hund i lägenhet?
Jag undrar vad ni tycker att man ska skaffa för ras om man bor i lägenhet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns några raser som man inte ska ha om man bor i lägenhet, t ex draghundar (som helst bor ute) eller de riktigt stora raserna. Kanske inte främst för att de är stora utan för att många av de raserna gärna ligger ute och spanar in omgivningarna. Det finns säkert fler, men i min värld är det mycket viktigare vad och hur mycket man gör med sin hund än var man bor! En kelpie eller malinois till exempel som är mycket aktiva hundar kan ha det mycket bättre i en innerstadslägenhet med en människa som verkligen gör saker tillsamman med hunden än med ett pensionärspar på landet som låter hunden vara ute mycket på den stora tomten men aldrig aktiverar sig tillsammns med hunden.
Inget ont om pensionärer, det var bara ett exempel
. Under de perioder då jag har bott i lägenhet eller hus utan inhägnad tomt har mina hundar fått mycket mer promenader och aktivering. Med en stor tomt är det lätt hänt att man släpper ut hunden och så blir det inte mycket mer. Många hundar/raser trivs med det, men inte alla!
Vad skulle du vilja ha för hund/typ av hund?
Alla utom draghundar kan man utan problem ha i lägenhet även stora hundar. Jag har haft en stor leonberger hane i en lägenhet, inga problem alls. Uppfödaren till honom bodde ett tag med 3 st. leonberger i en liten 2:a, det är ju inte inne som de ska motioneras utan utomhus =)

Det beror ju på lägenhetens förutsättningar. Finns ju lägeneter med marktomt men generellt tycker jag inte att hundar som trivs bättre med att bo utomhus bör hållas i lägenhet inte heller större hundar än vad det finns plats åt. Men det gäller ju villor också. Hundar som kräver mycket stimulans t.ex. BC känner jag mig tveksam till om det är okej att ha i lägenhet men har man tid och möjlighet att verkligen gå ut UT skog, brukshundsklubb etc., inga trottoarpromenader, för att stimulera och aktivera hunden så funkar väl det med. Men njaa, för min del skulle jag säga inga hundar som är som gjorda för att bo ute t.ex. vissa jakthundar, fårvaktare. Inte heller hundar som kräver mycket stimulans och aktivitet. Ett lägenhetsliv är Inte optimalt i dessa fall även om man kan få det att funka.
Mvh Ellenfyrkant
Jag känner folk som har draghundar som bor i lägenhet… inte blir dem hundarna lidandes för det! Utan tvärt om än dem draghundar jag har sett här som bor i hus, som inte får det dem ska ha för att dem har "tomt" å vara på…..
dessa draghundar i lägenheter, får springa ett antal mil per dag, samt får mentat aktivering….
Medans tomt hundarna, inte får nått.
Så jag tycker faktiskt man inte ska dra över alla hundar på en kant. Men visst så förstår jag ju er ;)
En draghund har ju ändå sina specialla anlag. så som pälstyp och motions väg.
Men är man själv väldigt aktiv, så tycker jag att de kvittar om man bor i lägenhet, än i hus/gård där dem inte får nått.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Och jag är medveten om att de finns sjukt många som har draghundar, och dessa hundar får inte utlopp av all sin energi.

Jag känner en med husky som bor i lägenhet med 4 huskyn, där det fungerar bra. Men hon kör drag med sina tjejer, och hon tävlar lydnad och agility. Sen har jag hört massor av folk klaga på att deras husky äter sönder lägenheten, ylar och lever om osv.
Vi har 3 alaskan husky, där tikarna på 12 och 8 år kanske skulle trivas som lägenhetspensionär NU. Sen har vi 8 SKK-regade huskyn, en av dem kanske skulle kunna ha bott i lägenhet, om hon aktiverats massor och vi hade lyckats lösa den berikning hon behöver utan hundgård. De andra har helt enkelt för mycket energi, TROTS att vi kör drag med dem. När det är för varmt, dvs över 12 plus, och de bara kan få promenader som motion, blir de rätt nippriga, om de inte har sin hundgård och sitt hägn de kan härja i när de vill.
Om vi med draghund menar polarspetsarna samt alaskan husky samt alaskan/hounds od, så tror jag att det är undantagsvis de kan trivas i lägenhet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tänkte dela med mig av mina egna tankar och erfarenheter :)
Jag har själv haft en Rottweiler (en riktigt stor sådan dessutom) i lägenhet. Detta fungerade utan problem. För närvarande har jag en Malle och en Pinscher och bor i lägenhet, dock med uteplats. För mig är inomhus Vila och Lugn. Dvs, jag vill att hundarna tar det lugnt och ligge och vilar. Utomhus är det lek och bus. Hundarna får promenader och träningar så det finns ingen anledning för dem att gasa omkring inomhus. Detta gör också att jag inte vet vad all plats skulle vara till?
Jag har även en väninna som har en Huskey i en tvåa och detta helt utan problem med en myckt välmående och välaktiverad hund.
Vilken ras man skaffar skall inte handla om hur man bor (okej, kanske bör man inte bo i e 1a med en GD) Det skall handla om rätt ras till rätt person. Skaffa en hund som du kan aktivera, stimulera och uppfostra på ett bra sätt. Som du är tillfreds me och som är tillfreds med dig.
Jag kan också säga att som instruktör och snart färdig hundpsykolog att jag ser oftare understimulerade Villahundar än lägenhetshundar. Ofta upplever villaägarna att det räcker att släppa ut hunden i trädgården. Så är alltså inte fallet.
Stort lycka till med ditt letande!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Att bo i en 1a med en GD tycker jag inte är något problem? GDn är i regel en väldigt lugn hund som inte lever om inomhus.