Kennel?
Har alltid drömt om att ha en kennel, har alltid älskat hundar och sånt. Men det är inte fören nu som jag på allvar funderat att någon gång i framtiden (då menar jag om 5-6 år när man fått stadigt jobb mm.) ha en kennel. Men då måste man ju samla viss fakta och veta vad det är man ger sig in i.
Och då tänkte jag att eftersom att det finns kennelägare på den här sidan borde ni kunna svara på några frågor jag har;
1) Hur gjorde ni när ni startade er kennel?
2) Hur bestämde ni rasen?
3) Vet att det är dyrt, men ungefär hur dyrt var det? Låg det på flera hundra tusen eller låg det på mindre än så?
4) Man måste ju veta en massa om gener och sånt, hur lärde ni er det?
Det var alla frågor jag hade för ögonblicket, men skriver in fler om jag kommer på några.
Hejsan
Om du kikar lite i trådarna så får du några svar på dina frågor
#1 Okej! Tack, får göra det! 
Du gör helt rätt när du funderar på en massa frågor redan nu. Då är man mer förberedd när den dagen kommer då man planerar första kullen.
Tyckte det med. Kändes liksom säkrare att ha läst på allting och känna att man har superkoll den dag då man känner sig redo att planera första kullen istället för att stå där och vara tvungen att kolla upp en massa saker för att man inte tänkt på att göra det tidigare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror att absolut bästa sättet att börja är att först ha hundar som en del av sitt liv. Har man inte möjlighet att äga hund så gå ut med andras, "häng" på hundklubbar/där hundar tränas, utställningar mm. Och prata prata prata med hundfolk av alla slag, läs tidngar, böcker mm mm! Och läs och fråga på forum på nätet
.
När manhar gjort allt det ovan så tror jag att rasen, eller i alla fall typen av hund, ger sig ganska naturligt. En viktig sak att tänka på om man vill föda upp är att inte välja en ras so det redan finns för många av. KOlla anonse, finns det många osålda äldre valpar och uppfödarna sänker priset för att bli av med sina valpar så tycker i alla fall inte jag att det är rätt att sätta fler till världen. Dock ska det vara ett beslut fattat av kärlek och inte förnuft
.
Det kostar inte en massa penga på en gång, utan det sipprar ut pengar i en strid ström. Jag kan lova att det blir mycket med tiden. Mycket mer än man någonsin kommer att få tillbaka! Vill man ha kennel i lite större omfattning eller om man har större hundar måste man oftast dessutom ha ett annat boende och annan bil som kostar mer… Men jag tycker absolut att man ska låta det ta tid. Först en hund som man gör en massa saker med. Vad beror så klart på rasen. Sen kanske en till och så småningom kanske valpar! Tänk på att det inte går att köpa en valp och säga att man ska ha den till avel. Man kan bara köpa den med förhoppningen att den ska passa till avel! Det är myckt som ska stämma och i de flesta raser finns det även hälsoaspekter att ta hänsyn till, saker som ofta inte syns eller kan kollas förrän hunden är vuxen.
Frågan om hur man lär sig har jag nog besvarat i första stycket!
Japp :D Tack så jättemycket!
Ska definitivt kolla upp lite mer om allt det här.
Finns det någon uppfödarutbildning man kan gå? Har sett att någon nämnt det men det är möjligt att jag har läst fel.
Jag funderar pa det dar med avel ocksa.
Jag ska ju kopa en renrasig hund inom tva ar och uppfodaren vet att jag ar intresserad av avel och tycker att jag ska borja tanka lite narmare pa det eftersom hon tycker att "jag verkar passa for det" och allt som kommer med det hela.
Jag skulle ju borja med avel for drygt 5 ar sedan men min tik fick en riktigt kraftig livmoderinflammation vilket har gjort mig mer eller mindre avskrackt fran avel da hon nastan miste livet pa kopet.
Ska jag ta mig i kragen och borja ga i avelstankar infor nasta hundkop?
Jag vill ju verkligen halla pa med avel i mindre men serios grad och jag skulle verkligen alska att kunna forstarka rasen men jag vet inte om jag verkligen vagar ta riskerna som kan komma pa kopet.
Medarbetare på matlust
Här finns en som jag ska gå i höst!
http://www.hundiahundskola.se/
Kolla på www.skk.se, men sök även på nätet för det finns massor av små och större företag som ordnar kurser. Försök få referenser från tidigare kursdeltagare innan du anmäler dig till någon kurs, för kvalitén kan variera! Du kan ju fråga på www.hundar.ifokus.se där det finns mycket mer folk än här!
#7 Jag tycker definitivt att du ska fundera på det
! Förstår om det kanske är lite avskräckande med tanke på vad som kunde ha hänt men samtidigt får du inte låta det avskräcka dig. Och bara för att du funderar på det betyder det inte att du kommer att göra det, betyder bara att du har det i åtanke
!
Tack för tipset
Tror nog att jag ska ta någon kurs från SKK. Det känns på något sätt lite säkrare. Kollade deras hemsida och såg att det fanns väldigt mycket information, så tror att jag ska kolla in lite mer detaljer om vad det finns för kurser där.
Jag tog ditt råd och kollade upp osålda valpar och vilka raser det var som det fanns mest av. Och såg att det fanns väldigt mkt Rottweiler, och Golden Retriever. Men hittade nästan inga Tollare (Nova Scotia Duck Tolling Retriever.), är det bara jag som tror det här, eller finns det inte jättemånga i Sverige som föder upp de?
jag tycker man ska skynda långsamt.. att man till att börja med finner den ras man vill ha och köper sig en sällskaps/utställnings hund.. det tar många år innan man kan läsa sin ras rent fenotypiskt och mycket arbete att sätta sig in i genetiken och stamtavlor.. att finna ut varför man vill avla på just den rasen.. vad som fins för hälsoaspekter på den rasen.. att man är insatt i SKKs hälsoprogram RAS för just sin ras.. sedan är det inte säkert att just din inköpta tik som vuxen är rätt för avel.. det vet man inte när man får hem den som valp.. eller att du finner en hane som passar just din tik i typ, temprament och virtues, som för rasen frammåt..
JAg har haft Faraohund i mer än 10 år.. har just nu en.. och jag känner mig inte redo än att ge mig in i avel med denna ras… Jag har ställt otroligt mycket , har brett kontaktnät inom rasen över hela världen, har stort intresse för avel och genetik.. MEN känner att det finns så pass många bra uppfödare av rasen i Sverige idag att det just nu inte behövs fler.. samt att detta är ingen stor ras så det är väldans många kostnader och utgifter om det är så att man finner den hane man vill använda på andra sidan Atlanten..
Jag tycker man börjar lite i fel ända om man börjar med kennel namn innan man ens har bestämt sig för vilken ras man vill ha.. och därpå haft rasen så pass många år att man känner att - JA denna ras är den jag vill lägga mina mål och tankar på och avla på för att få fram ännu bättre hundar för rasen..
Jag skulle om man inte har lång hunderfarenhet och utställnings erfarenhet, se om man kan få möjlighet att bli fodevärd för en av uppfödarens hundar och få vara delaktig i denna hunds utvecklign utställning och avel.. Med gott samarbete med uppfödaren så får man lära sig otroligt mycket.. alt ett halvfoderavtal, då uppfödaren tar första kullen och där man får vara med och lära sig och att när hunden skrivs över på dig så kan du med hjälp av uppfödaren finna en machande hane och ta en andra kull själv… lite tankar bara..
Kontakta kennelklubben och fråga dem hur du ska gå till väga med att starta kennel. Gå olika uppfödar kurser som kennelklubben arrangerar. Lycka till!
Medarbetare för Welshponny ifokus