Kennel iFokus

Kennel

Etikettutfodring
Läst 5966 ggr
BARFmycat
2010-01-07 17:32
0

Veganskt/vegetariskt djurfoder

Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..Gråter

Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.

Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna på den om ni känner som jag..

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2010-01-07 23:40
0

Jag har skrivit under. Det är väl självklart för varje tänkande människa! Klarar man inte att ge hundar och katter kött så får man helt enkelt låta bli att leva med rovdjur.

Gjorde en länk av länken Glad.

BARFmycat
2010-01-07 23:52
0

Tack så mycket!

Nej, det är min åsikt också..

Om någon känner sig manad får den jättegärna sprida detta vidareSkrattande

Katti
2010-01-08 00:17
0

Det finns ju massor av hund- och kattsidor här på iFokus. Har du skrivit på alla?

BARFmycat
2010-01-08 00:19
0

# 2

Ja, jag tror det. Jag har sökt igenom listan uppifrån och ner, tror inte att jag missat någon.

Tror Ragdoll tog bort den Obestämd

Katti
2010-01-08 00:55
0

Nejdå, den finns kvar på Ragdoll! Men de är så pratiga där att den redan har åkt ner en bit, trots flera kommentarer!

Man kanske skulle bjuda hit lite ragdollfolk, så att vi får lite fart på kennel iFokus Skrattande.

BARFmycat
2010-01-08 00:56
0

Haha jaså, jamen så trevliga och gemytliga de är då!

Ja, kattkennel?Tungan ute

Katti
2010-01-16 18:25
0

Är det fler som har detta inlägg som ständigt oläst? Jag provar att skriva här och ser om det blir som vanligt då!

BARFmycat
2010-01-16 20:10
0

Det är någon bugg, det har varit så ända sedan börjanObestämd

Snäckbönan
2012-03-30 11:40
2

Hej, jag håller helt med. Jag vill dock påpeka att det även finns den mycket märkliga avart som heter Mahya,  min ragdollkatt som nu är 13 år. För flera år sedan konstaterade veterinärerna att hon var allergisk mot köttprotein! Hon ordinerades Purina HA-foder som enligt veterinären var köttfritt och endast innehöll protein från soyabönor. Jag lydde veterinären och hon har levt uteslutande på detta foder - som även hennes friska kullsyster ju var tvungen att få eftersom jag inte kunde dela på deras utfodringsplatser- sedan dess. Hennes symtom försvann inte men veterinären menade att jag ändå skulle fortsätta med fodret livet ut eftersom symtomen kanske annars istället förvärrades . Symtomen var kräkningar som hon lidit av sedan ca ett års ålder , förutom dessa är hon frisk och pigg, hennes syster var också frisk och pigg, men låg tyvärr död på golvet i höstas en morgon. Eftersom hon var 13 år och frisk utgår jag ifrån att hennes tid helt enkelt var ute. Hur märkligt det än kan tyckas har alltså mina katter i ca 6-7 år levt och varit sunda och pigga på vegetariskt foder! (obs: endast på vet:s inrådan!)

BARFmycat
2012-03-30 11:51
0

Jag tycker att det kan vara befogat med foder fritt från animalier i sådana fall, men då ska de ges på recept av veterinär.

För övrigt kan jag inflika att jag hjälpt en tjej med BARF till köttallergisk katt, proteasenzym på maten fungerade fint för henne!

[Doglovers]
2012-03-30 22:32
0

Råkade ut för några veganer som försökte pracka på mej veganfoder till katt och hund. Jag sa vänligt nej flera gånger. Men dom gav sej inte. Då sa jag att jag att mina rovdjur vill ha kött. Sen fick jag dra därifrånFlört Dom gillade tydligen inte mitt svar. Det här var på en husdjursmässa.

BARFmycat
2012-03-31 08:27
1

Jag har en kompis som är vegan som BARF:ar sina fyra katter.Tungan ute

[Doglovers]
2012-03-31 11:07
0

#12 Dom här personerna gillade tydligen inte mitt svar på att jag ger mina hundar köttFlört

(Fint att du lämnar en förklaring ang dej så man tydligt ser)