Ny på ifokus
Hej,
jag är intresserad av tips på möblering/utrustning av hobbykennel i hemmet.
Såg några inlägg om detta men det måste vara fler som har idéer.
Jag gör lite nyplanering inför den valp som jag hoppas ta hem i mitten på december.
Har också fyra vuxna (gamla) hundar, den yngsta av dem 7 år, den äldsta 11, av tre olika raser, två små och en medelstor.
Har nästan hunnit glömma hur det var att ha valp ;-)
Karin
Karin Hedberg
Kashmani Salukis och Shelties
karin@kashmani.com
Facebook ID: Karin Juto Hedberg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej vad är det för ras du ska ta hem i december?
Jag skulle också vilja ha lite mer bakgrundsinfo. Vad är det för ras/raser du planerar att ha? Hur många hundar kommer ni ha? När vi får veta lite mer kommer nog förslagen!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är förmodligen en salukivalp som kommer hem (förhoppningsvis, den är inte född än). (Det kan också bli en sheltievalp, vilket är lite enklare att hantera). De vuxna är två salukis, en whippet och en sheltie.
Jag vet ju hur vi har brukat göra. Ny/kvarvarande valp bor i köket dagtid (där vi mest vistas och där det finns dörr direkt ut till tomten för rumsrenhetsträning och lek) och sover med mig tills den vant sig vid och blivit accepterad av de andra hundarna och flyttas gradvis in i flocken.
Huset/hundarna avgränsas med kompostgaller och dito hagar, grindar osv.
Vi bor i villa med ganska liten men väl inhägnad och hundtillåten tomt.
Hundrum finnes för de stora med soffa och hundsängar och leksaker, när de inte kan vara i köket eller hela huset.
Det känns dock efter alla år ganska provisoriskt och därför undrar jag om någon har några fiffigare idéer.
På vårt fritidshus på landet har vi hundhus och hage, väldigt nära bostadshuset.
Hälsar Karin
Karin Hedberg
karin@kashmani.com
Jag måste ju säga att du har det välordnat i erat hem.
Vi har flera olika "avdelningar" i trädgården (den är stor), en som en rastgård, en större avdelning för bus och lek, samt en för att bara vara ute och vara i. Vi ska när det föds "rätt" sheltietikvalp köpa den och då är det bra med lite avdelningar för valpen att röra sig i själv.
Vilken sheltiekennel kan du tänka dig att köpa en valp från?
Det finns flera - ja många! - duktiga o trevliga sheltieuppfödare så jag vill inte nämna någon enskild. Jag har dock vissa planer…
Karin Hedberg
karin@kashmani.com
#5 jag håller med om att de är många som är duktiga och trevliga, men jag är lite nyfiken eftersom jag vet att du är sheltiedomare på utställningar, vi har ställt ut för dig med våran hund. Håller du strikt på den engelska linjen eller går det bra med amerikansk inblandning i Sheltien, med tanke på att du ska skaffa en sheltievalp.
Hej!
Mjaa, då får du nog fortsätta att vara nyfiken
.
En dag hoppas jag få tag på en ny sheltievalp som blir lika bra i temperament, hälsa och exteriör som min (av Madeleine Lund uppfödda) söta sobla Starbelle Stephanie, som just fyllt 11 år. Hon borde ha ställts ut mer, men man hinner inte allt. Steffie har också varit en duktig avelstik, mor till bl a SUCH LP1 LP2 Kashmanis Yippee.
Jag är också väldigt glad över allt stöd jag har fått av flera andra sheltieuppfödare, inte minst Britt Löfgren, som jag köpte mina första shelties ifrån (kennel Shelfield).
Beträffande amerikansk vs brittisk sheltietyp är det en så stor fråga att den inte låter sig enkelt besvaras i detta forum.
Sist men inte minst: Tack för att ni har ställt ut för mig!
Vänligen,
Karin Hedberg
Karin Hedberg
karin@kashmani.com
#7 vi har tingat en sobel tik som är född den 29 oktober, helt engelsk stamtavla har hon. Det är utställning i Vilsta den 25 februari, jag räknade ut att tiken blir 4 månader så vi skulle kunna ställa ut henne då. Men har hört att man räknar 29 oktober t o m 29 februari för utställning, är det verkligen så? Man räknar inte vecka för vecka för då är hon 4.
En månad är en månad, d v s den 29 blir hon 4 månader. Hur skulle man annars räkna?
#9 Som jag skrev så räknade jag vecka för vecka då blev valpen 4 månader. Om du räknar vecka för vecka är hon 17 veckor den 25 februari och ta 4:ans tabell 4 gånger 4 är 16 veckor och plussa på en dag 17 v.
Jag kanske är snurrig tar det igen:
29/10 föddes valpen, valpen är 1 v 5/11
2 v den 12/11, 3 v 19/11, 4 v 26/11, 5 v den 3/12, 6 v 10/12, 7 v 17/12, 8 v 24/12, 9 v 31/12, 10 v 7/1, 11 v 14/1, 12 v 21/1, 13v 28/1, 14 v 4/2, 15 v 11/2, 16 v 18/2, 17v 25/2.
Räknar jag fel?
Fast eftersom en månad inte är 4 veckor så stämmer det ju inte! De är inte 4 månader förrän de är 4 månader
.
Jag vet att vissa månader inte har 4 veckor, men fattar inte varför man ska räkna månad för månad, istället för vecka för vecka. Valpens egentliga ålder är när man räknar veckor tycker jag, men det är bra att du talade om detta för det var någon nytt för mig. Då får vi inte hämta valpen förrän den 29/12. Lite längre väntan på en till sötnos.

Fast man får leverera valparna när de är 8 veckor och inte två månader
. Men en del uppfödare vill ju behålla dem lite längre.
Nu får du förklara dig menar du att man räknar valpens ålder i veckor alltså 8 veckor när det gäller leverans av valpen, är det för att man vill bli av med valpen fortare? Uppfödaren till den här lilla tiken vi har tingat sa att vi får komma i jul och hämta om vi vill hon har inte för avsikt att sälja varken tidigare eller senare. När det gäller utställningar räknar man valpens ålder i månader säger en som håller i utställningarna för Sheltier. Men då måste jag fråga vad gäller för ålder vid vaccination är det valpens veckor eller är det valpens ålder i månad? Jag lät vaccinera Diablo vid 12 v ålder men vet att uppfödaren gjorde det veckan efter våran vaccinationsdag.
Står det veckor så är det veckor, står det månader så är det månader. Svårare är det inte! Valpar får levereras tidigast vid 8 veckor. Man får ställa ut från 4 månaders ålder. Första vaccinet ges vid 7-8 veckors ålder och det andra 3-4 veckor senare. Glasklart!
Glasklart för dig men inte för mig. Jag fattar det du skriver, men tycker att det är konstigt att valpen ska vara x antal veckor vid ena tillfället och vid andra tillfällen x antal månader. Men är det så så är det så och det är ingenting man kan ändra på. Du ska ha tack för dina inlägg.
När man anmäler till kaninutställningar så är en månad 30 dagar och man ska anmäla hur gammal kaninen är i månader och dagar. Så det är ett evigt räknande… Eller var i alla fall för 10 år sedan innan jag gav upp om Kaninavelsföreningen!
Oj jösses ytterligare ett sätt att räkna på åldern.