hur väljer ni era valpköpare?
Jag har en fråga till er uppfödare. Och detta kanske varierar på ras, men iallafall..
Hur väljer ni ut valpköpare? Går ni efter tidigare erfarenheter eller vad personen vill köra med hunden i nuläget?
Eller finns det någon som går efter kö, alltså den första intresserade har mer chans att få en valp än den 5:e t.ex?
Hade en trevlig mailkontakt med en Aussie uppfödare, som sa att det som var viktigast var vad man ville göra med hunden NU, men att någon som tidigare tex tävlat elit, kan komma före i 'kön'.
Diskutera detta, ska bli kul att höra vad ni säger! 

De uppfödare jag känner har ofta kö på valpköp, men självklart så är det inte först till kvarn som gäller utan det väljs noga både efter magkänslan och efter vad de vill ha hunden till, tex så går ofta de som vill ha labben till apportering och annan jakt och ev utställning före de som bara vill ha den som soffvärmare och eventuellt gå runt kvarteret nån gång då och då.
Men nog om hur de jag känner brukar göra, även om jag inte har uppfödning så kan jag dela med mig av mina tankar om detta.
Jag skulle i första hand gå på magkänslan, känns det inte rätt så är det mest troligt inte det heller.Personkemin bör stämma, tycker det är viktigt att kunna ha en bra kontakt mellan valpköpare & uppfödare även efter att valpen är såld och resten av hundens liv.
I andra hand skulle jag nog gå efter vad de har för intresse av att göra med hunden, tex så anser jag att ska man köpa en retriever så bör man vara intresserad av viss apporteringsträning och gärna även tävling eller rent av praktisk jakt, och ska man skaffa en vallhundsras tex Aussie, collie, bc, osv så bör man vara villig att och ha möjlighet till vallning med hunden då det är det rasen är framavlad till.
I tredje hand så ser jag nog till vad de har för tidigare erfarenheter, om de haft hund tidigare om de tävlat med hunden osv. Men det är inte allltid som den med mest erfarenhet är den bäst lämpade valpköparen, ibland kan det vara så att någon som aldrig haft hund tidigare är bättre lämpad som valpköpare för just en specifik valp.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för svaret!
Om jag var uppfödare skulle jag stort sätt också tänkt som du i de där punkterna. 
Jag hade gått mycket på personlighet dvs magkänslan, vad de vill ha hunden till och även valpen. Valpköpare och valp ska ju klaffa också…
Detta med kö tycker jag inte är först till kvan… Man kan ju ha olika köer. 1 för tikar, en för hanar en för vilket som och en för de som vill ha soffhund. Föds det en valp som kanske inte håller kriterierna riktigt (ex fel färg) så kan ju den gå till en i "soffhunds-kön".
**MVH Cerrolyn
Vi föder upp jakthundar och har oftast kö. Och det blir ju en för tik och en för hanar. Vi går mycket på vad dom tänker sej med hunden. Vi säljer endast till jägare men hunden ska självklart vara en familjehund också. Vi vill ju helst att hunden startas på både jaktprov och utställning, men det är inget krav då man ju inte äger hunden när dom väl kommit och köpt den. Men vi ställer upp på livslång "support" och vill gärna att dom har lite kontakt med oss så vi har en chans att göra en utvärdering på kullen.
Låter riktigt bra och seriöst! Kan också tänka mig att valpen som individ också gör vilka ni väljer som ägare?
Vilken sorts ras om jag får fråga? 
#3 Kul att du svarade!
Det där med fel färg håller jag inte riktigt med om, det är ju inte i färgen som individen sitter, det kan vara en hund som kräver sin ägare även fast den föddes med fel färg, och då ska den absolut inte gå till de som söker en soffpotatis.
Men detta beror ju också på vilken sorts ras vi talar om 
Men om vi antar att det är en ras där aktiviteten är väldigt varierad utefter hur individen är (om det nu finns en sådan ras, annars kan vi låtsas).
Jag har ju fött upp ganska olika raser och jag håller med om att det är stor skillnad på hur man väljer valpköparna. När man ska sälja kelpievalpar handlar det mycket om att hunden ska få ett aktivt liv. Att ägaren vill å kurser och träna lite mer "på allvar" är stora plus. Rent krasst är det också viktigt att valparna visar vad de går för om man har brukshundar. Att de ställer upp på MH och helst också korning förutsätts nästan. Det är en balansgång eftersom tävlande i sig självklart inte gör hunden lyckligare. Men vill man ha de riktigt aktiva köparna till kommande kullar gäller det att valparna visar sig som sagt! Självklart ska hund och ägare passa ihop, men ofta har kelpieköpare väldigt bra koll på de där bitarna själva och vet precis vad de är ute efter.
När det gäller finsk lapphund så handlar det mycket om känslan för människan/familjen och att hund och ägare ska passa ihop. De köparna är ofta inte lika erfarna, så de behöver vägledning på ett annat sätt. Vilket är både positivt och negativt. Förstagångsägare gör ofta som man säger. De som är erfarna gör som de vill/alltid har gjort
.
I båda fallen är det självklart viktigt att man har löst passningen av hunden på dagarna. Att man har det klart för sig redan när man ringer uppfödaren tycker jag är bra.
Om jag skulle föda upp valpar skulle jag se till så att hund och ägare passar ihop. Att man ser till så att ägarna har tillräckligt mycket tid för hunden och vad dom ska ha hunden till.
Det skulle jag tänka på förstochfrämst
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Kanske var ett dåligt exempel, men jag tror att du förstod vad jag menade.
**MVH Cerrolyn
#5 Tax, stövare och spets
jag lät mitt hjärta bestämma helt och hållet, men ajg såg ju till att de visste vad som de köpte (blandrashusky)
jag är otroligt nöjd med mina valpköpare och jag har idag pratat med den sista :) förutom lite smått så mår alla valpar bra och har nu anpassat sig till sina nya hem
jag kan säga med 80% säkerhet att de kommer bo i sina hem tills de dör. vilket är mycket tryggt för mej som nybliven uppfödare