Kennel iFokus

Kennel

Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 12853 ggr
Chilli10
6

Ang uppfödning av valpar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Min pappa och hans fru planerar att till nästa sommar köpa en Rottweiler tik och sedan ta valpar på henne. Vill säga OM tiken klarar alla dessa tester osv som de måste göra för att bli godkända avelshundar.

Nu är jag lite nyfiken på hur man går tillväga. 
Måste man registrera en kennel för att kunna ta valpar, regga dem i SKK?
Kan man ta valpar utan att ha en reggad kennel?
Kan man "låna ut" sin tik till en reggad kennel fast man typ ändå har tiken hemma hos sig (kanske använder sig av deras hanhund)?

Hur gammal måste tiken vara vid första parning?
Hur många kullar kan man ta på en tik utan att "vara elak"? Alltså utan att tiken tar skada av det, att det blir för jobbig för henne osv.
Hur lång tid ska det helst gå mellan två kullar?

Vill tillägga att vi har haft flera rottweiler sedan innan, fast bara hanar. Är medveten om sjukdomsbilden samt ledproblem som rasen lider av. Det är inte JAG personligen som ska göra detta utan alltså mina föräldrar som funderar på det. Säger detta för att jag inte vill bli dumförklarad som jag blev på hundar, haha. Bättre att ta reda på saker innan, än i efterhand! Och nu skulle jag bara vilja ha svar på dessa frågor som ploppade upp :)

Lucifer06
1

Man kan ta en valpkull utan att ha reggad kennel!
Tror man kan ta 2 valpkullar innan man måste registrera uppfödarnamn.

Valparna bör registreras i SKK.

Tiken får enligt SKK's rekommendationer max ha 5 kullar.
Enligt JBV (har jag för mig) skall tiken vara minst 18 månader gammal och tidigast andra löpet.
Man kan ta två kullar på löp i rad men sen måste tiken vänta 13 månader innan nästa valpkull.
(Jag personligen tycker däremot inte att det är schysst mot tiken att ta två valpkullar i rad) 

Ang. att låna ut sin tik går ju men jag är inte helt hundra vad det gäller vart valparna ska vara födda och så…
Finns säkert någon här inne som kan svara på det. Glad

http://www.eyeam.se

Chilli10
0

Tack för svar! :)
Jo reggas i SKK ska de såklart göra isf (:

Katti
0

Jag skrev ett långt svar på detta inlägg igår, men det tog iFokus och svalde det helt Skrikandes. Så jag provar igen!

Man kan ta två kullar utan att ha registrerad kennel, men personligen förstår jag inte riktigt vitsen med att inte ha kenneln redan från början. Antingen vill man föda upp hundar och då ska man ha en kennel, eller också vill man det inte och varför då ”ta en kull”? Men det är en personlig åsikt/tanke!

Jag vill poängtera, trots att du är medveten om det, att man aldrig kan köpa en valp för att ha den till avel. Man kan köpa en valp med förhoppningen att den håller hela vägen, d v s att både hunden och släktingarna är friska och sunda samt bra mentalt och exteriört. Den perfekta individen finns inte, men det gäller att avväga väl innan man använder en hund i avel och kompensera tikens svagheter med en hanhund som inte har samma fel/svagheter.

Rottweiler är inte den lättaste rasen, tvärtom en av de allra svåraste skulle jag vilja påstå. Kanske inte att föda upp, men att hitta bra hem till… En förutsättning för att få seriösa hem till krävande brukshundar anser jag är att tiken själv (liksom självklart hanhunden) är meriterad inom bruks. Och då menar jag inte godkänd i appellklass!

En sak som är superviktig är att hitta en bra uppfödare till den tilltänkta avelstiken. Förhoppningsvis kan ni ha denne som bollplank eller ännu hellre mentor på er väg mot valpar. För det är mycket att tänka på!

Att låta en uppfödare ta en kull på er tik fast kullen bor hos er tycker jag låter snubblande nära bulvanuppfödning. Om ni tänker er ett sånt arrangemang så kolla med SKK innan. De är noga med detaljerna! Ett alternativ är ju att ni (din pappa) är fodervärd till tiken och att uppfödaren går med på att låta er ha hennes kull hos er.

Chilli10
0

#3 Ajdå, inte kul när man har skrivit långt! :o

Jag förstår hur du menar, men som de har sagt så vill de köpa sig en tik och sedan ev ta en eller två kullar på henne. 
Nej det är klart. Men som du säger med förhoppningen om att kunna ha tiken till avel i framtiden! :) 
En av de svårast alltså Obestämd Då tänkte jag mest på att ens få fram en tik som man kan avla på. Men även här förstår jag hur du menar, man vill ju att ens hundar ska få bra hem. Själv är jag just nu frälst i amstaff, MEN jag skulle aldrig kunna tänka mig att föda upp denna underbara ras, beroende på risken för att hunden kommer till icke önskvärda hem. (Dels därför, finns även andra anledningar! främst okunskap. Men så är jag ju bara 21 ;)) Och på tal om det, appellklass? Skäms

Okej, och bulvan är ju inte bra har jag läst :D Fodervärd är ju alltid ett allternativ :) ett ganska bra allternativ också tycker jag.

Prioritet 1 är ju ändå att hitta en bra uppfödare, kolla släkten bakåt mm, sedan meritera hunden.

Katti
0

Appellklassen är den första bruksklassen man tävlar i. "Bruks" är spår, sök, rapport och skydd. Det finns även andra sätt att meritera hunden, t ex som hemvärnshund eller räddningshund. Lydnad tycker jag inte är istället för bruks när det gäller bruksraserna, men finns det lydnadsmeriter utöver bruksmeriterna så är det desto bättre!