Gentest
För oss uppfödare är det ju fantastiskt att man har lokliserat gener för t ex PRA. Det tror jag ingen ifrågasätter. Men nu börjar det även komma gentest för andra gener än de som orsakar sjukdom. I en av mina raser, portugisisk vattenhund, finns det nu gentest för "inproper coat", d v s felaktig päls. I andra raser finns det test för t ex felaktiga färger. Vad tycker ni om detta?

Att det finns dna-test för genetiska sjukdomar och defekter som påverkar hälsan tycker jag är jätte bra (även om jag är skeptisk till allt nytt då jag inte läst på ordentligt om det ännu).
I en del fall så kan pälstyp påverka både hundens hälsa och arbetsförmåga och en del färger/teckningar kan pga generna ge diverse sjukdomar och defekter så på så sätt kan det vara en fördel att kunna dna-testa om ett avelsdjur bär på dessa gener.
Att pälstypen kan påverka arbetsförmågan menar jag då tex att en vattenapportör som saknar underull eller har täckhår som inte stöterbort vatten kanske får svårare att klara att utföra sitt jobb om det är lite kyligt i vattnet.
Hos chines crested dog så ger nakengenen vad jag har förstått upphov till avsaknad av tänder eller att de får tandlossning, skulle man då på något sätt kunna få fram genom avel gener som ger den för rasen typiska nakenheten men utan att genen ger dåliga tänder så vore det ju underbart för den rasens framtid.
Där emot så vet jag inte om jag skulle vara så brydd om det skulle vara så att någon bär på gener för felaktiga färger som inte påverkar hälsan tex som flatte som kan födas gula trots att bara svart & brunt är tillåtet i rasen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!