Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 3762 ggr
[finamöss]
0

Köpeavtal och prövotid?

Hej! Jag hade en fundering här eftersom det verkar krångla till sig med säljaren. För att göra en lång historia kort:

Hämtade hem ungtik som skulle omplaceras. Köpeavtal skrevs på och i noteringar skrevs att vi fick 1 månads prövotid och svar ges 23/4-12.

Gäller prövotiden bara för mig (jag har rätt att lämna tillbaka) men säljaren kan inte begära att få hunden tillbaka för dom helt plötsligt vill behålla hunden?

Vi har lagt halva köpasumman.

[Doglovers]
0

Svår fråga. Vänd dej till skk,s jurister om frågan.

[finamöss]
0

Tyvärr är det ju inte en skk reggad hund…

[finamöss]
1

Jag kanske ska förtydliga just en viss fråga. Jag fick frågan av förra ägaren (innan köpeavtalet skrevs på) om prövotiden fungerade åt bägge håll. Om den gällde både dom och oss som köpt hunden. Hon yrkade på att det ju ska stämma dom och oss emellan, inte bara hunden och oss. Men om dom redan lämnat ifrån sig hunden så borde det vara självklart att dom godkänt oss som köpare tycker jag.

Katti
1

Jag kan inte tänka mig annat än att det INTE gäller säljaren. För deras del är kontraktet alltså bindande. Det heter ju öppet köp och inte öppet sälj Glad.

[finamöss]
0

#4 Tack. Så fattar jag det också.

[finamöss]
0

Och ännu mera krångel. Nu fick jag ett mail att hon ju inte har någon rätt att ta tillbaka hunden och då tyckte hon att vi ska överta hunden utan provmånad. Skit också.

Vad händer om hon inte skriver i ägarbyte papper från jordbruksverket?? Eftersom vi ju har ett köpeavtal. Blir så upprörd att allt blir skit.

myra82
1

Om hon nu inte skulle skriva ägarbyte så gäller köpekontraktet i ev tvist.

[finamöss]
0

#7 Tack för ditt svar. Så om vi kan bifoga avtalet i mail till jbv så kan det kanske lösa sig med ägarbyte i alla fall?

[finamöss]
2

Konsumentverket har fått en kopia på köpavtalet och detta är svaret från dom:

Avtalet är bindande och gäller, det som är skrivet utöver är ju er provmånad. (att ni och hunden trivs ihop är ju viktigt)

Säljaren har sålt hunden och med det så är affären avslutad.

[finamöss]
2

Och till alla som undrar så har jag även fått svar utan jbv om ägarbytet. Man kan genomföra ägarbyte utan förra ägarens underskrift om man bifogar en kopia på köpeavtalet.