Starta kennel
Hej
Vill i framtiden (inom ett par år) starta egen kenel och undra hur man ska gå tillväga, vilka steg finns och i vilken ordning ska de tas?
typ reg. av kennel/namn, uppfödarutbildning osv osv???
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det skulle jag med vilja veta :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Här kan ni läsa om att registrera kennelnamn, men jag kan rekomendera att även gå SKK's uppfödarutbildning innan man börjar avla.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Bra att du planerar innan du startar igång. Ett råd jag vill ge dej är att du börjar spara undan varenda krona direkt, för det kostar en hel del.
Tyvärr finns det väldigt få krav, men jag kan tipsa om en del som är bra/lämpligt/viktigt att göra!
För att börja med de väldigt få kraven så är det att ansöka om kennelnamn senast innan man registrerar tredje kullen. Man måste självklart (precis som alla andra) följa de djurskyddsbestämmelser som finns och man måste ha koll på vad som gäller i rasen för att valparna ska få registreras.
Det man alltid kan göra och som är A och O när det gäller uppfödning är att samla på sig kunskap. Som jag ser det är det viktigt att ha en bred grund att stå på. Alla som ens funderar på att ta en kull borde verkligen satsa på att gå kurser och lära sig så mycket som möjligt om hundars beteende. Du kommer att få frågor av mycket varierande slag från blivande valpköpare! Grundläggande sjukvård, friskvård, genetik, parning, förlossning och valparnas tid hos uppfödaren är andra områden som alla uppfödare måste kunna. Oavsett ras måste man fundera på hur man ska motionera och aktivera sina hundar.
Har man bestämt sig för ras så kan man redan långt innan första kullen studera standarden och självklart hundarnas ursprungliga användningsområde. Prata med ägare och uppfödare och träffa många olika individer av rasen (rodnande måste jag erkänna att jag aldrig hade träffat en finsk lapphund innan jag hälsade på min första när hon var 5 veckor! Men jag var väl påläst och det jag hade läst har visat sig stämma mycket bra
).
Ska man föda upp hundar av arbetande ras är det självklart en förutsättning att man kan en hel del om deras jobb. Detta både för att kunna meritera de egna hundarna och för att kunna hjälpa valpaköparna.
Jag tycker själv att det är viktigt att man börjar i lugn takt och växer med uppgiften. Jag blir beklämd när jag ser uppfödare med nytt kennelnamn som har 10-20 hundar av kanske 4 olika raser och från första början fullkomligt spottar ut valpar. Det blir inte bra!
Får man kontakt med en etablerad uppfödare som är villig att dela med sig av sin kunskap så är det guld värt!
Ni andra får gärna fylla på med det ni tycker är viktigt här, så kan jag sammanställa det till en artikel sedan!
Några saker till som är viktiga är ju lämpligt boende och lämplig bil. Speciellt när det gäller de större raserna så är det ju en förutsättning för att man ska kunna flera hundar.
Lämplig partner är också helt klart en fördel
.
Man får inte heller glömma att man som uppfödare står med en "dolda fel försäkring" i 3 år efter att man sålt valpen. Eller är det 2 år? Rätta mej om jag har fel.
Som uppfödare är man enkelt uttryckt ansvarig för varan man har sålt i tre år. Man kan om hunden visar sig ha ett dolt fel, d v s ett fel som fanns vid leveransen men inte kunde upptäckas, bli skyldig att betala upp till hundens inköpspris i veterinärvårdskostnader och i allra värsta fall, om hunden måste avlivas till följd av sjukdomen, med samma summa igen till köparen. Det finns dock försäkringar att teckna för att skydda sig mot dessa krav.
Det är viktigt att inte blanda ihop försäkringen med det ansvar man har. Jag jobbar ju som ombud för Agria och har flera gånger hört uppfödare argumentera att de inte är ersättningsskyldiga eftersom de inte har en försäkring. Det är lika dumt som att säga att man efter att ha orsakat en kollision inte måste ersätta motpartens skador på bilen för att man själv kör omkring i en oförsäkrad bil!
Oj tack så mycket :D vad bra. #6 Dolda fel försäkringen är i 3 år :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund