Kennel iFokus

Kennel

Etikettsjukdomar
Läst 8196 ggr
Katti
2

Diarré

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är era bästa tips när hunden har diarré?

Skriv gärna vad ni gör med små valpar (som ännu diar), äldre valpar, unghundar och vuxna (om ni gör olika!). Jag tänkte sammanställa svaren till en artikel sedan!

AnneN
0

Då min hund har diarré så tar jag bort den vanliga maten och ger istället lite A-fil tills magen har lugnat sig, då introducerar jag sakta det vanliga fodret igen.

Andra hundar jag haft har jag gett valpvälling minus druvsocker och äggula.

Hört många säga att man ska fasta hunden helt 1 dygn och sedan ge den kokt ris och kött eller vit fisk i några dagar för att sedan introducera fodret igen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PetraKarin
0

minus druvsocker? Ja precis, veterinär säger att det är viktigt att fasta tills i alla fall den akuta diarrén och eventuella kräkningar har upphört. Annars riskerar man att framkalla ännu mer diarré och kräkningar som orsakar vätskebrist. Jag har ingen uppfödning men har en 9månaders valp som nyss kommit ur en ordentlig skitvecka. Hon hade akut diarré och kräktes en gång. Kombinationen kan ju antyda att det fastnat något på vägen men jag misstänkte att ett särskilt gottgott jag gett henne var boven så jag ville vänta och se. Det blev fasta ett dygn. Sen kokt fisk och risavkok för att få igång aptiten och den tomma magen utan att irritera. Först hade hon så dålig aptit att det blev ett par "tom mage-kräkningar" men sen började hon äta som en häst och klick-bajset började formas till korvliknande. Sen fick hon gå på kokt torsk, kyckling och ris och canikur ett par dagar. Jag började återintroducera den vanliga maten (Robur Active) först istället för belöningsgodiset och sedan ett par kulor mer och mer tillsammans med maten. Den här dieten har gjort att hon har kissat som en häst (?) men det tror jag går tillbaka när hon har ätit som vanligt ett par dagar. Det är ju rätt stor skillnad på två torrmåltider om dagen med torra snacks där emellan och kokt mat med risavkok eller vatten och beodrade drickpauser ;) Det viktiga är ju att hon fått i sig tillräckligt med vätska och näring utan att göra magen sämre.

PetraKarin
0

Det här kanske var mer info om du bad om. Sorry i så fall.

AnneN
0

#2 Ja i Valpvällingen mamma & mormor brukar göra så är det druvsocker, men har hunden diarré så utesluter man druvsockret och äggulan pga att dessa ingredienser kan ge laxerande effekt vilket är raka motsattsen till vad man vill ha i det fallet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tizzla
0

Allt från vanliga portioner, om det inte är så kraftigt, till väldigt små portioner av den vanliga maten. Till det får de Trevis och Canikur, både vuxna, unghundar och valpar. Funkar kanon!

PetraKarin
0

#4 Okej intressant :)

Vattnadal
1

Vi fastar aldrig en hund som är dålig, ellr krånglar med risavkok od. Vi har alltid canikur hemma, och ger detta i 3-4 doser, samt möjligen små portioner av den vanliga maten. Någon gång har vi kokat potatis och mosat med lite smör och gett det när det svalnat av lite, istället för mat, då en hund varit dålig mer än ett dygn trots canikuren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Scully
0

Oftast då mina hundar får diarré så tar jag bort maten och byter ut den mot fil blandat med morotspuré som jag gjort själv. Detta stoppar upp väldigt bra. Vare sig det är valp, ung hund eller vuxen. Sen beror ju allt på varför hunden fått diarrén, men har de bara ätit något olämpligt så är det detta jag ger. Brukar även testa Canicur, men efter det jag fick lära mig om morots puré så har jag fortsatt med det och oftast har man ju alltid morötter hemma Glad

zantana
0

A-fil + kruskakli

eller

Stomax har hjälpt kanon på mina hundar