Kennel iFokus

Kennel

Etikettsjukdomar
Läst 7828 ggr
Ronja06
2

Sköra klor

Det är andra gången nu som Ronja har fått åka in akut till veterinären för att operera klon. Första gången var 2009, och andra gången hände för lite mer än en vecka sedan.

Hennes klor verkar tendera att enkelt gå av, djupt uppe i roten så att det gör väldigt ont på henne. Så nu undrar jag… Finns det något som man kan ge hunden för att stärka klorna? Typ något kosttillskott eller liknande?

Tack i förhand! :)

Mvh Emelie Förlägen

Taxelina
0

Det finns en sjukdom som kallas "klolossning" och drabbar vissa raser. Jag vet inte så mycket om den mer än att den är nedärvbar.

Vill inte skrämma upp, men det var det första som dök upp i huvudet på mej. Och det behöver absolut inte vara det, men ta upp det med din veterinär om problemet dyker upp igen.

Katti
0

Hittade ett intressant examensarbete om detta http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003133/01/Klosjukdomar_hos_hund_en_litteraturstudie_och_en_fallstudie_i_den_svenska_riesenschnauzerpopulationen.pdf

Handlar i och för sig om riesen, men det mesta är nog applicerbart på vilken hund som helst med problemen.

Heffipeffi
0

Aloe Vera gav resultat på min hund, när hon fick torrfoder. När jag började barfa blev klorna bättre utan extra tillskott.

AnneN
0

Har för mig att b-vitamin bland annat ska vara bra för klorna, har även själv haft en hund med väldigt sköra klor och han fick Viacutan som jag köpte hos veterinär och då fick han hårda hållbara klor (klotången gick sönder men inte klon) och dessutom mycket bättre pälskvalité på köpet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Heffipeffi
0

Har hört de som får bra resultat av laxolja också.

Katti
0

Jag har extremt sköra naglar och provar alla tips som kommer här! BARF för egen del är jag väl inte så inne på dock Flört. Det där med Rå känns inte så lockande!

Min pälskvalité är dock helt okej!

Heffipeffi
0

#6 Då kan jag verkligen rekommendera dig Aloe Vera. Jag som var nagelbitare, fick så hårda naglar att det inte gick att bita av de, när jag drack Aloe Vera själv Tyst

Katti
0

Har provat det en kortare tid för länge sedan. Det kanske är dags för ett nytt försök! Tyvärr biter jag på naglarna, för det går verkligen inte att ha dem långa (eller rättare sagt o-korta). Slutade bita för någon månad sedan och fick naglar på några millimeter som jag var så glad för. Men nu har alla gått av utom en tumnagel. Och då har jag verkligen inte försökt få dem långa utan bara korta och välskötta. Ser nu att det faktiskt är en lillfingernagel som är ½ mm också, fantastiskt!

Ska prova Aloe Vera!

Heffipeffi
1

#8 Man behöver nog dricka det en längre tid.

[Doglovers]
0

Wow, här får både 2 och 4 benta tips för klor ser jagSkrattande Mina "klor" går av långt upp på fingret vilket gör eländigt ont och när man fastnar drar man sönder halva fingret ajajaja. Så det där med Aloe vera  ska jag nog testa.

Tack för tipsetSkrattande