Annons:
Etikettutfodring
Läst 63991 ggr
Aoska
2009-04-01 15:24

När börjar ni ge era valpar mat?

När börjar ni ge era valpar mat?

Vad ger ni dem för mat (köttfärs? stekt eller rå? Hundmat?)

Hur mycket ger ni era valpar och hur mycket ökar ni när ni börjar ge dem?

Ger ni era valpar fil? I så fall, när får de det?

Kan svara att mina 2,5 veckors valpar fick en väl uppblött kula för första gången idag. Iofs hade jag väl kunnat vänta lite längre, men jag tänkte att jag skulle börja vänja dem lite smått vid maten.

Jag har dock hört att om man har sån otur att mamman dör eller inte kan ge sina valpar mat och man inte får tag på en amma så kan man börja ge köttfärs i buljong redan vid 6 dagar (vilket jag tyckte lät väldigt tidigt…)

Annons:
myhombrero
2009-04-02 19:26
#1

Vid ca 3 veckor börjar våra valpar få smaka på uppblött foder. Det finns ingen anledning till att ge dom köttfärs/fil eller något annat gott.

Katti
2009-04-02 22:16
#2

Jag har tre veckor som riktlinje. Är kullen liten och valparna runda och nöjda (liksom tiken!) så väntar jag lite till. Är kullen stor och valparna tunnare så kan jag börja ge när de är 2,5 vecka eller så.

Tidigare har jag gett uppblött valpfoder. Sista kullen fick färskfoder (Fodax) och senare både det och Fodax. Köttfärs är väl en sak, men välling, fil och liknande tycker jag inte har i en hundmage att göra! Inte så vanligt att vargarna kommer över det Flört. Snälla bakterier är ju bra, men det finns i kapslar som kan ges vid behov!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

SparklingTindra
2009-04-04 22:23
#3

Haha valparna efter min tik var nog dom kräsnaste valpar som gick att få tag på. Dom ville inte ha köttfärs och inte välling, fil eller foder heller. Dom var inte intresserade av nåt av det. Det var bara att dia som gällde för dom. =P Både tiken som jag behöll och en av hennes kullsyskon är fortfarande dåliga på att äta. Vet inte hur det är med dom andra. Dom fick smaka på mat när dom var ca 3 veckor.

Vattnadal
2009-04-06 00:01
#4

Ger man ett bra valpfoder till tiken och valparna kan det tom vara dumt att ge filmjölk, då man rubbar kalciumbalansen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Poodles
2009-04-06 16:07
#5

Jag brukar börja ge våra valpar vid ungefär 3 veckor (mellanpudelvalpar). Oftast får inte våra linjer så många valpar, mellan 3-4 st).

De brukar då få börja med en smakportion av ren nötfärs blandat med en äggula + lite vatten så att det blir en mjuk smet. Detta brukar vara mycket uppskattat. Dag 2 så brukar de få något mera och två ggr om dagen. Detta brukar de få i ungefär en vecka. Oftast har ju tiken så mycket mjölk så detta är bara för att de ska få smaka något annat.

Sedan vid vecka 4 så brukar jag börja med lite färskfoder och sedan vid 5 - 6:e veckan så brukar de äta två mål färskfoder och ett mål torrfoder. Jag börjar först med välling + äggula eller A-fil när de är runt 6-7 veckor och då brukar de oftast få detta som sista mål vid 9-10 på kvällen. Vid den åldern äter de 3 mål fast föda och välling- eller A-fil på kvällen eller ibland ett hundkex. Nästan oftast upp till 7 veckor så brukar de även få en slurk från mjölkbaren på morgon och kväll.

/Eva-Britt

myhombrero
2009-04-06 20:00
#6

#5 så gjorde jag med mina första två kullar. Men jag tyckte det var svårt att få dom att äta hundfodret sedan. Det var med nöd och näppe som dom började äta själv en vecka innan leverans.

Sista kullen provade jag bara med uppblött torrfoder och dom åt som galningar. Hade inga problem med maten där.

Jag ger inte något annat än hundmat hädan efter.

Annons:
mamski
2009-04-07 00:49
#7

Jag har tidigare kokat egen majsvälling till valparna, men det har jag helt slutat med sedan jag insåg att spannmål och hundar egentligen inte hör ihop.

Börjar med köttfärs helst efter 3 veckors ålder, men vid speciella fall (amningen fungerar dåligt) börjar jag tidigare. Den senaste kullen har fått Björks blandning sen de föddes, eftersom jag har varit tvungen att stödmata dem 3 ggr/dag. Så de får nu, när de är 4 veckor gamla, uppblött torrfoder + köttfärs + Björks blandning (alternativt filmjölk).

Ger hellre valparna filmjölk än välling, och dessa valpar jag har nu behöver verkligen så mycket mat de bara kan få. Att fylla deras små magar med vatten känns inte bra med tanke på att flera av dem halkade efter i tillväxten pga dåligt fungerande juver hos tiken (det funkade förra gången).

Ger också gärna köttfärs så länge som möjligt och tror på att ge valparna nån form av icke-fabrikstillverkad mat varje dag för immunförsvarets skull.

Skulle aldrig drömma om att ge valpar något annat än rå köttfärs (i "såsform") vid avvänjningen. Vill ju efterlikna det vilda så långt det är möjligt. Blir jätteglad om någon tik dessutom kräks upp sin mat åt valparna!

Vill också tillägga att mina valpar gärna får dia sin mor till de är 10 veckor gamla. Det har varit samma ålder för alla de valpar (nästan en ur varje kull av 18 kullar) som varit kvar hos oss en längre eller kortare tid.

CJ40
2009-07-29 10:00
#8

Jag brukar ge mina vid 2-4 v första målet som ngn sa beroende på stl på kullen och valparna vad dom är i behov av. Ger aldrig annat än uppblött foder, har gett ngn kull kokt köttfärs med äggula (då rå körrfärs är stor risk för bakterier och det är ingen höjdare för små bebismagar) men onödigt krångel då de flesta valpar fattar vinken snart att äta foder så varför krångla mer än nödvändigt! Har funderrat på filmjölk ibland mest för stabilisering av magen men som ngn också nämner inte bra att ha på ngt extra då valpfodret är gjort för att utfodras endast det så!

Katti
2009-07-31 10:54
#9

Vilka bakterier skulle det finnas risk för i rå köttfärs? Har faktiskt aldrig hört om någon som kokar färsen till de små förut, rått brukar alltid rekommenderas. Och som jag ser det säger det sig själv; vem kokar köttet åt vargarna?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

stinkan
2010-10-20 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Våra är nu tre veckor gamla,det är en stor kull på 8 valpar och självklart behöver det lite extra i magarna.Köttfärs självklart,jag blandar inget i det utan rullar det endast till pyttesmå köttbullar som de får tugga i sig.Dom är väldigt hungriga dessa krakar,men inte magra.Jag började ge dem efter 2,5 vecka för att vänja dem,nu får dem varje dag och till helgen ska jag öka på med två mål om dagen.De diar fortfarande men tiken är inte särskilt divänlig längre så det blir endast korta stunder.Man får tänka lite med sitt sunda förnuft så brukar det lösa sig,man märker om valparna är hungriga och så länge mamman finns i livet- divänlig eller ej så lär dom inte dö av svält vid tre veckors ålder.

chapp
2010-10-20 21:43
#11

Vill bara påpeka att miin valp fick kycklingvingar (söderklippta) från 9 veckors ålder, tre/dagen, det är ca 300 gr kött. Det klarade hon bra och växte bra på det. Dessutom älskade hon det! Någon gång kräktes hon, gissar att det var omställningen från torrfoder. På kenneln fick de torrfoder och två kulor rå köttfärs om dagen.

Katti
2010-10-21 01:57
#12

Fick hon bara kycklingvingar eller annan mat också?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
2010-10-21 14:13
#13

Hon fick två mål med kycklingvingar och ett mål med något annat, typ köttfärs eller köttrester.

Vid 13 veckors ålder åkte jag bort några dagar och mamma skulle passa henne. Jag hade instruerat om maten noga, men när jag kommer hem får jag veta att hon fått dubbla portioner för att "hon var ju så hungrig!". Det gick tydligen bra det med så då fortsatte jag med det mer aller mindre, försökte dra ned lite grann.

Annons:
Katti
2010-10-21 20:42
#14

Det låter inte som någon balanserad foderstat i mina öron. Och väldigt lite fett.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
2010-10-21 21:51
#15

Det är mycket balanserat (om än kanske för mycket…), 60 % köttiga ben och 40 % vanligt kött eller inälvor. Men det är klart, jag räknar inte på grammet när utan gör uppskattningar. Hon äter en hel del hjärta eftersom det finns en affär här som säljer det. Man skulle möjligen kunna ge henne en större variation av kött.

Jag tror inte fettet är så väsentligt. Är det det för vargen? Jag har alltid tänkt att mina hundar får för mycket fett eftersom industriuppfödda djur är fetare än vilda djur som är vargens föda.

Men så länge avföringen ser bra ut och de har hälsan så kör jag på.

sveninhongkong
2011-02-06 05:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hello!

Sorry i am writng in english but this computer has no swedish keyboard:(

I am in hong kong and have a site here , in the site it is a lot of stray dogs, 15 days ago one of the females gave birth, but the wild boar, (vildsvin) eat the puppies

but one was hidden behind my house

i heard him and took care of him, he was very cool when i found him so i put him into my armpit

Now he is 18 days old and i have feed him with puppy milk, the one you buy.

My question is what should i do now?

He already opened eyes and starting to walk too. but what food should i get for him?

does he have a cjance to survive?

Katti
2011-02-06 11:52
#17

Nog har den stor chans att överleva! Det är första tiden som är mest kritisk, och den är ni ju förbi. Nötfärs med äggula börjar många uppfödare med när valparna ska vänjas över på fast föda. Det brukar uppskattas och är bra mat! Jag vet inte hur tillgången på bra torrfoder är i Hong Kong? Finns det så ska det vara valpfoder med så mycket fett och protein som möjligt!

Fortsätt med modersmjölksersättningen parallellt. Den ska fortfarande ha mest av det. Först ett litet mål köttfärs, sedan mer och mer gradvis. Snart kan du nog ge ersättningn på tallrik. Blanda den ev med färsen så småningom. Det du serverar ska till att börja med vara finfördelat. Hade valpen varit kvar hos mamman så hade hon kräkts upp halvsmält föda till valparna i början.

Finns det inte torrfoder så får du ge färs från olika djurslag och även så småningom lite finfördelade inälvor av olka slag. Allt ska vara rått! När valpen får tänder kan bitarna bli större och större och så småningom introduceras även ben i kosten. Även om det finns torrfoder kan man givetvis ge rått kött som är hundarnas ursprungliga föda!

Lycka till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: