Låna ut hane
Jag har precis fått förfrågan om att låna ut min Ego till en tik. Deras egen hane (på 1 1/2 år bara) är helt ointresserad, och de vill ha en reserv. Jag tror dock att det är bättre med min Ego, som är lite äldre och har meriter inom utställning i alla fall, samt förhoppningsvis snart inom drag.
De funderar nu över om det är värt resan och det jag vill ha, eller om de ska fortsätta försöka med sin egna hane.
Har rådfrågat min uppfödare om pris, och sen finns ju avtal och allt man kan tänkas behöva på SKK.se. Är det någon här som brukar låna ut avelshanar?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Är tiken i höglöp nu alltså?
Risken för deras skull är ju att det inte blir några valpar alls. Det är en balansgång, för man vill ju att han ska få försöka, men finns det så mycket som en liten risk att han har "varit inne" så kan man ju inte prova med en annan hane. Tycker jag! I och för sig kan man ju gentesta hela kullen, men tvekar de inför parningsavgift och resa så tror jag ärligt talat inte att det blir av, och då blir det ju oreggade hundar (eller så riskerar du att din hund står som pappa till valpar som inte är hans).

De hade haft honom med tiken fram till dag 8 utan att han visat intresse, så de började leta ett alternativ. Jag sa att om de skulle använda min hane fick de ju se till att inte ha dem ihop alls längre.
Hon är inte i höglöp än, och det har inte varit några parningsförsök, eller ens intresse från hanen. Han är nog för ung, och hon hade tydligen varit svårparad tidigare. Jag tror att man måste låta dem umgås "dansa först", och sen para den dag tiken är klar. Före det vill hon inte, och då hjälper ju inget. Bara att låta dem träffas dagligen, gärna lösa så de kan sköta sig själva, och är hon redo för parning, så får han komma till.
Vissa tikar släpper till för allt och alla, en del vägrar låta för unga hanar komam till. Min goldentik fräste i åt stackars inneboende Sniff, ung whippethane, trots höglöp. Hon har ju vuxna hanar hemma, så varför låta en spoling? 
Om de som äger tiken hör av sig och är intresserade (de vet att vi är i stugan och hemma först imorrn) så är nog tiken i höglöp först i början av veckan. Har de haft sitt par ihopn obevakat eller har något försök till parning som kan ha tagit säger vi nej. Vi hör väl av dem snart, och ser hur det går.
MVH Elin
Ska dom ha en hane i reserv kan dom inte låta den unga hanen och tiken gå tillsammans - då kan dom endast låta dom göra parningsförsök under strikt uppsikt - för hur ska dom annars kunna veta om han lyckats va inne eller inte ?
Dag 8 är ofta alldeles för tidigt. Min egen fd tik höglöpte inte förrän dag 16-17, så det skiljer oerhört mycket mellan tikar.

Jo, jag sa oxå det åt henne, att dag 8-9 är på tok för tidigt att tro att tiken släpper till. Sen hade tydligen inte hanen visat något intresse heller.
Hon sa i alla fall nej till Ego den här gången, då de tyckte det blev för dyrt. Vilket troligen var lika bra.

MVH Elin
hur gammal är den unga hanen?
hundar måste ju vara över 18 månader för att ens få paras.

Hon sa att han var 1 1/2 år.
MVH Elin
(Halvt OT från TS inlägg)
Endast tikar skall vara över 18 månader och på tidigast löp nr 2…
Hanar finns det inga restriktioner för.
Dock har jag läst rekommendationer om ca 12 månader.
Våran JRT-hane vi hade förut hade däremot svårt att para en tik när han var 1,5 år… Det gick mycket lättare när han var 4 år och mer mogen.
http://www.eyeam.se
Hanar som lever med tikar blir oftast helt ointresserade av parningsförsök innan det vankas höglöp.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag hade inte tagit hanhunden till tiken utan tvärtom tiken ska komma tillhanen eftersom de ofta hanen parar bättre på hemmaplan helt olika förståss vad de är vana vid :)
O så finns det hanhundar som inte gör något på hemmaplan, eller om matte/husse är närvarande.

En hane som inte vågar para för att ägaren är med, den tycker jag synd om. Tuktas och trycks ner en hel del, gissar jag…
MVH Elin
Det är inte säkert. Det har mycket med ras och personlighet att göra också. Det finns ju raser där det nästan alltid är svårt att få hanarna att para…
# 11
Vågar o vågar? Här trycks varken ner eller tuktas. Men när man har både fertila tikar o hanar i samma hushåll så gäller icke jucka principen.
# 12
Raser där hanarna generellt har svårigheter att para kanske borde rannsaka sig själva om fortsatt avel?
Raser där hanarna generellt har svårigheter att para kanske borde rannsaka sig själva om fortsatt avel?
Absolut, det håller jag verkligen med om!

#13 Jo, visst kan man utan våld hålla en hane från juckande. Men att han sen inte vågar betäcka om husse eller matte är med, så kanske han är en aning för psykist hårt hållen ändå.
Vi har oxå båda könen fertila hemma, men håller dem från varandra genom att dela upp i olika hundgårdar eller olika rum. Finner ingen anledning till att kunna ha dem lösa i samma rum under höglöpet.
Min tanke gick per automatik till de hanar jag träffat som är så hårt hållna att de aldrig ens vågar lyfta på benet när de kissar, för att ägarna är rädda att hanen ska vara för dominant och "försöka klättra i rang".
MVH Elin
# 15
Jag sysslar inte med kuvning av hundar, kräver bara hyfs, behövs inget tvång, däremot tillåter jag inget juckande.
Jag har hundarna tillsammans även under löp/höglöp, dock aldrig ensamma, dvs hane eller tik är alltid med mig annat än när jag duchar/sover el dyl.
Jag är inte anhängare av dominans o rangtänk, även mina tikar lyfter på benet när de kissar.
På den tiden när jag hade hanhund så fick han flytta till en kompis när tikarna närmade sig höglöp. Jag ser ingen anledning att utsätta hundarna för den stress som det innebär att ha dem tillsammans (om det inte är meningen att de ska para sig förstås). Dessutom blir ju risken för tjuvparning noll på så sätt
. Och i ärlighetens namn så är det mycket stressande även för människorna i huset att ha en hane som går på högvarv, piper och trippar nära nog dygnet runt…
Att ha hane och tik ihop även under höglöp, men inte tillåta dem att para sig är att dominera hundarna mycket kraftigt. Man kräver ju att de avstår från en av de allra mest grundläggande drifter som finns.
Vi börjar komma ganska OT.
Jag har aldrig haft en hane som gått på högvarv, tvärtom de blir mer uppvaktande mot tikar när det väl är dags, dessutom blir hanar som lever med fertila tikar väldigt träffsäkra när det gäller höglöp o struntar i tikarna annat än när det är precis rätt tid.
Men, men, vi har alla olika erfarenhet.
mvh