Hur hittar ni hane till avel?
Hur gör ni för att hitta hane till era avelstikar? Inte bara vilka egenskaper ni letar efter utan hur/vart hittar ni hanen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag använder mig av några olika metoder. Ett bra sätt är att fråga avelsråden. De är duktiga på genetik och har stora kunskaper om både rasen och om individer. Ofta vet de även saker som inte är officiella, om t ex sjukdomar. Sjukt (att allt inte är officiellt), men så är det…
Annars använder jag dessa metoder:
Träffat någon trevlig och bra hane
Läst eller hört talas om någon trevlig och bra hane
Kollar på vilka hanar andra har använt
När jag har kommit så långt använder ja mig mycket av Avelsdata. Ledstatistik och MH (i den mån det finns) kollas upp vad gäller släkt (minst föräldrar samt hel- och halvsyskon). Där är Avesldata ett suveränt verktyg!
Ofta sitter jag också och söker i Avelsdata lite mer på måfå. Måååånga timmar har spenderats på det viset! Hittar man något som ser intressant ut på pappret får man sedan fråga uppfödarkollegor och de som kan rasen om vad de vet. Jag upplever att de allra flesta är mycket villiga att hjälpa till med både fakta och åsikter i en positiv anda!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Timmars studerande av stamtavlor, sjukdomsbakgrund mm, surfande på alla möjliga och omöjliga kennelsidor runt om i världen. Och inte minst hålla ögonen öppna på utställningar, titta efter hundar med de egenskaper man söker.
Jag har en 5-månaders valp som jag redan nu har två spännande hanar "planerade". Nu kan mkt hända med en 5-månaders valp innan hon blir stor men, tankarna och planerna finns alltid i bakhuvudet.

Jag har lite för dålig koll än. Därför frågar jag vår uppfödare om tips, och hon hittar rätt hane. Hon har typ allt i skallen, och är dessutom den som registrerar alla tävlingsresultat, ställer massor och har kontakter i hela landet samt Norge. Jag lyssnar och lär, och kommer väl att lära mig tillräckligt framöver.
Det är ju inte bara utseende och mentalitet att ta hänsyn till, utan de ska matcha när det gäller arbete och kropsstyp oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tavlinger, Blocket, SKK, uppfödere …. det er bare att se sig om og prata med ycket folk …
Altid kontroller stamtavla flere generationer tilbage. Hunden skal väre röngtad med bra resultat ellers skal jag inte have mine tikar parret :)
vh