Rätt parningsdag
Hur avgör ni vilken dag som är rätt dag för parning?
I början av min "karriär" som uppfödare så räknade jag dagar. Min första tik parades på dag 10 och 12. I den kullen blev det 8 valpar, vilket fortfarande är den största kull jag har haft. Just den tiken var lite lurig, för hon stod så fint för hanen både tidigt och sent i löpet. Samma tik blev en gång tjuvparad på dygn 22, när jag var övertygad om att löpet var över. Det blev dock inga valpar av den parningen.
Efter det har jag noga sett på tikens beteende och har åkt när hon vrider svansen rakt åt sidan när man kliar vid svansroten. Har även väntat på att blödningen ska avta.
Numer har jag fyra setterhanar i huset brevdvid. När deras matte är helt galen är det dags att åka
. Är jag tveksam så får någon av dem närma sig tiken som om det är dags svänger runt och ställer upp sig.
Vid ett enda tillfälle har jag tagit blodprov. Tyvärr var den hanen inte intresserad och det blev ingen parning där, trots att vi var på rätt dag enligt blodprovet.
Det är svårt det där
Vi brukar gå efter det du säger.
Det har kommit hit en tik som dom tog strykprov på. Och den tiken hade nog löpt över, för det blev inget och vår hane var inte speciellt intresserad.
Ibland har vi parat tikar som står, men bara något dygn efter står dom ännu mer.
Jag ska gå en parning/valpningskurs nu och kurs ledaren är en fertilitets veterinär. Så det ska bli så jätte intressant att få höra vad hon har att säga. Hon berättade för mej en gång att man räknar ut tikens valpningsdatum genom att kolla när höglöpet är över. Inte dagen efter sista parningen som jag alltid går efter. Jag ska fråga henne lite mer om det.
Jag var på en valpningskurs på djursjukhuset i förrgår och där sa de att dräktigheten är 60 dagar från ägglossningen. Och ägglossningen brukar vara ett antal dagar efter att vi parar tiken. Med lite variation beroende på antal valpar och ras.
Jag räknade också dagar från början, men det varierade ju så oerhört både från tik till tik och från en gång till en annan (kanske inte jättevariation på samma tik men ändock kunde det variera). Jag ser och känner på vulvan när den ser totalt sprickfärdig ut, men mina tikar har inte upphört att blöda helt vid höglöp. Det är lite ljusrosa flytning då. Tog senast ett blodprov, som faktiskt inte visade rätt alls. Tur var att vi litade på min egen hane och åkte 4-5 dagar innan veterinären utifrån blodprovet hade trott. Genomförde en parning och blev 3 valpar (normalt för rasen). Förvisso kanske tiken hade stått även 4-5 dagar senare, för vi var säkert hos hanen i början av höglöpet. Så vi och veterinären kunde bara konstatera att just den tiken steg snabbt vad gäller värdena på blodrpovet, snabbare än beräknat. Men det är jätteskönt att ha hanar som indikerar när det är dags.
/emma93