Att ställa sig i kö...
Grejen är att jag har mejlat sju uppfödare om Kromfohrländer, och ännu har jag bara fått svar från två. Den ena bad mig komma och hälsa på, eftersom vi bor ganska nära varandra. Den andra föreslog att jag redan nu skulle ställa mig i kö, om jag ville ha en valp. Båda har troligtvis en kull under perioden jag vill köpa, 2013/2014.
Det finns bara åtta kennlar av rasen i Sverige, och jag vill ha en tik. Vill gärna ha möjligheten att bli fodervärd också, då jag är intresserad av avel. Nu har jag visserligen bara fått två svar hittils och hoppas på svar från de andra med. :)
Om jag kan tänka mig att köpa från två av uppfödarna, och båda ska ha kull ungefär samtidigt. Kan jag ställa mig i kö hos båda då, om jag är öppen med det till båda uppfödarna? Eftersom jag vill ha tik, så resonemerar jag att eftersom det är en ovanlig ras, finns det antagligen många intresserade. Om jag bara ställer mig på kö hos en uppfödare, så kanske just den inte får någon tik.
Hur ser ni på det?
Är det okej att ställa sig i kö till två, eller ska man välja bara en kennel?
Det är klart att man kan ställa sig i kö hos flera. Bara för att man planerar en kull är det ju inte säkert att det blir några valpar…
Nej, precis. Pratade med en kompis om det, och hon tyckte det var helt fel. Men ja, då är det som jag trodde då. Tack för svaret :)
Så länge du är öppen med det så är det helt OK!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vi har haft köpare här som har tingat på flera ställen. Jag förstår deras tanksätt. Ett sätt att bli garanterad en valp.
Men för uppfödaren är det inte riktigt lika kul när man har 6 tingade och man tackar nej till några. När det sedan blir tal om att leverera valpen kommer det fram att dom inte längre är intresserade utan fått tag på annat håll. Vi har själva råkat på det här, men för oss har det inte blivit några problem då vi haft en lång kö.
Därför är det rätt vanligt att en del uppfödare tar en viss procent i handpenning. Men som sagt, så är det bra om man är öppen med att man har kontakt med flera uppfödare.
Hoppas du får tag på en liten valp nu
Googlade lite på rasen. Jätte fin vovve
OK, tack för svar!
Jag kommer självklart vara öppen om att jag har kontakt med flera uppfödare. Båda kullarna lär ju som sagt inte komma samtidigt heller, känns lite otroligt om de skulle göra det. ;)
Tack så mycket, hoppas jag också. :D