Valp som växer dåligt!
Hejsan!
Fick 3 st chihuahuavalpar för 3 veckor sedan, en var lite mindre än dom andra men första två veckorna var det inte så stor skillnad, men nu sista veckan har de andra växt som sjutton och den sista har inte alls växt lika mkt.
Han verkar äta och vara pigg och så, men hälften så stor som de andra, han väger 200 gram och de andra 2 400 gram.
Så jag funderar på hur jag ska göra för att få honom att komma ikapp de andra.
Veterinären var ute för en vecka sedan och då tyckte han att han verkade pigg och må bra iaf, har försökt ringa två veterinärer idag men dom svarar inte så nu testar jag här om ni har några tips.
Ska man kanske stödfodra med lite mjölkersättning eller hur gör ni?
Man kan alltid pröva att ge han lite mer än dom andra och år dom puppy mat eller får dom mat från mamman??
Jag skulle prövat att ge lite mer mat till han och se annars ring vetrinär :D
Kram
CrazyMarley
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett bra sätt om man har en svag valp är att låta den dia först. Ta bort de andra valparna en stund varje dag (när de har sovit och inte ätit på länge), så att den lilla får ta för sig från matbordet i sin takt! Verkar mamman inte ha nog med mat åt dem så stödmata gärna de andra valparna några gånger om dagen! Det finns ingen bättre mat för bebisar än modersmjölk!
Nu är ju dina så stora (kanske fel uttryck när det gäller chihuahua
) att det är dags att introducera annan mat, men frestas inte att försöka få i honom mer av den. I värsta fall leder det till diarré och det är vad han allra minst behöver!
har äntligen fått tag på veterinären, ska försöka ge honom lite honungsvatten och se om han blir piggare och diar bättre, ska även köpa royal canins puppy start mousse och börja ge dom lite hundmat, blir han inte piggare när han fått i sig lite honungsvatten så kommer han imorgon bitti.
Det går ju att kombinera med mitt tips ovan!
Den där start mousen är jätte bra. Jag provade den till en stövarvalp jag fick nappa. Det fungerade kanon
Små portioner , men ofta. Jag tog valpen åt sidan så bara den fick maten. Och varje gång jag var hos valparna så la jag valpen till spenorna. (blev ganska ofta eftersom alla våra valpar ligger i köket)
jag har tagit bort de andra och lagt de i en egen låda en stund och gett dem RC start mousse och låtit lillen vara ensam med mamman och han har fått dia utan konkurrens. Har även gett honom lite mjölkersättning så han verkligen får i sig det han behöver. Försökte först med lite start mousse men han ville inte ha, syskonen åt däremot upp det jag gav till dom, började med en matsked som dom fick dela på.
Han verkar ha lite svårt att suga ordentligt för han suger en stund sen vill han lägga sig med huvudet högt uppe på mamman så han kan andas ordentligt för han får mjölk ut ur näsan?
När jag gav honom RC hundmjölkersättning så höll jag upp honom så då gled det lättare ner i halsen.
imorgon kommer vetten och kikar på honom, undrar varför det kommer upp ur näsan om han har svårt att svälja eller om det är något fel?
Det låter som den har gomspalt. Men veterinären ser nog vad rätta felet är på din lilla valp.
Jag har råkat ut för en valp med matstrups brock. Men då kom all mjölk upp genom munnen.
Hoppas allt går bra
han hade inte gomspalt veterinären kollade, men däremot är han förkyld så han är snorig och har svårt att andas.
Jag fick en spruta med örtmediciner som stärker imunförsvaret och botar honom från hans förkylning, den här veterinären är jätte duktig på örtmedicin så han brukar ofta ordinera det.
Han blev direkt mycket piggare och det mesta av snoret har försvunnit, jag har lagt tiken på rygg så han har legat med huvudet på hennes mage och diat så han kommer upp med huvudet och kan dia och andas samtidigt.
I morse när ag gick upp så låg tjockisarna och sov medan han låg och diade så det verkar som han är på gång nu :)
Känns skönt att han mår bättre nu.
Åh, vad kul att höra att valpisen mår bättre
Det är alltid så tråkigt när dom små blir sjuka eller har något medfött fel.
Lycka till i framtiden med dom små
Tack :) ja det känns skönt att det inte var något allvarligt och att han blev piggare :)
Skönt att höra att det verkar lösa sig!
Nu är snuvan borta och han äter ordentligt av både ersättning och mammas tutte, men jag tycker han är väldigt väldigt liten och minskar väldigt lite.
Någon som vet hur mkt dom brukar öka per vecka?
han har ökat 30 gram på 6 dagar, kanske borde jag skriva på nåt chihuahuaforum där dom kan vikter på just chihuahua bättre, men dom är så tjuriga där
frågar man något så är dom typ bara ute efter att kritisera och bråka istället för att svara på frågan
Hur mycket växer syskonen? PMa mig så ska jag ge dig mailadressen till en trevlig chi-uppfödare
.
Får valpen bara maten den behöver så kommer den nog komma i kapp men det tar sin tid.
Hoppas du får hjälp från Kattis vän
Hej!
jag hittade en bra mall med viktkurvor för chihuahuor och an har gått upp bra i vikt med tanke på hans födelsevikt.
Men nu till ett annat problem, när bör man ge upp, hur lång tid ska man ge dem för att repa sig?
Han ökar ju i vikt och har börjat komma upp på fötter och gå och även busa lite, men han har väldigt skumma ögon, han är skelögd så ögonen pekar utåt och man ser vitan på insidan och det ena ögat har blivit rött och fått som en vit hinna i mitten, funderar på om han kan ha blivit skadad och är blind?
Måste nog ta ut veterinären igen så han får kolla på honom igen.
En annan sak som är märklig är att hans huvud är mjukt, stskonens är hårda och det är en liten liten fontanell som nästan växt ihop helt, men på honom känner jag ingen fontanell utan det är liksom mjukt när man trycker.
Funderar på om han antingen kan ha vattenskalle, eller om han bara är för tidigt född och väldigt sen i utvecklingen. Jag har hört att hundspermier kan leva upp till 7 dagar efter parning och han kanske ble till senare än de andra och de föddes dessutom en vecka tidigare än vad vi beräknat.
Han är 5 veckor nu är det kört för min lilla plutt eller finns det fortfarande chans att an kan bli bra?
han äter bra och verkar ganska pigg i övrigt, men väldigt efter och skum skalle och ögon. Känns dumt att sitta här och skriva på forum, men jag tycker det skulle kännas bra med andras erfarenheter och åsikter.
I bland blir det bara så fel. Jag fick en valp i sista kullen som hade hjärnan blottad. Riktigt otäckt. Den var dödfödd.
Det låter som om det är något fel på valpen och ibland får man inse att allt jobb man gjort har varit förgäves. Valpen kan nog inte leva ett riktigt hundliv och ibland är det tungt att ta vissa beslut.
Sån här situation har vi nog alla hamnat i som föder upp hundar och det är alltid tungt. Man vänjer sej aldrig, men man måste utgå ifrån valpens bästa. Och du har verkligen kämpat med denna lilla valp.
Men jag håller ändå tummarna och hoppas veterinären ser något positivt.
Lycka till med en lilla
jo mycket kan gå fel när man föder upp hundar, jag hoppas fortfarande att han kanske blir bra, men är ändå inställd på att jag kanske måste fatta det svåra beslutet.
Det känns ju ännu tuffare nu när man lagt ner så mycket tid och arbete på honom för man har ju fäst sig lite extra vid honom :´(
Jag blir alltid extra förtjust i valpar som behöver lite extra. Och det gör ju alltid saken värre.
Efter en jobbig tid med en valp vi fick ta bort efter 5 veckor bestämde vi oss för att inte lägga oss i naturens gång en gång till. Men likt förbaskat gör man det eftersom man ändå vill ge valpen en chans.
Man vill ju så väl men ändå blir det fel. Vi ger valpen en chans och har kontakt med veterinär och när den säger att det inte är lönt så får vi rätta oss efter honom. Men ändå så känner man ändå att man gjort sitt yttersta. Men efteråt får jag alltid dåligt samvete att jag hållit liv i valpen alldeles för länge och att den kanske i mått så bra.
Nu låter det som om man råkat ut för sånt här jämt och ständigt, men jag tror det är 3 valpar som fötts sjuka. Så procenten är knappt märkbar. Några har bara varit klena och dom har växt upp och blivit helt vanliga små busfrön.
ena ögat ser bättre ut idag, det högra är inte lika skelögt längre och börjar bli mörkt som syskonens, men det vänstra skelar och är liksom vitaktigt och lite rött i mitten så jag funderar på om han kan ha skadat sig där och att han håller på att bli blind, mamma räddade en harpalt en gång och han såg likadan ut för myror hade ätit på ögat, vet inte om det går att göra något åt, men ska försöka få tag på veterinären så han kan titta på den och ge ett utlåtande om vad han tycker om han kan klara sig eller om jag ska ta bort honom.
Det jag är mest orolig över är hans huvud, det borde ju ha blivit hårt nu tycker man.
Stackars dej. Alltid jobbigt när man inte vet något. Hoppas du får tag på veterinären snart.
Jag har aldrig märkt att någon valp varit senare än någon annan i kullen. Men det låter inget bra när du säger att skallen är mjuk. Eftersom dom är 5 veckor kan dom andra busfröna bli lite hårdhänta, så se till att dom inte biter honom över huvudet.
Hej Hej! Ville bara berätta hur det har gått för lilla valpen, jag trodde ju som sagt att allt var kört, men min veterinär var bortrest och jag tänkte att jag skulle ge honom en vecka till.
Och under den lilla veckan blev han bättre och bättre, mamma gav honom något ört the och vi matade honom med mjölkersättning.
Nu är han snart 10 veckor och ytte pytte liten, men pigg som en mört, springer som en tok, hoppar och skuttar och leker med sina nästan dubbelt så stora syskon.
Han väger bara ca 500 gram och ser ut som en liten hamster så han blir inte stor, men han är vildast av dom alla lill plutten :)
Fontanellen är nästan igenvuxen och ögonen ser helt normala ut, ett riktigt litet mirakel :)
Underbart! Han ser för söt ut
.
Men gud, så glad jag blir

Kanske blir en liten maskot. Och hamnar i Guinnes rekord bok. Vem vet.
Tala om mirakel. Och god omvårdnad av en mycket duktigt uppfödare. Grattis till framgången. Han är ju genom söööt
Lycka till med den lilla nu. Och jag är jätte nyfiken att få se bild på honom och höra hur det går för honom lite längre fram om du har lust.
ja han är underbar så himla glad, gosig och busig <3
Han kommer nog flytta till min pappa om några veckor när han vuxit på sig lite till men självklart kommer jag följa upp med bilder och berätta hur det går :)
undra hur stor han blir som vuxen?
Stor…?
haha liten då 
Enligt min tabell med olika för chihuahua kommer han väga ca 1,3 kg när han är vuxen. Föräldrarna väger 2,4 och 2,7 och jag tycker dom är jätte små dom med 
Jösses, vilken micro. Tappa inte bort honom bara.
haha nej då :p men han får plats i en ficka, han ser så rolig ut, såå liten och så springer han i full fart och hoppar över rötter när man är ute, han förstår liksom inte hur liten han är