Mentaltest
Tråden om C-höfter (här) kom att handla även om mentaltest, så jag gör en ny tråd om detta stora och mycket intressanta ämne.
På avelsdata kan man få fram MH-statistik för olika raser (under förutsättning att tillräckligt många individer är beskrivna). Men jag har en annan favoritsida som är Genetica. Där finns alla rasers MH-profiler (de med minst ett antal beskrivna som jag inte minns
). Där kan jag bli sittande i timmar och dagar!
Jag har aldrig träffat en uppfödare som på en direkt fråga om de egna hundarnas mentalitet säger att "Tja, det är lite si och så med den, men de är ju vackra att se på". Ändå avlas det på hundar med sämre mentalitet och det föds följdaktligen valpar med sämre mentalitet. Det jag främst tänker på är rädslor. Aggressivitet är ett klart mindre problem enligt mig.
Jag skulle vilja sticka ut hakan och införa krav på känd mentalitet (alltså i initialskedet inget krav vad gäller resultatet för de som inte redan har det, annat än genomfört hela provet) för alla hundar som ska gå i avel, oavsett ras. Det skulle ge rasklubbarna massor av information. För att inte tala om en viss grupp av valpköpare! Självklart går det inte att genomföra imorgon eftersom det inte finns beskrivare så det räcker, men jag tycker helt klart att det borde vara ett mål.
Jag var inne och läste RAS för en ras (pomeranian). Där står klart och tydligt att rasklubben ska verka för fler MH-beskrivna hundar och även att klubben ska utbilda egna beskrivare. I hela rasen finns trots detta totalt 5 beskrivna individer!
Tack jag har missat Genetica då jag tittat mycket på avelsdata.
Mentalbeskrivningen är så viktig, så att man kan titta på sina egna djurs avkommor vart aveln bärhän och det är så viktigt att uppfödarna även pushar på valpköparna att göra det testet.
Jag hade ingenting o jämföra med med min egen hund, men hennes mentalbeskrivning blev bra det jag va ute efter, eftersom jag skall arbeta med henne, hon hade bra kamplust, jakt och orädd, så jag var väldigt glad för det, hennes diagram skildes sig lite från medel.
Men ändå är det många som inte lägger stor vikt på denna mentalbeskrivning fast den är en sån stor vikt i fortsatta aveln.
Eller är det så att många är bara hunduppfödare men inte avlare det är en stor skillnad på det.
Jag har följt små kennlar genom åren med olika raser som kanske bara föder upp en kull om året, vilka framgångar dom har gjort med sina hundar, vunnit priser inom bruks, lydnad, utställning och varit väldigt efterfrågade på marknaden, man får stå på kö för en sån hund.
Sen finns det dom som har fött upp 100 hundar som har försvunnit i mängden och som inte satsat nåt på mentalitet m.m
Det är dom som verkligen avlar som blir prisade och det är dom man kommer ihåg. De har även stor betydelse för rasens fortsatta levnad och rasbeskrivning, man kan även läsa om detta vad som hänt en viss ras genom tiderna och vilka kennlar som har varit betydelsefulla.
Nu finns det många som har rädslor och det är ett problem, finns även ångestbitare som inte är alls aggressiva utan dom är för rädda.
Jag håller med. Alla raser borde mentalbeskrivas. Problemet jag har är att vi "bara" har en sällskaps ras och för oss är det mycket svårt att få komma med på en mentalbeskrivning. Dom gånger jag har försökt slutar med att vi blir bortputtade från listan för att brukshundar har förtur. Efter ett par gånger ger man upp helt enkelt.
Vi hade faktiskt turen att komma med på en beskrivning med äldsta tiken. Men då var denna inoff och finns alltså inte med i skk vilket är tråkigt.
Jag vet dock att i vissa dela av landet är det enklare för sällskapshundar att komma med på en beskriving men här har det varit svårt.
Det finns ju rasklubbar (andra än bruksraserna menar jag!) och uppfödare som ordnar MH-beskrivningar. Där är det betydligt lättare att komma med. Problemet är väl att veta var och när dessa beskrivningar ordnas… På rasklubbarnas hemsidor och forum brukar det komma ut om det finns platser över någonstans. Men det finns rysligt många rasklubbar och forum att besöka och leta på så det är knepigt
.
Men man kan ju slänga ut en fråga här och på andra forum för olika raser så kanske man kan få hjälp!
#2 Nu vet jag inte vart i landet du bor, men schäferhundsklubben i borås tar emot alla raser på sina tester :) Jag har tänkt göra det på min tibbe och då hittade jag den klubben. Schäfern klarade sitt, med ett bra omdömme. Men jag vill se vilken bedömning den lille får, även om hon inte kommer få valpar.
MVH
Sofie
Stopp, snackar vi mentaltest (MT) eller mentalbeskrivning hund (MH)?
Hm
, det var jag som skrev fel när jag startade tråden tror jag bestämt…
Jag menar här helt enkelt test av mentaliteten, men eftersom diskussionen inte har handlat om brukshundar så är det MH som har diskuterats. Det är flera år sedan diskussionen startades och jag tror inte att man talade om MT då (rätta mig om jag har fel, det var ett antal år sedan jag var inne i bruksvärlden). På min tid pratade man i alla fall om korningens mentaldel http://www.sbk.nu/templates/Page.aspx?id=643!