Kennel iFokus

Kennel

Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 6732 ggr
localoca
0

sista minutentips

antar att många som skriver här är emot blandrasavel, men jag har ändå valt att satsa på att bli en seriös blandrasuppfödare

min tik är på dygn 64, sist jag mätte tempen var den på 37, imorse var den på 35.8 efter morronrundan (en kort på ca 10 min) vid 10.20 var den på 37.5

har ni några sista minutentips?

tror jag håller på att bli nojig. detta är min egna första kull så jag tar emot alla tips!

*har varit med vid kullar innan men har alltid missat valpningen!*

Katti
0

Kan du få tag på boken Hunduppfödaren (finns inte att köpa längre, men finns på bibliotek!), så är detn guld värd när man ska ha valpar! Det finns också en nyare bok som heter Valpningsboken, av Anne-Sofie Lagerstedt. Det är så klart bäst att ha båda, men måste man välja en skulle jag ta Hunduppfödaren!

localoca
0

jag har haft en bok hemma, tror det var hunduppfödaren :S det var iallafall en bok ifrån icas förlag med olika författare

tyvärr måste de lämnas tillbaka efter en viss tid :(

jag ska kolla efter valpningaboken, alltid bra att ha en sådan hemma eftersom jag vill fortsätta med aveln :)

Katti
0

Man kanske kan hitta Hunduppfödaren på något antikvariat om man har tur. Eller på annons.

Jag tittar alltid efter den på Myrorna och liknande. Det är så många som vill låna min, men jag vill helst inte låna ut den. Tänkte jag kunde ha ett utlåningsex!

Av vilken anledning har du valt att föda upp blandrashundar?

localoca
0

för att hur jag än gör kommer jag inte kunna göra min blandrastik till renras. men eftersom jag har härstammningsbevis kommer jag att bli kräsen när jag letar hanar

först var jag rätt oseriös, ville ha en valp efter min underbara tik (fick berömm idag när vi var och hälsade på min gamla praktik- dock klagade han på hennes tiggningsförmåga:D:D )

sen träffade jag en tjej via nätet, en riktig bitch ifrån början, men nu är vi riktigt bra vänner. hon fick mej att omvända mej lite. vi har daglig kontakt idag :D hon ska även hjälpa mej framöver när jag ska börja dragträna valpen

jag kommer satsa mycket på draget när valpen jag behåller är så pass gammal. min tik vill inte dra ensam :(

sen att jag även vill få fram en lugn huskysort, en sån som kan vara i en barnfamilj utan att kräva 150 timmars motion.

jag har inget emot renrasigt, men det är inga hundar som tilltalar mej. de måste vara på ett viss sätt annars avlivas dem hit och dit.

en blandras är unik, kan bli det du vill utan någon rasstandard

det är lite svårt att svara på, men jag hoppas du och alla andra som läser detta förstår

ev kan jag tänka mej att köpa en renrasig hane iframtiden med bra linjer, men enbart för avel och draget.

Katti
0

Nej, faktiskt förstår jag inte…

När det gäller avlivningar så vet jag med säkerhet att det är långt fler blandraser än renrasiga hundar som avlivas utan medicinsk orsak. Och det finns det många anledningar till. En av dem är tyvärr att blandrasköp ofta inte är så genomtänkta. En annan att det inte så sällan händer att blandraser inte får de egenskaper från respektive förälder som man hade tänkt sig.

När det gäller just draghundar så är det ju många som korsar raser för att få fram den ultimata hunden för olika drag-ändamål. Men du säger dig vilja föda upp en "lugn huskysort". I mina öron låter det lika dumt som att vilja föda upp labradorer som inte gillar vatten eller stövare som inte jagar! Om man vill föda upp lugna hundar, varför då börja med en av de mest krävande raserna som finns? Det finns redan många relativt lugna raser som man kan dra med till husbehov om man vill det.

localoca
0

kanske sker det fler avlivningar, det har jag inte koll på.

jag kollade mycket på psyket för att hitta en bra hane+ att jag har forskat i kullsyskonens psyke och sånt

men då kan man även säga så här, ska jag avliva min tik bara för att hon inte vill dra? eller för att en fågelhund inte vill hämta en fågel?

med lugnare kan jag omformulera mej lite. jag har träffat flera huskys som inte alls kan slappna av, de måste var igång hela hela hela tiden. jag vill få fram lugna hundar- såsom tiken och hanen är- och som kan klara av att ligga inne ett par extra timmar om man blivit försenad eller blivit sjuk (jag som är ensam har allt ansvar för min hund. ibland kan man inte gå i flera timmar även om man vill).

men ett krav för valplöpare är att de ska komma i ett hem där de vill arbeta med hundarna, gärna med drag. min tik vill dra, men inte ensam så det är inget jag kunnat satsa på speciellt mycket.

jag har även planerat det noga, inte tagit första bästa hane utan jag har en hane med härstamningsbevis på  (har det till min tik med) så jag har kunnat spåra och forska ursprunget.

jag satte ut annons tidigt och har 3 garanterade köpare+ ett par intressanter som vill komma och titta framöver. jag kommer välja köpare noga för att hitta deras rätta hem.

jag känner till flera schäffer kennlar som avlar fram sjuka hundar som avlivas inom de första 6 mån. istället för att göra något åt det så gör dem bara en ny parning.

en annan schäffer uppfödare avlar på d höft och säljer dem som renrasiga utan stamtavla.

jag har letat efter en frisk hane, som har bra psyke, kollat upp bakgrunden på båda sidorna, vacc tiken, annonserat efter valpköpare tidigt

så vem är det då som är oseriös?

jag som försöker få fram en bättre hund - eller dem som avlar på sjuka djur bara för att det är vackert när hunden inte kangå?

Vattnadal
0

Jag hoppas att du hittade en hanhund att para henne med, s? att det inte ?r varghybriden som ?r pappa till valparna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
0

Hur går det? Har det blivit något ännu? Låt oss få veta!

localoca
0

det satte igång igår vid 18.45 med värkar. min moster sa att det kunde ta ett antal timmat. plopp sa det 20.05 när första kom :D:D

hon höll på till ca 23 med 5 valpar. sedan kom det en stro eftersläntare inatt :)

allt gick kanonbra

Katti
0

Grattis Glad. Det går ju oftast bra, vilket är viktigt att komma ihåg! Hur många hanar och tikar blev det?

Taxelina
0

Oj vad kul. Då får jag grattuleraSkrattande

Den sista brukar ta lite tid på sej.

localoca
0

10# 3 av varje :)

11# jo det var en envis liten rackare :D:D den kom någon gång efter vi lagt oss