Naturediet Färskfoder
Hej allihopa!
Jag sitter i skrivande stund och jämför, analyserar och funderar över Naturediets färskfoder. Min hund äter i nuläget Eukanuba Dog Daily Care Sensitive Skin. Jag bytte för ca 2,5 månader sen till detta foder då han blev allergisk mot RC Mini Adult, fick ett himla angrepp av finnar och pormaskar och började dessutom klia sig mer än vanligt i öronen.
Han funkar idag relativt bra på Eukanuba men ju mer jag läser om Naturediet desto med övertygad blir jag om att det är ett bra foder. Det innehåller minst 60% kött, är helt glutenfritt, fritt från konstgjorda ämnen och konserveringsmedel, samt är en certifierad holistisk produkt. Det innehåller dessutom Omega 3 och 6.
Tror ni att detta foder skulle passa bra till min kille? Han har som sagt vissa problem med hunden, har dock blivit bättre. Av RC var han i stort sett konstant lös i magen. Nu när han äter Eukanuba är han oftast bra i magen. Han är en periodare så vissa gånger är han väldigt kräsen och ratar maten, är därför väldigt bra om ni kan tipsa om vilken sort som är mest smakfull. Jag vill ha ett färskfoder då han verkligen slukar sin mat, och jag vill att fodret ska vara holistiskt.
Nu vill jag höra era synpunkter om det här fodret, både bra och dåliga. 
Jag tror inte att det är något dåligt foder, men till en hund med problem skulle jag definitivt satsa på ett foder utan kolhydrater i form av spannmål/ris. Det innebär i praktiken Vomoghundemat eftersom alla andra färskfoder på marknaden tyvärr innehåller spannmål… VoH är dessutom betydligt billigare och transporteras kortare sträcka för att komma till oss!
Problemet är bara att han är lite känslig mot för mycket protein. Och nästa problem är min extremt lilla frys som försvårar förvaringen av foder :(
Hur har man kommit fram till att han är känslig mot protein? Jag tror uppriktigt sagt att det där oftast är en missuppfattning. Jag har svårt att tro att djur skulle bli känsliga för det de är gjorda för att äta. Det ligger mycket närmare till hands att tro att det är det vi stoppar i fodret som inte har där att göra (spannmål, ris, majs) som hundarna är känsliga mot. VoH har ett foder som innehåller 78 E% (energiprocent) från fett och bara 22 E% från protein. Det är deras no 25, det med lax. Det är vad jag ger mina hundar när de får färskfoder.
Har du tur så finns det en återförsäljare av VoH i närheten så du kan köpa lite i taget. Eller så har du någon snäll granne med plats över i frysen (det har jag!)
.
Det är vad personalen på djuraffären chansade på, men håller med om det du säger - det låter ologiskt.
Har ingen direkt i närheten och alla som kör hemleverans ligger utanför mitt område. Men om det är ett riktigt bra foder är det värt några extra resor. Vet du hur pass mycket det skiljer sig i pris mot Naturediet? Hittar inga prisuppgifter alls på det.
Tyvärr har jag ingen snäll granne. Eller det har jag säkert, men känner ingen 
Sist jag köpte VoH så kostade det 17:- för ett halvt kilo, d v s 34:- kilot. Och det var inte så länge sedan!

Vom och Hundemat har gått upp lite, vi tar 19 kr för en korv på 500 gr och 17 kr om man köper minst 10 st.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag kör VoH på mina Chihuahuor (nu vet jag vem Vattnadal är) och det funkar jättebra, de håller vikten bra och är jättefina i pälsarna. Den ena tiken får klåda av torrfoder och blir nästan helt bra på VoH 100% Kyckling så nu provar vi med kyckling, vom och inälvor och det verkar funka det med. Vi har fött upp en kull på VoH nu och de är jättefina i hull och pälsar - riktiga A-barn enl veterinären;-)
Rekommenderas starkt!!
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Jag har börjat med VoH med lax. Har inte hunnit se några stora förändringar i huden och pälsen men magen är i topptrim så nu byter jag banne mig inte foder en gång till! :D
Jag tycker inte att Ekanuba är ett bra foder jag skulle rekomendera Precept eller wom og hundemat
wom og hundemat är ett färsk foder finns i 100% kyckling och 100% nötkött även valpfoder! det är ett nyttigt foder jätte bra för din hund.
Pricept är ett foder som innerhåller aloevera och fodret är jätte bra för hud klor och päls.
de är mina åsikter :)
När blev Precept ett bra foder? Fö är aloevera giftigt för hundar.
Fö så är inte Naturdiet ett färskfoder.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jag anser oxå att precept är ett av de bättre torrfodren.
Aloe vera är väl inte giftigt för hund? Den är släkt med vitlöken, men innehåller inte samma saker. Läste nyligen på ett annat forum där tom veterinär ordinetart aloe till hundar med problem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants/aloe
Om en vet rekommenderar aloe vera invärtes till hund skule jag byta veterinär.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är saponinerna i aloen sm är giftiga i större mängder. Saponiner är skummande växtämnen - används till tvåltillverkning. Knappast så mycket saponiner i aloe vera juice som är den form som används av många som har hundar m magproblem - med bra resultat.
Tycker faktiskt att man kan kalla naurediet för färskfoder - det är vacuumpackat utan konserveringsmedel - dock är det inte rått som de frysta. Naturediet fungerar bra för många dåliga magar - vilket VoH inte alltid gör någon längre tid pga den höga fetthalten.
Att många hundar reagerar med dåliga magar och allergiproblem på RC är ingen nyhet och det KAN bero på proteinerna - som i hög utsträckning är vegetabiliska eller framställda maskinellt av tveksamt ursprung dvs artfrämmande. Det betyder inte att hunden är allergisk ot "protein" utan mot just de proteinerna. Hundar som reagerar så på RC blir bättre eller bra på nästan vilket annat foder som helst som är naturligare dvs där proteininnehållet i huvudsak baseras på animaliska proteiner som kött/köttmjöl.