Förslag på valphage önskas
Vi har haft några kullar och då har vi använt kompostgaller, inte som en hage utan för att dela av ett rum med typ, problemet är bara att huvuden på yorkvalpar lätt fastnar bara för dom är så små. Nu är det dags att börja fundera ut något som jag kan fästa på gallret eller ta något helt annat. Har testat tyger, myggnät mm, det är en himla klippande och klistrande för att få ihop det, jag testade med tjock papp nederst sist, det lyckades snart valpar tugga sönder.
Ja, min fråga är om nån har något bra förslag?
jag hade pallkragar som valplåda som de var i under dagar och natten. dock tog vi ner dem i köket ett par gånger om dagen.
när de var ca 4-5 veckor gammla gjorde pappa en utemage med hönsnät ute till dem

Om du googlar på orden "valplåda" eller "valphage" så hittar du många bra tips både på sådana som är färdigbyggda och kan köpas och på hemmabyggen för hundar av alla möjliga strolekar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har samma problem med mina kaninungar. De knallar rakt ut genom kompostgaller! "Förr i tiden", för sisådär 20 år sedan, fanns det mycket bättre kompoistgaller att köpa. Jag har några kvar fortfarande som jag håller hårt i! De är både stadigare och mycket mer finmaskiga. Jag har löst problemet genom att "klippa och klistra" som du säger, eller rättare sagt knipsa och fästa med ståltråd. Jag gjorde så att jag bet ihop och tog tag i det helt enkelt! Ser det som en engångsgrej (i alla fall för ett antal år framöver) och har satt putsnät på insidan av gallren en bit upp.

(Jo, nätet sitter på insidan, men valpen råkar i det här fallet vara på utsidan
. I det här fallet är det heller inte putsnät eftersom jag råkade ha lite voljärnät i rätt dimension liggande!)
Här är ett par av mina älskade finmaskiga kompostgaller (älskade valpar också, men nu handlar det ju inte om dem!)!
Jag har faktiskt lekt med tanken att kontakta någon gallertillverkare med lite idéer från hunduppfödare. Är övertygad om att det skulle finnas en stor marknad för gallersektioner på ca 80 x 100 cm som är lite stadigare och mer finmaskiga än kompostgaller. Idealet skulle ju vara höga stående maskor för att förhindra klättrande, men då mister man finessen att kunna ha dem stående eller liggande. Trådtjockleken måste då också vara större vilket påverkar priset. Det är ju inte bara uppfödare som använder kompostgaller. Var och varannan tomt är ju inhägnad med dem!
Har ni några idéer på temat? Hur mycket skulle ni vara villiga att betala för såna galler?
Tack för tips :)
Sånt här voljärnät verkar väldigt intressant, sånt ska jag kika efter. Himla synd att dom slutat med dom äldre gallren för dom var helt klart bättre. Hönsnär är inte heller en dum idé.
Jag brukar ha mina i en hage på dagtid så fort jag ser att dom vill vara med lite mer, en valplåda har jag redan. Banankartonger fungerar finfint tycker jag, en sån har jag stående i en sån här canvasbur till en början och bara i canvasburen nattetid när dom växt ur banankartongen.
Vi har också en hage som vi använder i början då valparna börjar vara ute men fortfarande är för små för att vara med resten av "gänget", då har dom i regel fått så pass stora huvuden så dom inte fastnar.
Nu ska jag leta efter var man får tag i voljärnät
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Putsnät är lika bra (bättre, för det är lättare att klippa i och betydligt lättare att få tag i!). Det finns på Jula, ÖB och i de flesta järnaffärer. Billigast är det på Jula där det kostar 199:- för 10 meter (1 m brett)! Om man vill kan man skippa kompostgaller helt och istället bygga ramar med putsnät.
3# första bilden, är inte valpen lite tjock?