Vi har fått både intyg och diplom osv. Vi hade läxor och satt i grupper och arbetade. Allt igenom studiefrämjandet och SKK. Men vi var nog bland dom första som gick den och mycket kan ha ändrats. Vi åkte på föreläsningar innom området vi läste om just då osv. Men så betalade vi inte en krona heller. Vi köpte böckerna det är allt.

Jag tror att vi lärt oss lika mycket som alla andra även om vi inte haft lärare i den bemärkelsen. Men vi tog in folk som var duktiga på ämnet vi läste som svarade på frågor osv. Men dom ledde inte kurserna. Vi fixade så Gerard kom och höll en anatomikurs utanför utbildningen som vi betalade för iofs. Men som sagt 90% av tiden lärde vi varandra genom diskussioner osv.

Vi höll på i lite över 2år och träffades varannan vecka har jag för mig.

Foxterrier
1

#17 Ja visst vore det bra om det skulle pratas mer om barf och vad som är naturlig mat för hunden. Men än är moståndet från torrfoderfantasterna stort och torrfodertillverkarna sponsrar ju alla(?) SKKs evenemang, så jag tror tyvärr inte att annat än torrfoder är det som rekommenderas. Skulle de få för sig att rekommmendera något annat måste hundmatboken skrivas om.

Det står tex följande i hundmatboken i avsnittet 'Myter om maten': *Det finns idag en del hundfolk som framhåller att det borde vara bättre att utfodra det som är mest "naturligt", och naturligt i den meningen att kött, vegetabilier och ben bör serveras råa. Det finns inga vetenskapiga bevis för att rå kost är bättre än tillagad. Tvärtom anses smältbarheten och smakligheten bli högre med tillagning."

Det fortsätter lite om parasiter och benens farlighet. Detta är bara ett exempel från boken som jag tycker speglar deras inställning till foder.

Jag har anmält mitt intresse till att gå uppfödarutbildningen när den startar nära mig, men jag har inga större förhoppningar på just matdelen. Där får jag helt enkelt bara följa med strömmen och sen göra som jag själv vill hemma, även om jag egentligen skulle vilja få de andra att börja fundera lite på vad hundmaten innehåller. Men man kan inte få allt.

[Doglovers]
0

Men handlar kursen om hundens mat, foder, då ska den ju innehålla alla delar också.

vallhund
0

# 24

Är det Marie salanders "Hundmatsboken" ?

Den är knappast trovärdig, fö finns det bevis för att tikar som får annat än torrfoder under dräktigheten o under digivningen får valpar som är mindre allergiska, speciellt atopiska allergier/hudproblem.

[Doglovers]
0

Det var en veterinär som hade en bekant som gav sina hundar Barf och dom blev alltid värksvaga. Annars mådde dom jätte bra med fodret.

vallhund
1

Och bekanten var insatt i utfodring av hundar, speciellt dräktiga tikar? veterinärer är det iaf inte.

Foxterrier
0

#26 Ja det är det, tillhör uppfödarseriern och ingår som studiematerial i SKKs uppfödarutbildningen. Finns medförfattare till den, Åke Hedhammar och Åsa Lindholm.

Nä jag anser inte heller att den är trovärdig, men den speglar SKKs inställning till vilket foder hunden ska få och vad som kommer att läras ut under utbildningen. Det var det jag syftade på, inte att jag trodde på den vilket jag hoppas framgick.