Kennel iFokus

Kennel

Etikett: dräktighet-och-förlossning
Läst 8726 ggr
vojsan
0

galen av nervositet och vömysn :S

Hej Jag har en liten ton dvärgpinsh/tibetanskspaniel som har vari på äventyr och tjuvparat sig. Hoppades in i det sista på att hon ej var dräktig men ja nu vänyar jag på att valpningen ska sätta igång. Idag är dygn 63 lr 9 beckor på dagen. Min chanel har inte velat gå mer än ut några meter göra sitt och gå in igen. Honvill sova men följer mig som en svans. Inatt höll hon på att böka och flåsa men det gick över. Idag har hon sovit sen åt hon vilken hon kräktes upp. Hon bäddar inte i valplådan eller någon annanstans utan verkar mest besvärad. Vet inte om jag vågar gå och sova då hon ligger och andas tungt och tittar på mig. Har lusläst böcker och varit mef tidigare vid dräktighet ocj valpning men min Chanel är helt annorlunda..nån som har varit med om detta att tilen inte bäddar osv?

Changrila
0

Om du är orolig, ring veterinären och berätta om läget osv. Det finns mycket som kan gå fel vid en valpning.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Katti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet du vem eller vilka som är pappa/pappor till valparna? Hoppas det har gått alternativt kommer att gå bra!

vojsan
0

var visst en vecka fel ute :S vet inte hur jag räknade…Pappan bor i området och är en jack russel terrier…hon kunde ju ha valt nått snyggare men hon kanske inte var så kräsen…. Det sparkar som attans i magen, min chanel ser så ledsen ut. Krafsar lite men inte speciellt mkt, ligger mest stilla på olika ställen i huset och följer mig vart jag går. Orolig som fasiken att nått skall gå fel då jag inte är någon uppfödare och inte har en aning om hur det är i verkliga livet…Har läst hur mycket som helst men blir inte klokare….

Det kommer nån geleaktig genomskinlig flytning lite då och nu när hon har kissat/ rört på sig.

Idag har hon mest velat vara inne, vill inte gå ut mer än utanför porten. Hon ligger och skakar emellanåt…. Det som ororar mig är att värkarbetet inte skall komma igång och att jag inte märker om något är fel….

Just nu livrädd vill att det skall vara över…:(

AnneN
0

Vet inte vad du redan läst och inte läst, men kanske kan min artikel om avel vara till någon nytta. I den artikeln tar jag upp en hel del om allt möjligt från löp till dess att valparna är födda, vilka komplikationer som kan uppstå, mm.

Har du någon veterinär i närheten som har jour? I så fall kan du ringa i förväg redan nu och meddela att din tik ska till att valpa vilken dag som helst nu och be att de har beredskap ifall att det skulle bli nödvändigt att åka in.

Känner du någon i din närhet som har erfarenhet av valpning så kanske de kan komma och vara till hjälp för er, om inte annat kan det vara lugnande för dig själv och därmed även för tiken att ha någon med erfarenhet som stöd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Doglovers]
0

Det kan vara slemproppen som gått.

Sett dej ner med tiken och klappa om henne lite. Dom är väldigt oroliga innan valpningen. Det kommer nog gå bra ska du se. I söndags hade jag min 55 valpning och det blev 4 tikar och 4 hanar. Och det är lika pirrigt varje gång.

Om inte valpningen är i gång nu så kan du passa på att skaffa fram lite prylar. En bunt med gamla handdukar att torka valpen med. Engångs handskar är alltid bra att ha. En sax och en peang (som du fäster på navelsträngen. Kan sitta där några minuter) som du kokar innan. Blir lite renare. Om du skulle behöva klippa av navelsträngen gör du det några centimeterar från magen på valpen. Du får INTE klippa för nära. Bättre att den är lite för lång då den torkar på ett par dagar och trillar av. Fixa även ett block och skriv upp allteftersom valpningen fortlöper så du har lite fakta OM du skulle behöva uppsöka veterinär.

Och så lite till dej själv också. Se till att du har något bekvämt att sitta på, lite fika och en bra bok. För en valpning kan ta några timmar.

Håller tummarnaSkrattande Berätta gärna hur det går.

vojsan
0

Nu sitter jag här kl 4 på morgonen med en hund som flåsar och gräver som en galning…väntar på krystvärkarna ska sätta igång och vi äntligen ska fp se de små liven…allt är förberett kaffekoppen i handen… Nervöst men känns bra att det äntligen har startat :)

[Doglovers]
0

Åh, vad spännande. Hoppas allt går bra nu:-))

vojsan
0

Sex stycken blev det. Den sista var trög men nu ligger de så gott och myser med mamsen :)

AnneN
0

#8 Grattis Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vojsan
0

Tackar :)

[Doglovers]
0

Och gud vad roligtSkrattande Nu måste vi väl ändå få se en bild snart på alla 7. Vad skönt att allt gick bra och kul att det blev så många. Man har allt tänkt på dej och undrat hur det ska gåGlad

Lycka till med dom små nu.

vojsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på sötisarna

[Doglovers]
0

Tack för att vi fick titta på era små ljuvliga valpar. Du ska få lite tips så här i all välmening. Nu ska tiken bara ha det lugnt och skönt och bli ompysslad av dej. När valparna är 1 vecka bör tiken och valparna få sin första omgång avmaskning. Jag brukar använda Banminth. Och valparna bör även få sina små klor klippta. Det gör du med en vanlig nageltång. Och bara själva den där lilla vassa kroken på klorna. Ingenting annat. Avmaska ska man sedan göra vecka 1, 3, 5, och 7. Dom bli smittade genom moders mjölken. Lycka till med småttingarna ;-))

[Valtyr]
0

oj vad många avmaskningar, min veterinär sa att mamman skulle maskas vid 3 veckor så går det genom mjölken och sen skulle de inte maskas förän vid 3 månader?

[Doglovers]
1

Jag håller med dej lite där. Det är många olika rön om detta med avmaskningar. Nog beroende på vad man använder för avmasknings medel. Vi använder Banminth för vi tycker det är smidigt. Men det har kommit nyare medel på marknaden. Men man är ju som man är. Jag känner mej trygg med detta medel och då kör vi på det. Jag har för säkerhets skull frågat några olika veterinärer och dom har sagt att det är ett bra och fungerande preparat och avmasknings schemat stämmer. Kommer inte i håg vad det nya heter, men dom vet säkert på Apoteket om dom är ordentligt informerade. Det var dom inte där jag handlade, så då blev det, det gamla hederliga Banminth igen :-)) avmaskade våra 8 små valpisar igår.

Katti
0

Fast så ofta rekommenderar inte ens Banminth själva att man avmaskar. Jag har för mig att det är 3, 5 och 7 veckor som gäller. Tyvärr finns inte bipacksedeln på hundvarianten på Fass… Om de inte återsmittas borde egentligen 2 avmaskningar räcka. Det är ju för att döda maskarna och sedan nykläckta innan de hinner lägga egna ägg.

vojsan
0

Oj jag läste oxå vid 3 veckor men det kanske är beroende på prep. Jag går nog och frågar på apotek. Har ni några andr tipps tar jag tacksamt emot. Iof ar jag läst så mkt om komplikationer att jag går och nojar över mjölkstockning lgh eklapsi för att nämna något. En sak jag upptäckte igår som verkar helt galet är att man inte verkar kunna försäkra valparna före 5 v…:S

[Doglovers]
0

En tik (mamman) från förra kullen hade en envis hosta så jag gick till veterinären med henne. Då frågade hon mej om jag och hur jag avmaskat. Jag talade om och hon sa att det var rätt. 1 avmaskning veckan före beräknad valpning och 1 avmaskning en vecka efter valpning och vidare vid 3, 5, 7. Visst låter det mycket, men så har vi alltid gjort eftersom veterinärena rekomenderar detta. Men under den här tiden vi jobbat med kennelverksamheten så har det varit olika rön om det här med avmaskningarna. Under en period skulle man inte maska alls om man inte såg att dom var smittade, med resultat att de hundar som kom in till veterinären med smitta var i väldigt dåligt skick.

Så jag kör på som vanligt. Men visst låter det skönt att bara ge tiken (mamman) en dos och valparna åker med  i samma kur. Vad heter preparatet?

Katti
0

Valpar ska man alltid avmaska då alla individer föds med mask. Det har man alltid sagt! Äldre hundar har sällan mask, så dem ska man inte avmaska om man inte vet att de har mask (undantaget tiken inför parningen).

Avmaskningsmedel är gift som vi sprider i naturen. Använder vi det i onödan skapar det resistenta maskar och vi måste använda mer och mer giftiga preparat.

[Doglovers]
0

Vi har ju jakthundar så dom får en omgång efter jaktsäsongen allihop. Men sen är det bara valptik och valpar som får sej en omgång.

#19 Som du säger ska man vara väldigt försiktig.

AlexH
0

Man kan via försäkringsbolag ta en avelsförsäkring på tiken innan parning. Agria kräver dock att man har både liv och olycksfall för att få ta avelsförsäkringen, tror dock den enbart gäller rensasiga med stamtavla.. denna avelsförsäkring täcker in ifall man behöver göra kejsarsnitt, samt om det händer nått med valparna.. från 6 veckors ålder kan man individ försäkra valparna med egen liv och veterinär.. (detta är Agria)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Katti
0

Det är bara renrasiga hundar som går att avelsförsäkra. Det kan man göra även om hunden inte är livförsäkrad, men då har man bara veterinärvårdsdelen av avelsförsäkringen. I Avel Liv ingår så att säga en extra livförsäkring som faller ut om hunden inte kan användas i avel, men ändå fortfarande lever och mår bra (t ex en tik som kastreras p g a livmoderinflammation).

Hos Agria ingår alltid ett kejsarsnitt (utom för fransk och engelsk bulldogg, bostonterrier och chihuahua). Har man avelsförsäkring så täcker försäkringen ett snitt till. Även dolda fel-försäkring för valparna (liv- och veterinärvård) ingår i Agrias avelsförsäkring.

[Doglovers]
0

Är det den som kallas "flock försäkring"?

Katti
0

Nej, flockförsäkring är något helt annat. För att kunna teckna den måste man ha minst 10 hundar. Avelsförsäkringen är ett litet tillägg som man tecknar på sina avelsdjur.