Importera hund
Någon som har erfarenheter av att importera hund från Norge? Något specifikt man bör tänka på? Vart ska alla papper skickas? Känns bra att omregistrera lillvalpen så fort som möjligt exempelvis. Ska hämta hem en liten valp om 2,5 veckor, och har mängder med tankar som snurrar i huvudet just nu ;)
Mvh Emelie 

Se till att du får med den norska stamtavlan, vet flera inom olika raser som blivit lurade då uppfödaren sagt att de inte hunnit få stamtavlan ännu men skickar den så fort de fått den, men det har aldrig kommit någon stamtavla.
Sedan vart papper ska skickas har jag dålig koll, men gissar att en del ska till jordbruksverket och några till SKK.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När man tar in en hund från Norge beövs inga papper från Jordbruksverket, men de ska naturligvis registreras i Centrala Hundregistret. Jag vet inte om NKK utfärdar exportstamtavlor (SKK gör det när man ska exportera) eller om det räcker med den vanliga stamtavlan, denna skickas till SKK tillsammans med en blankett om att få ett Svensk reg.nr på hunden.
Jag har tagit in en hund från England och en från Estland (dock född i USA) (AKC har egna regler om hur man får rega om hudnar i utlandet). Just nu håller jag på att importera en hund från Italien, då både Estland och Italien tillhör EU är det inga konstigheter alls att ta in hundar. Rabies vacciantion och titrer-kontroll (om hunden inte är under 3 månader) samt avmaskning mot dvärgbandmask.