Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 5396 ggr
Belethien
12/11/11, 3:05 PM

Att neka en valpköpare

Nu är det ett rent hypotetiskt läge men tyvärr utsätts alla uppfödare för det minst en gång. Nämligen en oseriös köpare.

Enligt lag, vad jag har förstått, så har vi inte rätt att neka någon att köpa en vara. Så om en klart olämplig köpare ringer in på en valpannons har man ingen laglig rätt att säga nej.

Nu finns det lite olika scenarion men om vi funderar på dessa:

a) Valpköpare ringer in och direkt upptäcker du att denne vill du inte sälja till (ex. passar inte aktivitetsnivån denna person, personen är inte kunnig nog, personen verkar oseriös o.s.v.)

b) Valpköparen visar, efter att ni bestämt att denne ska ha en valp, att personen ifråga är olämplig (ex. personen har ljugit om något allvarligt, personen är ökänd för olämpligheter etc.)

Så hur gör ni i dessa lägen? Och hur gör ni för att slippa risken att bli anmälda/sälja till olämplig?

Jag funderade på om man alltid skulle placera valpköpare i kö och säga att det finns folk före, även om de är först till kvarn. Men jag vill gärna höra era erfarenheter och tankar!

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Annons:
Katti
12/11/11, 6:35 PM
#1

Nejdå, det finns yack och lov ingen sån lag. Jag säljer mina valpar till precis vem jag vill och nekar vem jag vill. Fallet som det stod om i Hundsport för några år sedan var speciellt och där var säljaren anklagad för diskriminering. De som skulle köpa hunden hade väl surnat till eftersom säljaren först sagt ja och sedan ångrat sig och inte ville sälja om jag minns rätt. De ansåg att det berodde på att de var homosexuella och anmälde henne för det medan hon hade en helt annan förklaring.

Jag nekar i båda de fall som du tar upp ovan. Tror inte att det är många köpare som skulle anmäla och gör de det så får jag väl bli anmäld då. Hellre det än att jag säljer en valp där det inte känns bra.

Har jag tagit emot handpenning i det andra fallet så är det en annan sak. Då har vi ju ett avtal som dessutom är skriftligt. Då försöker jag nog köpa mig ur situationen om det nu verkligen inte känns bra. Hur som helst så skulle jag kontakta SKKs juridiska avdelning för att rådgöra med dem.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Malin3033]
12/11/11, 7:17 PM
#2

Usch, att neka intresserade, seriösa som oseriösa måste vara riktigt jobbigt. Speciellt svårt måste det vara om man gärna vill sälja till flera men är tvungen att neka någon. Har ni någonsin stött på att en eventuell köpare har haft svårt att acceptera ett nej?

Katti
12/11/11, 7:35 PM
#3

Jag har nekat folk i telefonen, men aldrig efter att ha träffat dem. Däremot kan det ju ha blivit så att mitt prat har gjort att de dragit sig ur. Jag menar då när jag har gått mer i på rasdrag poch vad hunden kräver t ex. Hade ju tidigare kelpie och då det är mycket krävande hundar måste man för de som inte känner till rasen så väl hålla ett långt "skrämsel-tal". Är de fortfarande intresserade efter det så blir det nog bra Skrattande.

Nu när jag hade sista kullen så hade jag en intresserad familj som bara bodde ett par mil härifrån. Eftersom det var så nära så bjöd jag hit dem utan att ha pratat speciellt mycket i telefonen. Det kommer jag inte att göra igen… Det stämde inte alls mellan oss. Men de måste ha känt det också, så de hörde inte av sig igen. Men hade de gjort det så hade jag nekat dem att köpa valp.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Malin3033]
12/11/11, 7:57 PM
#4

#3 Men visst har du fött upp sheltie också? Tänker att de får ju inte så många valpar. Eller har du turen att det bara kommer och hälsar på så många enligt så många valpar du har? :)

Katti
12/11/11, 8:01 PM
#5

Det är ju jag som bestämmer om de får komma och hälsa på Skrattande.

Jag minns framför allt en sheltiekull jag hade. De var leveransklara precis till sommarlovet. Jisses vilket drag det var efter de valparna! Men i det läget säljer jag till de som känns bra på alla sätt på telefon. Det är de som får komma och titta. Till några av de andra kanske jag säger att jag är osäker på om alla är tingade eller också säger jag helt enkelt (som det ju är) att alla är tingade.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: