Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalparna
Läst 7405 ggr
Katti
0

Hur bor era valpar?

Jag vet att jag har frågat ungefär samma sak förut, men nu gör jag en ny tråd. Jag är väldigt nyfiken på hur era valpar bor. Anledningen är att jag kommer att flytta (skilsmässa) och försöker tänka kreativt för att få till en så bra lösning som möjligt. För att se det positiva i eländet med skilsmässan så kan jag ju för första gången på väldigt länge göra precis vad jag vill Skrattande.

Jag vet inte var jag ska bo, men just nu känns en lösning mer trolig än andra, så det är den jag funderar utifrån. Det är i ett parhus med en massa grannar runt omkring, så man kan ju inte släppa ut valpar klockan 5 på morgonen och låta dem röja runt utomhus som de vill… Däremot kommer de självklart att få vara ute mycket när vädret så tillåter under normala människors vakentider!

Min tanke är att i vardagsrummet, som har dörr ut till tomten, lägga en stor plastmatta på parkettgolvet och göra en stor valphage med skivor mot väggarna och gallersektioner mot rummet. Denna låda kommer att bli ca 3 x 4 meter, d v s 10-12 kvm. Ytterdörren hamnar i denna valphage, så att de kan gå ut och in själva och även komma och gå som de vill under den årstid då det går att ställa upp dörren. I hagen kommer jag att ha en sovplats i form av en "grotta" med tak. Kanske ett bord som tiken kan ligga på när hon vill komma undan från de små. Det ska även finnas en del aktiveringssaker. Här är det meningen att valparna ska vara på morgnarna och kvällarna samt när de sover. Dagtid får de vara ute om det inte är för kallt och självklart lösa på nedervåningen. I omgångar om det är en stor kull.

Jag har faktiskt aldrig haft valpar instängda inomhus mer än ytterst korta stunder. Så hjälp mig nu med idéer!

Jag funderar också på vad man har i botten. Vetbeddar på en del ställen att sova på så klart. Tidningar är ju bra på många sätt, men för minsta hög eller pöl måste man byta en hel tidning. Kan man ha såna där strimlade tidningar som man kan ha till hästar? Eller skulle valparna äta på det? Jag såg nyligen valpar i en annons som gick på barkbitar tror jag att det var.

Hur gör ni? Berätta, snälla!

Jo, en sak till! Jag pratade nyligen med en mycket erfaren uppfödare som säger sig aldrig ha blivit väckt av en valpkull i ottan. Hur sjutton bär man sig åt för att få såna valpar Obestämd???

Taxelina
0

Jag har nog inte så många råd att ge dej tyvärr. Mina valpar får vara inne i ca 4-5 veckor. Sedan får de gå ut i hundgården där det finns golvvärme och dom kan gå ut och in som dom vill under den tiden på dagen jag är på jobbet.

När jag kommer hem tar jag in dom och då får dom hållas i köksdelen. Mellan köket och matrummet sätter vi en vägg i plexiglas så valparna kan se genom det. Och golvet täcker jag med tidningar. På plexiväggen är det rätt lågt på ena sidan så tiken och vi kan kliva över obehindrat, men inte valparna.

Jag trodde inte den uppfödaren var född, som inte blev väckt i ottan av valpisar haha. Jisses, hon/han måste ha en djup sömn. Vad avis jag blir.

Jag väntar en kull vilken dag som helst och därefter vet jag att min sömn blir sämre än vanligt. Men det är ju en kort period och jag tycker det är rätt mysigt att ligga och lyssna på valparna som ligger och diar. Men i bland är det även någon liten valp som är missnöjd och det brukar höras rätt så tydligt.

Katti
0

De små valparna stör ju inte så mycket, men de stora… Ja, inte vet jag hur hon bär sig åt, men hon påstår att hon har morgontrötta valpar som sover tills hon behagar kliva upp. Får försöka se till att göra ett studiebesök på den kenneln, och ta reda på hur hon bär sig åt. Sen kan jag sälja den kunskapen dyrt till alla hunduppfödare Skrattande.

Taxelina
0

De större valparna är ju rena skräckenSkrattande Så fort man öppnar ena ögat eller dom hör väckarklockan så sätter dom igång och ylar och skäller om vartannat. Det har faktiskt hänt att jag använt hörselskydd. Det straffar sej ibland när det avlas på bra skall hähähä.

localoca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har fått flytta min hund till föräldrarna för bästa omvårdnad ifall jag får arbete.

här är min lösning: två st pallkragar och en vaxduk och gammalt täcke som ni ser på bilen. just nu har jag bara en krage, men kommer lägga på den andra vid behov

när de blir äldre kommer de ha kompostgaller istället :) samt buren jag har hemma :)

jag vet inte när jag ska börja ta ut dem då vädret är som det är, men jag kommer att miljöträna dem lite innan de flyttar

myhombrero
0

Mina bor inne hela tiden. Först bor de på toan för där kan vi höja tempraturen utan att det gör något. Sen flyttar de in i köket. Jag har bara kompostgaller hage, som de är i på nätterna eller då vi inte kan passa på dom.

Vi tar även ut valparna. Så de får rutiner.

Jag rekomenderar inte plastmatta på golv. Urinet har nån mystisk förmåga att krypa under mattan så det börjar lukta. Vi har haft det förut och det var inte en trevlig upplevelse när vi tog bort den efter nån vecka.