Kennel iFokus

Kennel

Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 3506 ggr
Halastjarna
0

När är det dags??

Hejsan!

Vi har en underbar liten Bichon Havanais-tik som vi ska ta valpar efter. Hon har gått igenom veterinärbesiktningen, hälsokollen, och vi har hittat en jättefin avelshane som vi får låna av hennes uppfödare. Hon ska paras någon gång nu de närmaste dagarna!

Men vi vet inte exakt när det är dags… Har fått tips att man kan hålla handen vid svansroten på hunden och se om hon lägger undan svansen, och isåfall är det dags att para henne inom 48 timmar..

Undrar om ni har något mer tips på hur vi kan se att det är dags att para henne??? Jättetacksam för alla svar!! Glad

Kramar från hunden Mitzi och hennes mattar!

Klara♥

Lucifer06
0

Ni kan ju åka in och ta blodprov hos veterinären för att kolla vilken dag/dagar som är lämpligast att para.
Men lägger hon undan svansen redan nu så verkar ni ju veta att hon är i höglöpet och redo.

http://www.eyeam.se

AlexH
0

ska man åka en bit för att pra så kan man ta blodprov.. som analyseras.. och så får man åka in kanske varje-varannan dag tills värderna stiger och visar höglöp.. Så fick vi göra med min tik som jag deläger med kenneln, eftersom hon skulle insemineras med färsk sperma från en hane i italien.. så vi fick kolla så vi visste när vi skulle säga till hanägaren att svisch till sin veterinär för tömning och sedan ut till flygplatsen.. färsk spermma måste insemineras 18-24 timmar efter tömning för att den skall vara bra nog.. så det var stressigt värre! :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Halastjarna
0

Tack för era svar. Jättesnällt, det var många bra tips! :)

Men tyvärr var det försent denna gången… Tråkigt! Men vi satsar på vintervalpar till nästa år istället!

Klara♥